ماسک زدن اقدام حداقلی است/ فاصله میزان تولید و مصرف کم شده

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در وسائل نقلیه عمومی، گفت: ماسک زدن از بیماری جلوگیری نمی کند ولی اقدام حداقلی است که باید انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر الهام فخاری در برنامه ى تهران کلینیک رادیو تهران درباره ى اجباری شدن ماسک در مترو ، توزیع و خرید ماسک ها گفت: وقتی چنین مشکلی در سطح جهانی رخ داد و تمام کشورها با این بیماری درگیر شدند یک فاصله ی ناگهانی و معنادارى بین تولید ، عرضه و تقاضا در بازار صورت گرفت.

عضو شورای شهر تهران افزود: یک شوک اولیه بود و تصمیمی که در ستاد ملى مبارزه با کرونا گرفته شد این بود که فروش ماسک در داروخانه ها به صورت آزاد انجام نشود و اولویت اول کادر درمان و کسانی باشند که در تماس بیشتری با ویروس قرار دارند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه بعد از گذشت تقریبا دوماه از شیوع ویروس کرونا که شرایط خاصى را در کشور ایجاد کرده بود ، همراهی گروه های داوطلب و مردم بسیار موثر بود و بخش هایی از برخی کارخانجات و نهادهای شهری کارگاه های تولید و دوخت ماسک را در بخش هایی از شهرداری و سالن های فرهنگی ورزشی شهرداری فعال کردند و خداروشکر فاصله ی زیاد بین تولید و تقاضا در کشور برطرف شده است.

فخاری در ادامه افزود : هماهنگی هایی که از سمت مدیریت شهری انجام شده است، استفاده ى اجباری ماسک در حمل و نقل عمومی است که بخشی از آن برای پیش نیاز تولید ماسک است که صورت گرفت و در واقع شهردار تهران هماهنگی ها و برآوردهایی را با گروه های جهادی و داوطلب و... انجام دادند و میزان تولید مى تواند نیاز روزانه را پوشش دهد.
،عضو شورای شهرتهران بیان کرد: البته این را هم اضافه کنم که سعی بر این شده است که از لحاظ قیمت گذاری این ماسک ها طوری باشد که برای مردم قابل استفاده باشد و میزان تولید و مصرف تنظیم هم شود، ماسک هایی که گران قیمت تر یا چند لایه هستند مانند ماسک های N95 ، طبق تنظیمى که با ستاد ملى مبارزه با کرونا صورت گرفته است برای رفت و آمدهای روزانه لزومی ندارد.

وی در پاسخ به اقداماتی که شورای شهر در مورد مدیریت شهری برای پیک دوم و شدیدتر ویروس کرونا در پاییز ماه پاسخ داد: با توجه به اینکه مواردی مثل اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، از طرف معاونت حمل و نقل و ترافیک امکاناتی مانند عرضه ی ماسک با قیمت مناسب و خیلى ارزان قیمت در بین مردم تدبیر شده است که بین مردم عرضه خواهد شد و این تمهیدی است که ادامه خواهد داشت چون از روند این بیماری را هیچ کشورى اطلاعى ندارد که به چه صورت خواهد بود.

فخاری در ادامه افزود: از نظر خدمات شهری و پسماند و نظافت شهری ، رضایت شهروندان نشان مى دهد که عملکرد خوبی داشته ایم و ما بیشترین تلاشمان تنظیم کردن الگوهای ترافیکی در حمل و نقل ها مى باشد ، بطور مثال در سر فاصله های قطار ها و وضعیت اتوبوس هاست تا ما بتوانیم در اوج دوباره ی بیماری به مشکل نخوریم که البته ما پیگیر و امیدوار این هستیم تا تعداد اتوبوس ها را بتوانیم افزایش دهیم ؛ چرا که کشور ما با وجود شرایط سخت تحریم در شرایط بحران توانمند و سربلندتر از خیلى از کشورها بود.

عضو شوراى شهر تهران، در خصوص فاصله گذاری های اجتماعی و زیرساخت های صورت گرفته در شرایط بحران در شورای شهر گفت : خوشبختانه مردم عزیز ما اولین کسانی را که مورد سوال قرار مى دهند منتخبان خودشان در شهر هست و این نشانه ی بسیار مثبتی است. با این حال ما از اعضای شوراى شهر تهران ، از ریاست و اعضای هیات رییسه شورای شهر عضوى را در هیچ یک از سطوح ستادهاى بحران و ستاد ملى مبارزه با کرونا نداریم و پیگیر هم بودیم و اعلام آمادگى کردیم چون حضور اعضای شورای شهر مى تواند در زیرساخت ها و تصمیمات اثر مثبتی بگذارد و متاسفانه این وضعیت نبود.

وی در ادامه افزود: اما در پاسخ به سوال شما که که آیا زیرساخت ها فراهم است یا نه باید عرض کنم : نه فراهم نیست ، واقعیتش این است که در شرایط حاضر نمى توان گفت فقط ماسک زدن از بیماری جلوگیری مى کند اما زدن ماسک حداقلی است که مى تواند از طریق تنفس و پخش شدن بزاق افراد، خطر کمتری برای مردم ایجاد کند. بخشی از این ماجرا به رفتار شهروندانه خودمان برمیگردد، کارفرماها باید درنظر بگیرند که نیروی کارش نمى تواند سر ساعت در محل کارش حضور پیدا کند بدلیل تراکم آدم ها در حمل و نقل عمومی و اگر فرد بخواهد فاصله گذاری را رعایت کند ممکن است فاصله ی چند قطار را از دست دهد و این نیاز به فهم مشترک زیاد بین مردم است.

عضو شوراى شهر تهران بیان کرد: ما به کشورهای دیگر جهان هم که نگاه کنیم هیچ کشوری زیرساخت هایی برای مقابله با کرونا را آماده نداشته است چون هیچکس خبر نداشته است موضوع به این شکل پیش خواهد رفت ، حتی در کشورهای دارای آزمایشگاه های پیشرفته بیولوژیک که در حال متهم کردن یکدیگر هستند هم در شوک اولیه وضعیت خیلی سختی را داشتند.
فخاری ادامه داد: با این حال با وجود تحریم و سیل در نوروز ۹۸ ، این بحران برام کشور ما شبیه مانوری بود اتفاق که افتاد و شوک هایی که به وضعیت خرید مردم ما یا رفتارهاى خیلى عجیب از مردم ما سر نزد ، اگر اینها را با دیگر کشورها مقایسه کنیم ، نشان دهنده ى ابن خواهد بود که ما آمادگی برای زندگی در بحران را داریم و شاید شوک شدیدی را در مرحله ی اول تجربه نکردیم و البته از لحاظی هم خطرناک بود چون در مراحل اولیه برخی مردم جدی نگرفتند و به سفر رفتند و همدیگر را مبتلا به این بیماری کردند.

این روانشناس در پاسخ به سوالی در خصوص طرد نشدن افرادی که دچار بیماری شدند و درحال حاضر بهبود یافته اند و دیگر افراد ترس از نزدیک شدن به فرد مبتلا به کرونا را دارند گفت: از بهمن ماه که گزارش هایی از چین آمد و در اسفند ماه که مواردی در کشور ما مشاهده و گزارش شد ، برخی از تجربیات را فرد تجربه مى کند که عادی نیست ، افراد یکباره و به درستی برای حفظ سلامتی خود انجام مى دهند، اما باعث رنجش و رفتار خشونت آمیز فرد مبتلا خواهد بود و فردی که ممکن است با بیماری خود همه ی ارگان ها را درگیر کند و اطلاعاتی در مورد کشنده بودن بیماری یا علائم فقط به سیستم تنفسی محدود نمى شود و... نگرانی های بیشتری را برای فرد ایجاد مى کند و اعلام مشکوک بودن فرد به بیماری در مرحله ی اول شوک سنگینی را به فرد وارد مى کند که ممکن است این بیماری احتمال مرگ او را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: از طرفى هم نگران تمام اطرافیانی است که در ۱۴ روز گذشته با آن ها در ارتباط بوده و همین امر فشار روانی زیادی را در فرد بوجود می آورد ؛ از طرفی دیگر رفتار اطرافیان که با خشم با فرد مبتلا رفتار مى کنند و حتى او را طرد مى کنند و مقصر مى دانند که نکند آنها را به بیمارى مبتلا کرده باشد و وقتی در شرایط قرنطینه و ایزوله قرار مى گیرد، چه در منزل و چه در بیمارستان آن احساس تتهایی که فرد دارد بسیار تجربه ی سختی است که قطعا همکاران روانشناس ما مى توانند نتایج پژوهشی متفاوتی از همه ی کارهای روانشناختی در این باره ارائه دهند.

الهام فخاری از تجربه ی خود با توجه به بستری شدن چند روزه خود به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری در این دوران از لحاظ روانشناسی توصیه کرد: همه باید با بیماری مبارزه کنیم نه با بیمار و رفتارهایمان با بیمار را باید اصلاح کنیم.

عضو شوراى شهر تهران در پایان در مورد تهرانِ پسا کرونا و برنامه های در نظر گرفته شده گفت: مدیریت شهری ، شبکه های خانه سلامت را برای غربالگری افراد در این مدت فعال کرد و با ستاد ملی و ستاد بحران کرونا در تهران هماهنگ بودند که بسیار موثر بود. ما حدود ۳۵۴ محله در تهران داریم که خانه های سلامت در محلات و سرای محلات مى توانست بسیار کمک کننده باشد و باید از این ظرفیت را برای حمایت روانشناختی و پشتیبانی مردم به کار بگیریم.

وی یکی از محورهاى مهم در حوزه سلامت و اجتماعی شهروندان و مدیریت شهری بوده مسئله ى سوگواری های تحقق نیافته ایست که مردم نتوانستند با عزیزان از دست رفته شان خداحافظی کنند و در مراسم تدفین و تشییع شرکت کنند ؛ براى همین منظور اپلیکیشن هایى طراحى شده است و برنامه هایی را با همکاران روانشناس ، روانپزشک و سازمان نظام روانشناسی طراحی و تنظیم کردیم.

فخاری به این هم اشاره کرد که در مواجهه با فشارها و تنش های متعدد این بحران یکی از آن ها بیماری و خطر بیمارى است؛ مسائل اقتصادی و ابهام در کسب و کارها در آینده تنش روانی بیشتری را برای شهروندان ما ایجاد کرده است.
عضو شوراى شهر تهران گفت: ما شبکه های سلامت شهروندی را درنظر گرفته ایم ، حمایت از قشر اجتماعی آسیب پذیر را حتما باید در این ماهها و دوران موثر تر کنیم و بتوانیم مدل همکاری بین نهادهایی که مى توانند پول تزریق کنند و همینطور سازمان های مدنی که مى توانند افراد گروه هدف را درست معین کنند و زنان سرپرست خانوار و گروه های اجتماعی نابرخوردار و همچنین دست فروشان کم برخوردار و در معرض خطر را پوشش دهند.

کد خبر: 1068217

وب گردی

وب گردی