انتشار تصاویر یک دنباله‌دار متلاشی شده+ عکس

ناسا و آژانس فضایی اروپا تصاویر جدیدی از «دنباله دار اطلس» را به اشتراک گذاشته اند که نشان می دهد این دنباله‌دار تکه تکه شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این جسم فضایی در ماه های اخیر هیجان های زیادی را برانگیخته بود؛ زیرا درخشان تر و روشن تر می شد.

اخترشناسان اظهار داشتند که این یکی از درخشان ترین ستاره های دنباله دار دیده شده طی چند دهه با چشم غیر مسلح است؛ اما پس از آن دنباله دار ناگهان کمرنگ شد که نشان می داد در واقع از هم پاشیده شود. به نظر می رسید تصاویر ستاره دنباله دار این موضوع را تأیید می کند، در حالی که ستاره شناسان آماتور تصاویری را نشان می دادند که نشان می‌داد این شی در حال خرد شدن است.

آخرین تصاویر که روزهای قبل توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده که نشان می دهد این شی به طور قطعی متلاشی شده است. در عوض آن ها در منظره ای از آسمان نمایش درخشانی را نشان می دهند.

Quanzhi Ye گفت: «این بسیار هیجان انگیز است. بیشتر قطعات دنباله دارها خیلی کمرنگ هستند و دیده نمی شوند. وقایع در چنین مقیاسی فقط یک یا دو بار در دهه اتفاق می افتد.»

برخی از قطعاتی که در تصویر دیده می شود به اندازه یک خانه کوچک است. تصور می شود که کل این شی تقریباً به اندازه یک زمین فوتبال بوده است.

تیم هابل دو تصویر از دنباله دار را چند روز بعد از متلاشی شدن به اشتراک گذاشت. ستاره شناسان کاملاً مطمئن نیستند که اختلافات دو تصویر از کجا حاصل می شود.

پیش بینی متلاشی شدن دنباله دارها دشوار است؛ زیرا بسیار سریع اتفاق می افتد و دیدن آن را هنگام اتفاق افتادن را دشوار می کند. این همچنین بدان معنی است که علم دارای چنین شکاف‌هایی است و نمی توان دانست که چرا اطلس تکه تکه شده است.

دانشمندان امیدوارند که تصاویر حاصل از هابل و مشاهدات دیگر اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی وقوع این پدیده ارائه دهند. اخترشناسان گمان می کنند که این ممکن است نتیجه گاز یخ درون ستاره دنباله دار باشد که سنگ چرخانده و به بیرون پرتاب می کند.

این دنباله دار برای لحظه ای در مدار مریخ در حدود 150 میلیون کیلومتری زمین قرار داشت و در 23 ماه می در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار خواهد گرفت؛ در این موقعیت تقریباً 115 میلیون کیلومتر با ما فاصله خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067864

وب گردی

وب گردی