طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گاف سیاست خارجی آمریکا بود/ مشکلات عدیده دولت ترامپ

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گاف دیپلماتیک مشاوران سیاست خارجی دولت ترامپ است که به وی این مطلب را نگفتند و اگر از توافق برجام خارج شود چگونه می‌تواند در راستای سیاست فشار حداکثری علیه ایران اقدام کند.

مصطفی انتظاری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان پشتوانه حقوقی توافقنامه برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد با توجه به اینکه آمریکا دیگر در برجام مشارکتی ندارد، اظهار داشت: اینکه آمریکایی ها توجیه حقوقی برای آنکه بتوانند از طریق برجام موضوع تحریم تسلیحاتی ایران را پیگیری کنند، ندارند موضوع واضح و مشخصی است و مورد تاکید همه طرف‌های حاضر در برجام نیز هست.

وی گفت: به اعتقاد من طرح این موضوع از سوی آمریکا گاف دیپلماتیک مشاوران سیاست خارجی دولت آقای ترامپ است که به وی این مطلب را نگفتند که اگر از توافق برجام خارج شود چگونه می‌تواند موضوعاتی از قبیل تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران پیگیری و عملیاتی کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این موضوع برای من سوال است که در صورتی که آمریکا در برجام باقی می ماند چه اتفاقاتی پیش می آمد؟ متن برجام چگونه نوشته شده بود که اگر دولت آمریکا در برجام می‌ماند و آقای ترامپ از آن خارج نمی شد می توانست از بندهای مختلف آن به صورت یک سویه و فارغ از دغدغه حق وتو سایر اعضا تمام امتیازاتی را که ایران ذیل برجام به دست می‌آورد را می‌توانست از بین ببرد.

انتظاری بیان کرد: شاید اگر دولت آمریکا می توانست هوشمندانه تر عمل کند، ضمن حضور و مشارکت در برجام، می توانست آسیب ها و ضربات بیشتری را متوجه ایران کند. شاید آن دسته از مخالفان خروج آمریکا از برجام همین قصد و هدف را داشتند که آمریکا با حضور در برجام بتواند منافع ملی ایران را دچار تهدیداتی بزرگتر از شرایط خروج آمریکا از برجام کند.

وی گفت: در واقع این موضوع تجربه ای شد برای ما که متوجه این مطلب باشیم که احتمالاً چقدر بهتر شد که آمریکا از برجام خارج شد و بهتر از آن اینکه چه دشمنان نادانی داریم که آنقدر برای آنها ژست سیاسی و انتخاباتی مهم‌تر بود که سعی کردند با خروج از برجام شعار انتخاباتی خودش را جامه عمل پوشاند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شاید یکی از درس های بزرگ این اتفاق برای ما این باشد که در توافق با کشورهای مختلف دقت و هوشمندی خود را بیشتر کنیم تا مبادا آنها بتوانند از بندهای موجود در آن توافق‌نامه علیه ما و منافع ملی کشور استفاده کنند.

انتظاری ادامه داد: خوشبختانه در موضوع برجام آمریکا پیش دستانه محدودیت‌هایی را برای خودش به وجود آورد؛ چرا که اگر در برجام باقی می ماند ابزار و ظرفیت لازم را جهت فشار بیشتر بر ایران را در اختیار داشت.

وی تاکید کرد: دولت ترامپ با توجه به مشکلات عدیده ای که در خصوص مدیریت و مبارزه با ویروس کرونا با آن مواجه است، در انزوای کامل سیاسی قرار گرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا نیاز دارد تا در موضوع ایران به سرفصل جدیدی دست پیدا کند، اظهار کرد: فکر می‌کنم که پیگیری موضوع تحریم تسلیحاتی ایران را دولت ترامپ همچنان در دستور کار خود قرار خواهد داد و فشارها را بر ایران افزایش خواهد داد تا بتواند برای انتخابات ۲۰۲۰ قدرت نمایی کرده و این طور وانمود کند که سیاست‌های اعمالی دولت ترامپ بر ایران موثر واقع شده است.

انتظاری در پایان خاطرنشان کرد: آقای ترامپ خودش را در مقابل کشورهای اروپایی قرار داد، از برجام خارج شد، با روسیه و چین مشکلات و درگیری های خاص خودش را دارد، با مسائل مختلف داخلی از جمله بحث کرونا و مسائل اقتصادی مواجه است و همچنین عدم موفقیت در پیشبرد برخی اهداف منطقه ای آمریکا، اینها مواردی هستند که موجب تنزل جایگاه دولت ترامپ نزد افکار عمومی مردم آمریکا شده است.

کد خبر: 1068281

وب گردی

وب گردی