ورود افراد غیرمتخصص در بورس سبب کاهش شاخص‌ها می‌شود

دبیر انجمن علمی اقتصاد دانشگاه تهران گفت: نمی‌توان نسبت به مدت زمان تداوم این شرایط اظهار نظر کرد؛ اما ورود افراد غیر‌متخصص به بازار سرمایه می‌تواند در آینده سبب کاهش شاخص‌ها شود.

پرهام پهلوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعلی بازار سرمایه(بورس) در کشور اظهار کرد: با مشاهده نقشه بازار در روزهای گذشته می‌توان فهمید همه سهام‌ها در حال رشد و ارائه سود هستند که کمی غیر قابل انتظار است و نمی‌توان نسبت به این وضعیت نگرش مثبتی داشت.

وی افزود: این شرایط و ارائه سودهای نسبتاً خوب از یک زمان به بعد روند معکوسی را تجربه خواهد کرد و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به دلایل رشد ناگهانی شاخص بورس در کشور، تصریح کرد: متأسفانه تبلیغات انجام شده در زمینه بورس، سبب شباهت آن با بعضی از حوزه‌های بازاریابی شبکه‌ای(network marketing) یا حتی شبکه‌های هرمی شده است؛ زیرا برخلاف علمی بودن حوزه بورس، تعدادی از افراد هستند که با ناآگاهی در فضای مجازی به تبلیغات زرد می‌پردازند.

پهلوان گفت: درحال حاضر رشدی که در بورس مشاهده می‌شود تا حدودی ناشی از هجوم مردم و تبلیغات انجام شده دراین زمینه است. همچنین با کاهش نرخ سود بانک‌ها، مردم درصدد خارج کردن پول‌های نقدی خود از بانک و سرمایه‌گذاری آن در بورس برآمده‌اند؛ به همین دلیل بخشی از این رشد می‌تواند واقعی باشد و بخش دیگر آن حباب است و باید انتظار روزهای قرمز این بازار را داشت.

وی با بیان اینکه عوامل گوناگونی در تداوم رشد سهام بورس ایران مؤثر است، تصریح کرد: نمی‌توان نسبت به مدت زمان تداوم این شرایط اظهار نظر کرد و عوامل گوناگونی در این شرایط تأثیرگذار است. نکته مهمی که وجود دارد این است که در بخش‌های گوناگون اقتصاد ایران با اقتصاد حمایتی و دولتی روبه رو هستیم که صحبت کردن و اظهار نظر درباره آن بسیار سخت است. در واقع بخشی از این سهام‌ها از سوی دولت حمایت می‌شود و تداوم آن وابسته به حمایت‌های دولت بوده که تا چه حدی ادامه پیدا می‌کند. اما ورود افراد به بورس که آگاهی و تخصص لازم را در این زمینه ندارند، می‌تواند در آینده سبب کاهش شاخص شود.

دبیر انجمن علمی اقتصاد دانشگاه تهران تأکید کرد: نمی‌توان نسبت به آینده بورس ایران نگرش مثبتی داشت؛ زیرا تعدادی از مشاوران اقتصادی هستند که به تبلیغ این حوزه می‌پردازند و در واقع به نفع خود فعالیت می‌کنند و بدون دلیل خاصی سبب رشد سهام می‌شوند. بنابراین رشد ناگهانی به وجود آمده در بورس ایران حباب‌هایی را ایجاد می‌کند که با از بین رفتن آن در آینده سبب کاهش شاخص بورس می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068210

وب گردی

وب گردی