نمایشگاه کتاب تهران و چند پرسش/ برگزاری نمایشگاه در سال 99 منتفی است؟

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که با قرار دادن برخی نکات می‌توان به نتایجی رسید. در این گزارش سعی شده برخی شواهد را کنار هم بگذاریم تا بتوان به نتیجه بهتری رسید.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - حسام آبنوس: حالا همه به بودن کرونا عادت کرده‌ایم، میهمانی ناخوانده که خودش را به هر ضرب و زوری بود داخل زندگی ما جا کرده و حالا حدود 70 روز است که در کوی و برزن به صورت مخفی تردد می‌کند. میهمانی که ابتدا بسیاری او را جدی نگرفتند؛ ولی به مرور تبدیل به ماجرایی جدی شد و اکنون در کنار جدی بودن امری عادی شده و ما هم با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی سعی می‌کنیم کنترلش کنیم. رویدادها و اتفاقات فرهنگی هم از زمان جدی شدن ماجرای کرونا با تصمیم دولت تعطیل شدند. شاید تعطیلی نمایشگاه کتاب و موکول شدن برگزاری آن به بعد از ماه مبارک رمضان، مهمترین خبری بود که کرونا به جامعه مخابره کرد تا شهروندان بیشتر این ویروس ناشناخته و تازه وارد را جدی بگیرند.

بزرگترین رویداد فرهنگی کشور تعطیل شد تا زنجیره شیوع کرونا قطع شود و برگزاری آن به زمان دیگری موکول شد. اولین خبر مربوط به دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب و سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که به موکول شدن زمان برگزاری این رویداد فرهنگی اشاره کرده بود و گفت: با مصوبه شورای سیاست‎گذاری، سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

از همین زمان بود که گمانه‌زنی‌ها و نظرسنجی‌های غیررسمی آغاز شد و بسیاری دنبال زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب بودند. برخی خرداد و تیر را از نظر زمانی برای برگزاری این رویداد مناسب نمی‌دانستند زیرا گرمای هوا مانع مهمی به‌شمار می‌رفت. این افراد در حالی حرف از گرمای هوا می‌زدند که در سال‌های قبل با توجه به اینکه نمایشگاه در اردیبهشت برگزار ‌می‌شد؛ اما بخش‌هایی به خاطر تهویه نامناسب قابل تحمل نبود که یکی از این بخش‌ها، بخش کودک و نوجوان بود. بخشی که مخاطبان آن توان کمتری داشتند و این گرما ماندن در بخش کودک و نوجوان را برای آنها سخت‌تر می‌کرد. اما برخی نیز بر این باور بودند اگر در خرداد و تیر برگزار نشود امکان برگزاری آن در سال 99 منتفی است و باید شاهد خاموش ماندن چراغ سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران پس از سی و دو سال باشیم و دوره سی و سوم را در قرن آینده برگزار کنیم.

پس از آن معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب در سخنانی امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در فصل بهار را منتفی اعلام کرد و گفت: بعید می‌دانم در فصل بهار امکان برگزاری نمایشگاه سی و سوم فراهم شود. بنابراین نمایشگاه در بهار نخواهد بود.

بعد از سخنان رئیس نمایشگاه کتاب تهران، دوباره بازار شایعات بالا گرفت و اظهار نظرها آغاز شد. اظهارنظرهایی که اغلب به صورت واحدی این ذهنیت را تقویت می‌کردند که نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 برگزار نخواهد شد و دوره بعدی آن به سال بعد موکول خواهد شد. در این بین رئیس نمایشگاه کتاب درباره برگزار یا برگزار نشدن دوره سی و سوم در سال 99 گفت: در بهار که قطعا نمایشگاهی نخواهیم داشت اما تصمیمات نهایی در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه اتخاذ می‌شود.

این سخنان در حالی ابراز شد که رئیس نمایشگاه کتاب در دوره سی و دوم (محسن جوادی) درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در سال 98 سخنانی گفته بود که این ظن را تقویت می‌کرد که برگزاری نمایشگاه در سال 99 منتفی است. جوادی سال گذشت در نشست خبری پایانی نمایشگاه کتاب سی و دوم گفته بود: تا ۲۷ اسفند (97) هنوز تخصیص بودجه نداشتیم و به آقای دکتر صالحی وزیر ارشاد گفتیم که امسال اعلام کنید نمایشگاه نداریم و به خاطر نداشتن پول شک داشتیم برگزار کنیم تا اینکه در ساعات آخر سال بودجه تخصیص داده شد.

این سخنان سال گذشته و معضلات اقتصادی دولت و کشور به خاطر شیوع کرونا را اگر کنار هم بگذاریم به نظر می‌رسد سال 99 سالی است که مصلی روی دوست‌داران کتاب و ناشران را نخواهد دید و پرونده نمایشگاه کتاب تهران در قرن چهاردهم در سال 98 بسته شده است و باید تا سال آینده منتظر ماند تا شاهد گردهمایی دوباره ناشران و نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب باشیم. اینکه دولت از نظر مالی موقعیت خوبی ندارد و کرونا این وضعیت را وخیم‌تر کرده ماجرای پنهانی نیست و می‌تواند تاثیر خود را در اجرا بگذارد و دست دولت را بیشتر از گذشته ببندد.

هرچند این نیز یک تحلیل بر اساس اظهارنظرها و سخنان موجود است و شاید دولت بخواهد این نمایشگاه را برگراز کند ولی این سوال وجود دارد برگزاری نمایشگاه به صورت معمول و مرسوم فازهای آماده‌سازی و تجیهزش از بهمن آماده می‌شد و حوزه‌های مرتبط کارهای مقدماتی را از ابتدای زمستان آغاز می‌کردند، اما حالا بر فرض برگزاری نمایشگاه کتاب در زمانی مانند انتهای تابستان و ابتدای پاییز، ستاد نمایشگاه کتاب تهران چگونه می‌خواهد برای سال آینده آماده شود؟ این نکته را باید در کنار این موضوع گذاشت که اواسط پاییز، هفته کتاب جمهوری اسلامی را نیز داریم که بخش‌های مختلف ارشاد در حوزه کتاب درگیر آن می‌شوند و عملا با برگزاری نمایشگاه در زمانی مثل اواخر تابستان و ابتدای پاییز، امکان برنامه‌ریزی برای هفته کتاب وجود نخواهد داشت و تنگناهای مالی نیز چنین امکانی را برای برگزارکننده‌ها فراهم نمی‌کنند!

با این مفروضات این گمان تقویت می‌شود که در سال جاری نمایشگاه کتاب برگزار نخواهد شد و شاید دولت به یک نمایشگاه مجازی کتاب رضایت بدهد که این نیز دور از ذهن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068038

وب گردی

وب گردی