داروی جدید مبارزه با کرونا معرفی شد

تیمی از دانشمندان چینی داروی جدیدی علیه ویروس کرونا پیدا کرده‌اند که با مهار قسمت مهمی از ویروس کار می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بخش اعظم جهان در قرنطینه به سر می برند تا دانشمندان واکسنی را برای کروناویروس که تاکنون باعث مرگ صدها هزار نفر شده پیدا کنند.

باتوجه به برآوردهایی که برای رسیدن به یک واکسن قطعی 18 تا 12 ماه زمان لازم است، امید بسیاری از مردم در حال افزایش برای یافت شدن درمان مؤثر کووید-19 است.

به همین دلیل، مردم مشتاقانه منتظر خبری در مورد تجویز دارویی موثر هستند و مسابقه برای یافتن درمان موفقیت آمیز برای کووید-19 ادامه دارد.

طراحی مبتنی بر ساختار

دانشمندان طی مطالعه جدیدی که در « Science » منتشر شده با استفاده از مؤلفه های اصلی ویروس کرونا از رویکرد مبتنی بر ساختار برای طراحی درمان استفاده کردند. این ویروس حاوی اطلاعات ژنتیکی در RNA است که درون پوشش چربی ها و پروتئین ها قرار دارد.

این پروتئین ها به چهار کلاس اصلی تعلق دارند:

  • پوشش (E) و غشای (M) ، که ویروس را احاطه کرده است.
  • پروتئین سنبله (S) برآمدگی هایی که به گیرنده های روی سلول میزبان متصل می شود.
  • نوکلئوکپسید (N) که از اطلاعات ژنتیکی ویروس محافظت می کند.

تولید این پروتئین های ویروسی با کمک آنزیم تخصصی به نام پروتئاز اتفاق می افتد.

این آنزیم هدفی ایده آل برای یک دارو است؛ زیرا نقش مهمی در چرخه زندگی ویروس دارد و به تکثیر آن کمک می کند. به عبارت دیگر، ویروس نمی تواند بدون آن زندگی کند.

ترکیبات سرب

دانشمندان پروتئاز ویروس کرونا را با جزئیات مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا به آنها در شناسایی ترکیباتی که بخش مهمی از ساختار آن را هدف قرار می دهند، کمک کنند.

آنها یک سری مراحل سنتز برای ایجاد دو ترکیب سرب به نامهای 11a و 11b انجام دادند. دانشمندان دریافتند که هر دو ترکیب به عنوان مهار کننده خوب آنزیم، به ترتیب فعالیت مهاری 100درصد و 96درصد را دارند.

دانشمندان در ادامه فعالیت ضد ویروسی ترکیبات را با استفاده از سلولهای آلوده رصد کردند و دوباره شاهد نتیجه خوبی از هر دو دارو بودند.

آنها سپس از موش ها برای بررسی نتایج استفاده کردند که به چگونگی جذب دارو توسط بدن و تجزیه آن با گذشت زمان اشاره دارد. این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که چه مدت دارو در بدن فعال می ماند و بنابراین، چه دوزهایی می تواند بی خطر و مؤثر باشد.این تیم دو مسیر تزریق زیر پوستی و داخل وریدی را برای این دارو در نظر گرفت.

توسعه سریع ردیابی

دانشمندان برای بررسی نحوه عملکرد این ترکیبات از تکنیک های تصویربرداری با وضوح بسیار بالا استفاده کردند. این مطالعات نشان داد که ترکیبات دارای مکانیسم‌های مشابه هستند، هر دو به همان ساختار کلیدی آنزیم متصل شده اند تا فعالیت آن را مسدود کرده و در نتیجه ویروس را از بین ببرند.

اگرچه هر دو ترکیب خصوصیات مطلوبی را نشان دادند؛ اما آزمایش‌های نهایی در حیوانات نشان داد که ترکیب اول 11a کمتر سمی کاندیدای بهتری است.

طبق نتایج گزارش شده یافته ها ترکیبی بسیار امیدوارکننده است. محققان می گویند تحقیقات بالینی در مورد این ترکیب ادامه دارد. آنها همچنین در حال به اشتراک گذاری داده های خود با دانشمندان سراسر جهان برای کمک به تسریع در توسعه درمان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067820

وب گردی

وب گردی