تولید نانو رس در راستای ترویج کشاورزی ارگانیک و پایدار

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه تولید نانو رس را تا مرحله پایلویت پیش بردیم، گفت: تولید این محصول دانش‌بنیان می‌تواند قدم موثری در راستای حفظ محیط زیست و ترویج کشاورزی ارگانیک و پایدار باشد.

زرین‌تاج علیپور مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت در سال 95، با تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان شرکت دانش‌بنیان تایید شد، اظهار کرد: فعالیت اصلی این شرکت تولید نانو رس است که برای اولین بار در کشور محقق شده است.

وی تصریح کرد: استفاده از نانو رس سبب افزایش رشد گیاه می‌شود از آنجا که ایران یکی غنی‌ترین منابع رس دنیا را دارد، این مسئله برای کشورخیلی حائز اهمیت است. بنابراین ما تولید نانو رس را تا مرحله پایلوت پیش بردیم و در این فاصله بازاریابی داخلی و خارجی برای محصول در حال انجام است؛ به ویژه این که نانو رس مصرف بالایی در دنیا دارد و می‌تواند بازار خوبی داشته باشد.

علیپور افزود: تولید این محصول دانش‌بنیان می‌تواند قدم موثری در راستای حفظ محیط زیست و ترویج کشاورزی ارگانیک و پایدار باشد. گفتنی است نانو رس‌ها مواد منحصر به فردی هستند که به عنوان مواد افزودنی برای ساخت نانو کامپوزیت‌ها و بهبود قابل توجه خواص مواد پلیمری به کار می‌روند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: همچنین در راستای توسعه این طرح قرار است با مرکز تحقیقات پسته طرحی را شروع کنیم که از نانو رس‌ها برای تولید پسته استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از آنجا که ایجاد کارخانه در کشور به اعتبار و منابع مالی بیشتری نیاز دارد ما به دلیل هزینه بالا هنوز موفق نشدیم که کارخانه را احداث کنیم؛ اما هم‌اکنون این محصول را به صورت محدود در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

عضو هیات علمی گروه کشاورزی واحد دامغان تأکید کرد: تمامی مراحل تحقیق و تولید نانو رس توسط محققان داخلی و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است. بنابراین در صورت حمایت دانشگاه آزاد اسلامی ایده به‌کارگیری نانو رس را در تولید ماسک نیز استفاده خواهیم کرد.

علیپور خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل بالا و نیروی انسانی توانمند جهش تولید در کشور امکان‌پذیر است؛ به شرطی که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های لازم به عمل آید و حمایت‌ها در حد شعار و حرف باقی نماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068001

وب گردی

وب گردی