مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در چهاردهم  اردیبهشت

دانشگاه آزاد اسلامی به بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی جهان تبدیل شد، برگزاری حضوری امتحانات مشروط به اجازه ستاد کرونا و راه‌اندازی 19 رشته و گرایش جدید در دانشگاه علم و صنعت از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به‌شرح زیر است:

دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو در توسعه زیست بوم نوآوری

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، رشد امکانات تحصیلی و آموزشی در گذر زمان، فکر ایجاد مراکز نوآوری را در بین محیط‌های آکادمیک و صنعتی شکل داد و دستیابی به دانش و فناوری‌های جدید در دستور کار سیاستگذاران قرار گرفت.

طبق تعریف صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، مرکز نوآوری، مرکزی است متشکل از یک یا چند تیم نوآور که با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های متقاضی محصولات جدید در یک حوزه تخصصی در چارچوب برنامه‌ای بلندمدت با یکدیگر همکاری می‌کنند. وظیفه مراکز نوآوری، پیشرو بودن و ریسک کردن راه‌حل‌های جدید برای مشتریان، آزمایش کسب‌وکار مدل‌های جدید و ارزیابی فناوری‌های جدید است تا بتواند سهم بازار یک شرکت را ارتقا دهد.

براین‌اساس روز گذشته اولین سرای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران باعنوان «سرای نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای» با حضور سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه افتتاح شد. این مرکز در 7 هزار مترمربع و 7 طبقه ایجاد شده و قرار است شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه فناوری‌های راهبردی ازجمله قطعه‌سازی، صنایع غذایی، صنایع دارویی و... در این مرکز مستقر شوند و به فعالیت‌های علمی و فناورانه بپردازند. شتاب‌دهنده «سی‌وان استیشن»، «میدون»، «فاطر» و «از نو» ازجمله شتاب‌دهنده‌های مستقر در این مرکز هستند که به‌حمایت از استارتاپ‌ها و ایده‌های دانش‌بنیان می‌پردازند.

در این مراسم همچنین بین معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی برای تأسیس «دانشگاه آزاد اسلامی واحد ناحیه نوآوری پردیس» موافقتنامه همکاری امضا شد. این موافقتنامه به‌امضای سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید. موافقتنامه همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی برای تأسیس «دانشگاه آزاد اسلامی واحد ناحیه نوآوری پردیس»، به‌منظور هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری منابع و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و پارک فناوری پردیس امضا شد. علاوه‌براین، تفاهمنامه چهارجانبه شتاب‌دهنده شمسا (شتاب‌دهنده مشترک سیوان و دانشگاه آزاد اسلامی) نیز میان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح «سرای نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای» دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «این دانشگاه به‌دنبال ایجاد اکوسیستم‌های نوآوری در جای‌جای ایران اسلامی است تا موتور حرکت و جهش تولید با سرعت پیش برود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه تحول در این دانشگاه و حرکت در این مسیر در سراسر کشور صورت خواهد گرفت، گفت: «دانشگاه، اکوسیستم‌های نوآوری را در جای‌جای ایران اسلامی ایجاد کرده و درواقع 20 میلیون مترمربع فضای دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت جوانان کشور قرار خواهد گرفت تا موتور حرکت و جهش تولید با سرعت پیش رود.»

دکتر طهرانچی در ادامه با تشکر از حمایت‌های معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از ایده‌های مطرح‌ شده در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «شتاب‌دهنده «شمسا» هسته اصلی توسعه است. این شتاب‌دهنده توسعه منطقه‌ای را در کل کشور دنبال می‌کند و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از فعالیت‌های این شتاب‌دهنده حمایت خواهد کرد و به‌طور جدی در سراسر کشور کار را دنبال می‌کند.»

وی با بیان اینکه تبدیل شدن دانشگاه نوآور یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: «امروز با نقشه راهی که در منطقه نوآوری پردیس فراهم شده، دانشگاه آزاد اسلامی به خانواده اکوسیستم نوآوری پردیس می‌پیوندد و تمام ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار این مجموعه قرار خواهد گرفت.»

دانشگاه آزاد اسلامی به بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی جهان تبدیل شد

محمدرضا کشاورزی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن بیان فرآیند برگزاری کلاس‌های مجازی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، به تشریح ویژگی‌ها و مزایای تحصیل در این واحد پرداخت و گفت: «واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1385 تاسیس و شروع به‌کار کرد و از سال 1392 تعداد دانشجو و رشته‌هایش به مقدار بسیار زیادی رشد پیدا کرد.»

وی افزود: «این تغییر رویکرد سبب شد واحد الکترونیکی در سال 95، از نظر کیفیت سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و هم از نظر تعداد دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی به بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی کشور تبدیل شود.»
رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «رویکرد اصلی در واحد الکترونیکی پاسخگویی به‌معنای حقیقی کلمه به دانشجویان، اساتید و همه مخاطبانش است و براساس این رویکرد اساسی به ادامه فعالیت خود می پردازد.»

کشاورزی افزود: «واحد الکترونیکی در سال 92 با شعار دانشگاه سبز و دانشگاه خانواده فعالیت خود را با قدرت بیشتر تداوم بخشید. دانشگاه سبز به این معنی که تحصیل آنلاین و مجازی بهترین کمک را به حفظ محیط‌زیست خواهد کرد و اساسا با وجود دانشگاه مجازی رفت‌وآمد و ترافیک کاهش پیدا خواهد کرد که این مهم بستری برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود و به موازات آن بهره‌وری در زمان را نیز افزایش می‌دهد.»

وی ادامه داد: «دانشگاه خانواده به‌منزله آن است که مرد و زن خانواده می‌توانند با هر شرایط اقتصادی در واحد الکترونیکی درس بخوانند و درعین اشتغال به‌کار و هر فعالیت جمعی و فردی به‌صورت مجازی و به بهترین نحو به تحصیل باکیفیت بپردازند.»

کشاورزی تصریح کرد: «ماهیت فعالیت‌ها و ارتباط‌های واحد الکترونیکی از جهات مختلف ازجمله آموزش، پژوهش و مباحث فارغ‌التحصیلان و حتی مالی، نوع پاسخگویی به مخاطبان دانشجو و اساتید و نوع انجام فعالیت‌ها با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال فرآیند فارغ‌التحصیلی این واحد کاملا به‌صورت مجازی و از راه دور انجام می‌شود و سامانه‌ای طراحی شده که دانشجوها می‌توانند از ابتدا تا انتهای فرآیند فارغ‌التحصیلی را بدون مراجعه حضوری رصد و پیگیری کنند. از انتخاب استاد راهنما و شکل‌گیری پروپزال تا مراحل تدوین و خروجی نهایی پایان‌نامه‌ها به‌صورت مجازی و از راه دور قابل انجام است.» کشاورزی با تشریح برخی فرآیندهای منحصربه‌فرد عنوان کرد: «برخی راهبردهای واحد الکترونیکی به‌مرور زمان محقق شد. به‌طور مثال در سال 92 تیم پشتیبانی در این واحد تشکیل شد. یک تیم پشتیبانی فنی قوی و آنلاین که به همه اساتید و دانشجوها خدمات ارائه می‌کرد؛ یعنی اینکه دانشجویان و اساتید هر مشکلی درخصوص نحوه استفاده از کلاس در هر ساعات از شبانه‌روز داشته باشند، با یک تماس مشکل آنان حل و برطرف می‌شود.»

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیراست:

برگزاری حضوری امتحانات مشروط به اجازه ستاد کرونا

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، معاون آموزشی وزیر علوم گفت: برگزاری امتحانات به صورت حضوری از اختیارت دانشگاه‌ها است، اما باید ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه دهد.علی خاکی صدیق درباره راهکارهای وزارت علوم برای برگزاری دروس عملی و اینکه آیا قرار است راهکارهای جدیدی درباره این دروس ارائه شود، گفت: راهکارهای برگزاری دروس عملی در سند 20 بندی که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم در راستای تسهیلات آموزشی به دانشگاه‌ها ارائه شده بود، آمده است و راهکار ارائه شده توسط معاونت آموزشی وزارت علوم همان است.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که نمی‌توان دروس عملی را به صورت الکترونیکی برگزار کرد، دانشگاه‌ها می‌توانند در تابستان این کلاس‌ها را برگزار کنند و اگر امکان اجرای آن را در تابستان نداشته باشند، می‌توانند آن را به ترم آینده موکول کرده ولی نمرات آن را برای ترم جاری لحاظ کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره برگزاری امتحانات به صورت حضوری نیز گفت: برگزاری امتحانات به صورت حضوری از اختیارات دانشگاه‌ها است که اگر شرایط مهیا باشد و ستاد ملی کرونا اجازه دهد می‌توانند امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنند.

وی تاکید کرد: برگزاری امتحانات به صورت حضوری مشروط به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است و حتماً باید این ستاد اجازه دهد.

خاکی صدیق درباره حضور دانشجویان دکتری در آزمایشگاه‌ها نیز افزود: پروتکل شرایط حضور دانشجویان دکتری در آزمایشگاه‌ها با نظر وزارت بهداشت تهیه شده و به دانشگاه‌ها ارسال شده است و این پروتکل شرایط حضور دانشجویان دکتری در آزمایشگاه‌ها را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد:در این پروتکل اینکه چگونه فاصله رعایت شود و یا اینکه اگر آزمایشگاه کوچک است یک دانشجو چگونه حضور یابد آمده است و اگر این شرایط فراهم نشود و نتوانند حضور یابند الزام و اجباری نیست و این مشروط به این است که تمام شرایط بهداشت فردی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فراهم شده باشد.

راه‌اندازی 19 رشته و گرایش جدید در دانشگاه علم و صنعت

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد در راستای اجرای برنامه راهبردی این دانشگاه برای اخذ مجوز پذیرش دانشجو در رشته/گرایش های فناور محور و بین رشته ای، به اطلاع می‌رساند، با پیگیری های دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه از طریق سامانه HES وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، بلاخره موافقت قطعی مجوز پذیرش دانشجو در اغلب رشته/گرایش‌ های مورد درخواست در سامانه وزارت علوم کسب شد و دریافت مجوز در بقیه رشته های مورد درخواست نیز درحال پیگیری است.

رشته/گرایش های جدید که در دو مقطع دکتری و کارشناسی ارشد ایجاد شده اند، مربوط به دانشکده های شیمی،مهندسی مکانیک، فناوری های نوین، مهندسی خودرو، مهندسی صنایع، معماری، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک هستند.

بر این اساس رشته های نانوشیمی گرایش پولیمر، نانوشیمی گرایش نانومواد معدنی، نانوشیمی گرایش سوپرامولکول ، مهندسی هوا و فضا گرایش سازه های هوایی ، مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک ، مهندسی هوافضا گرایش جلوبرندگی ، مهندسی هوافضا گرایش فناوری ماهواره ، مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی ، مهندسی عمران گرایش سواحل و بنادر ، مهندسی عمران گرایش آب و سازه های هیدرولیکی ، مهندسی عمران گرایش راه و ترابری ، مهندسی عمران گرایش حمل و نقل ، مهندسی عمران گرایش محیط زیست ، مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید در مقطع دکتری و رشته های مهندسی خودرو گرایش برق و الکترونیک خودرو ، مهندسی صنایع گرایش مهندسی مالی ، مهندسی صنایع گرایش مدیریت پروژه و ریاضی کاربردی گرایش کد و رمز در مقطع کارشناسی ارشد از جمله رشته های جدید دانشگاه علم و صنعت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067951

وب گردی

وب گردی