کنفرانس بی‌سابقه وزیران فنلاند با نیم‌میلیون دانش‌آموز دبستانی

دانش‌آموزان دبستانی فنلاند در کنفرانسی مطبوعاتی با موضوع کرونا سؤالات خود را در زمینه شیوع کرونا و آموزش آنلاین از نخست‌وزیر و وزرای علوم و آموزش و پرورش پرسیدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخست‌وزیر فنلاند برای اولین بار کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد که خبرنگاران آن، تعدادی از دانش‌آموزان دبستانی بودند، سانا مارین و همکارانش در این کنفرانس مستقیماً با دانش‌آموزان کشورش صحبت کردند.

از اواسط ماه مارس 2020، تقریباً همه دانش‌آموزان مدارس فنلاند به دلیل تدابیری که برای جلوگیری از شیوع کرونا اجرا شده‌ است، از طریق آموزش از راه دور مشغول به تحصیل در خانه شده‌اند. تخمین زده می‌شود این خانه‌نشینی تا اواسط ماه مه ادامه یابد.

در حال حاضر بیشتر دانش‌آموزان به شرکت در کلاس‌های آنلاین ویدیویی و ارائه مقاله به صورت آنلاین مشغولند. معلمان فنلاندی در تاریخ 24 آوریل 2020، برای دانش‌آموزان خود تکلیف ویژه‌ای را تعیین کردند و آن شرکت آنان در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور سانا مارین نخست‌وزیر، لی اندرسون وزیر آموزش‌وپرورش و حنا کوزنن وزیر علوم و فرهنگ بود.

این فقط یک رویداد رسانه‌ای نبود که خبرنگاران آن دانش‌آموزان باشند که از طریق ویدئوکنفرانس سؤالات خود را مطرح می‌کردند، بلکه این نخستین کنفرانس مطبوعاتی دولت فنلاند برای کودکان بود که در آن دانش‌آموزان توانستند صدای هم سن و سال‌های خود را در قامت خبرنگارانی بشنوند که نگرانی‌های بیش از نیم میلیون دانش‌آموز مدارس فنلاندی را مطرح ‌کردند و وزرا مستقیم به دوربین نگاه کردند و جواب دادند.

کنفرانس مطبوعاتی به ۲ زبان رسمی کشور یعنی زبان‌های فنلاندی و سوئدی و به صورت پخش زنده برگزار و به طور همزمان نیز از حضور مترجم زبان اشاره برای ناشنوایان استفاده ‌شد. هفت کودک به عنوان خبرنگار در این جلسه حضور داشتند که ۲ نفر آنها از استودیوی پخش تلویزیون ملی و بقیه از خانه‌های خود سؤالاتی را مطرح کردند. سؤالات از طریق شبکه‌های ارتباطی از دانش‌آموزان دبستانی جمع‌آوری شده بود.

سؤالات مطرح‌شده در این کنفرانس مطبوعاتی شامل مواردی از این قبیل بود که «چه موقع می‌توانیم به مدرسه برگردیم؟» و «آیا تابستان امسال می‌توانیم به پارک‌های تفریحی برویم؟» «چه موقع می‌توانیم به دیدار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و دیگر اقوام مسن خود برویم؟» و «اگر به خاطر اوضاع احساس استرس یا ترس کنیم، چه ‌اقدامی می‌توانیم انجام دهیم؟» بدون شک بسیاری از والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز با علاقه این کنفرانس را تماشا می‌کردند. سؤالات دیگری نیز در سطح بالاتر و جهان‌شمول نیز پرسیده شد مثل این سؤال که دختری به نام ایا پرسید: «فکر می‌کنید چه مدت طول خواهد کشید تا ویروس نابود شود و همه‌چیز به حالت عادی برگردد؟» اندرسون پاسخ داد، «این سؤال بسیار خوبی است اما پاسخ دادن به آن نیز بسیار دشوار است ... ما در دولت اعتقاد داریم که احتمالاً باید تا مدت‌های مدیدی به مراقبت از شیوع این ویروس توجه داشته باشیم و مقرراتی را هم در این باره وضع کرده‌ایم که باید رعایت شود، بسیار مهم است که دستان خود را بشویید و فاصله‌تان را از سایر افراد حفظ کنید و شخصاً به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ خود نروید. ما معتقدیم که باید برای مدتی طولانی این قوانین را حتی در فصل پاییز در فنلاند رعایت کنیم.»

سؤال دیگری که در این کنفرانس از سوی یکی از دانش‌آموزان اینگونه مطرح شد «من می‌توانم چه اقدامی برای فنلاند انجام دهم؟»

نخست‌وزیر مارین پاسخ داد: «مطمئناً، مهمترین کار کودکان در حال حاضر این است که توجه خاصی به یادگیری از راه دور خود داشته باشند تا مطمئن شویم که همچنان یادگیری آنان ادامه دارد، اگرچه این شیوه یادگیری مانند آنچه که قبلاً دوست داشتیم، نیست. نکته دیگر تماس داشتن با خویشاوندان، دوستان و افراد دیگر است که باید به آن توجه کرد. تصور می‌کنم که بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها وقتی شخصی با آنها تماس می‌گیرد، بسیار خوشحال می‌شوند.»

اندرسون وزیر آموزش‌وپرورش در‌ پاسخ به این دانش‌آموز گفت: «شما در حال حاضر کارهای بزرگی انجام می‌دهید. ما می‌دانیم که یادگیری از راه دور ساده‌ترین کار در دنیا نیست. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، بسیار مهم است؛ شما نه‌ تنها باید مراقب و جویای احوال پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود باشید بلکه باید از دوستان خود نیز مراقبت کنید. اگر می‌بینید با دوستی مدت‌ها صحبتی نکرده‌اید یا دوستتان به شکل معمول در کلاس یادگیری از راه دور شرکت ندارد، احوالش را بپرسید، نظرش را جویا شوید و به او کمک کنید.»
این کنفرانس مطبوعاتی به مدت ۴۰ دقیقه طول کشید که فیلم آن در صفحه دولت فنلاند در یوتیوب موجود است.

ترجمه و تلخیص: سیدحسین رضوی خوسفی(معلم و مولف)

انتهای پیام/

کد خبر: 1067994

وب گردی

وب گردی