عملکرد تیم های ملی فوتبال در دوره ریاست مهدی تاج

ایسکانیوز/علیرضا حیدریان

مهدی تاج پس از تجربه حضور در پست های مختلف در فوتبال کشور از جمله نایب رییسی فدراسیون فوتبال، ریاست کمیته تیم های ملی فوتبال، ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال و ریاست سازمان لیگ فوتبال ایران، در تاریخ 18 اردیبهشت 95 با رای مجمع فدراسیون فوتبال به ریاست این نهاد انتخاب شد. او تا مورخه 18 دی 98 که به دلیل بیماری قلبی استعفا داد، عهده دار این سمت بود. در این نوشتار عملکرد تیم های ملی فوتبال و فوتسال را در زمان ریاست وی بررسی می کنیم.

تیم ملی نوجوانان
جام جهانی نوجوانان 2017: تیم ملی نوجوانان ایران با ترکیبی از بازیکنان آینده داری مثل الهیار صیاد منش، محمد شریفی،طه شریعتی به سرمربیگری عباس چمنیان به جام جهانی جوانان در هند راه یافت. تیم ایران با سه برد متوالی بالاتر از آلمان به عنوان صدر نشین از گروه خود صعود کرد. در مرحله یک هشتم نهایی نوجوانان ایران 2 بر 1 مکزیک را شکست دادند ولی در یک چهارم با نتیجه 3 بر 1 مغلوب اسپانیایی شدند که به مقام قهرمانی هم رسید.
مقدماتی قهرمانی آسیا 2020: نوجوانان ملی پوش ایران در مقدماتی بازی های قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی 2021 با سرمربیگری حسین عبدی کاپیتان اسبق پرسپولیس با سه پیروزی مقابل تیم های مالدیو، فلسطین و افغانستان به مسابقات قهرمانی زیر 16 سال آسیا راه یافتند.

تیم ملی جوانان
عدم صعود به قهرمانی جوانان آسیا 2018: تیم ملی جوانان ایران به سرمربیگری فرهاد پور غلامی در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا با دو مساوی برابر تیم های سوریه و اردن و برد 4 بر صفر مقابل فلسطین از صعود دور نهایی باز ماند.
مقدماتی قهرمانی آسیا 2020: این بار جوانان ایران با هدایت سیروس پور موسوی با سه پیروزی مقابل قرقیزستان، نپال و امارات توانستند به بازی های نهایی قهرمانی آسیا در سال 2020 راه یابند.
تیم ملی امید
حذف از بازی های آسایی 2018: تیم ایران با مربیگری زلاتکو کرانچار با یک برد، یک مساوی و یک باخت بالاتر از کره شمالی، عربستان و میانمار به دور یک هشتم نهایی راه یافت اما در این مرحله با شکست مقابل کره جنوبی که در نهایت هم به قهرمانی رسید، از صعود به دور بعد باز ماند.
عدم صعود به المپیک 2020 توکیو: تیم ملی امید که این بار توسط حمید استیلی هدایت می شد در مرحله گروهی قهرمانی امید های آسیا و انتخابی المپیک توکیو با تیم های ترکمنستان، کره جنوبی و ازبکستان هم گروه بود که با کسب 4 امتیاز ازصعود به دور بعد و راهیابی به المپیک بازماند.

تیم ملی فوتبال بزرگسالان
صعود به جام جهانی 2018: تیم ملی فوتبال ایران با صعود به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2018 در گروه اول با تیم های کره جنوبی، ازبکستان، سوریه چین و قطر هم گروه شد. تیم ایران عملکرد خوبی در این دوره از خود بر جای گذاشت و با کسب 6 برد، 2 مساوی و بدون شکست و تنها 2 گل خورده با 7 امتیاز اختلاف نسبت به کره جنوبی به جام جهانی روسیه راه یافت.
جام جهانی 2018: ایران با قرار گرفتن در گروه مرگ با حضور تیم های اسپانیا قهرمان جهان و اروپا، پرتغال قهرمان اروپا و مراکش قهرمان آفریقا بازی های قابل قبولی را از خود بر جای گذاشت. ملی پوشان ایران در بازی اول با گل به خودی دقیقه 90 بازیکن مراکشی 3 امتیاز را به به دست آوردند. در بازی دوم در حالیکه نتیجه تساوی مقابل اسپانیا دور از دسترس نبود با اختلاف یک گل بازی به نفع ماتادور ها به پایان رسید. در بازی سوم در حالیکه بازی یک بر یک در جریان بود، در دقایق انتهایی بازی ایران این شانس را داشت که در موقعیتی مسلم گل دوم را بزند و به عنوان تیم اول به دور بعد صعود کند که این موقعیت توسط طارمی از دست رفت. ضمنا بیرانوند موفق به مهار پنالتی کریس رونالدو در این بازی شد.
جام ملت های آسیا 2019: برای اولین بار 12 تیمی که به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2018 راه یافته بودند به طور مستقیم به جام ملتهای آسیا راه یافتند که ایران هم یکی از آنها بود. در مرحله گروهی این دوره ایران با عراق، یمن و ویتنام همگروه شد و با دو برد و یک مساوی به مرحله بعد راه یافت. در دور یک هشتم نهایی ملی پوشان ایران با 2 گل عمان را شکست دادند تا حریف تیم چین در یک هشتم شوند. ایران در این مرحله هم با 3 گل به برتری رسید تا در نیمه نهایی به مصاف ژاپن برود. اما در کمال ناباوری و در اثر سهل انگاری بازیکنان روی گل اول در نهایت با 3 گل بازی را به ژاپن واگذار کردیم. برای اولین بار بازی رده بندی در این دوره انجام نشد و تیم ها بر اساس نتایج قبلی شان رده بندی شدند و به این ترتیب ایران در رده سوم قرار گرفت. در پایان این بازی ها بود که کارلوس کی روش پس از 8 سال از مربیگری ایران کناره گیری کرد.

کد خبر: 1068246

وب گردی

وب گردی