تاثیر روز‌ه‌داری بر سیستم ایمنی چیست؟

دین ما روزه گرفتن را در ماه مبارک رمضان واجب کرده است، حال دانشمندان خارجی به این نتیجه رسیده‌اند که روزه برای سلامتی بدن مفید است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شش سال قبل مطالعه ای نشان داد که روزه داری به مدت سه روز سیستم ایمنی بدن را مجدداً تنظیم می کند و مزایای بالقوه زیادی به همراه دارد. این فواید شامل سلامت بهتر قلب و عروق، استقامت بهتر، کاهش فشار خون و کاهش التهاب است.

«والتر لونگو» و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند که روزه گرفتن باعث کاهش تعداد گلبولهای سفید خون می شود که این امر به نوبه خود باعث ایجاد سیستم ایمنی بدن برای تولید گلبول های سفید جدید شده است. گلبول های سفید (یا لنفوسیت ها) عنصر اصلی سیستم ایمنی بدن هستند. هنگامی که دوباره غذا بخورید، سلول های بنیادی دوباره سلول های بازیافت شده را پر می کنند.

ایده این استراتژی این است که برای به دست آوردن این مزایا باید چندین روز روزه بگیرید: اساساً باید ذخایر انرژی خود را به صورت کامل (به شکل گلیکوژن) کاهش دهید و برای انجام این کار بدن شما حداقل 24 ساعت و احتمالاً 48 ساعت زمان لازم دارد.

دانشمندان اعلام کردند که برای به دست آوردن مزایای توصیفی باید سالی یک یا دو بار روزه بگیرید.

در مقاله ای که به تازگی در مجله پزشکی نیو انگلستان منتشر شد، رافائل دی کابو و مارک متسون چندین استراتژی روزه داری را بررسی کردند که همچنان نشان می دهد روزه داری متناوب برای شما مناسب است.

با استفاده از روش جدید روزه داری که دانشمندان معرفی کردند افراد طی یک دوره 6 تا8 ساعته تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را می‌خورند یا اینکه دو روز کامل طی یک هفته روزه می گیرند.

در اینجا، دو استراتژی روزه دار متناوب وجود دارد که دارای مزایای سلامتی مشابهی هستند:

محدود به زمان: ساعت 12 ظهر که ناهار خورید تا 8 شب به خوردن ادامه دهید و بعد از 8 شب تا 12 ظهر روز بعد را روزه بگیرید (16 ساعت) این کار را هر روز انجام دهید.

روزه داری 5:2: 2روز در هفته روزه بگیرید، این بدان معناست که در آن روزها فقط 500-700 کالری غذا و نوشیدنی بخورید. در 5 روز دیگر به طور معمول غذا مصرف کنید.

اولین استراتژی (روزه داری16 ساعته) ساده ترین است؛ اما مزایای آن می تواند برابر با روزه 5:2 و 3 روزه باشد. (هیچ مطالعه ای به طور مستقیم این 3 رژیم ناشتایی را مقایسه نکرده است.)

دانشمندان اعلام کردند که فواید روزه داری شامل موارد زیر است:

بهبود فشار خون، ضربان قلب در حال استراحت ، سطح کلسترول HDL و LDL ، تری گلیسیریدها ، گلوکز و مقاومت به انسولین؛ علاوه بر این، روزه داری متناوب نشانگرهای التهاب سیستمیک و استرس را که همراه با آترواسکلروز است کاهش می دهد.

علاوه بر این ، از آنجا که روزه دار متناوب باعث کاهش التهاب می شود ممکن است علائم رومانیسم و حتی روماتیسم مفصلی را نیز بهبود بخشد.

همه چیز در مورد تغییر بدن از متابولیسم گلوکز به متابولیسم کتون مربوط است. رژیم معمول 3 وعده غذایی روزانه به بدن ما منبع سوخت مداوم در قالب گلوکز را می دهد. با استفاده از این گلوکز، بدن ما به مصرف اسیدهای چرب و کتون روی می‌آورد.

به نظر می رسد متابولیسم کتون مزایای سلامتی را برای بدن به همراه دارد. ترفند این است که بدن را روی آن سوییچ دهیم. اگر به طور مداوم غذا بخوریم، بدن ما روی گلوکز تمرکز کرده و هرگز سوییچ نمی‌کند.

علم پیشنهاد می کند که روزه طولانی مدت 2-3 روز بدن شما را به تمیز کردن برخی سلول های ایمنی قدیمی و فعال کردن سلول های جدید عادت می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068076

وب گردی

وب گردی