کتاب گویای صلح امام حسن رونمایی شد

کتاب گویای صلح امام حسن نوشته شیخ راضی آل یاسین، که رهبر انقلاب آن را به فارسی ترجمه کردند، ظهر امروز رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مراسم رونمایی از کتاب گویای صلح امام حسن (ع) ظهر امروز در ساختمان شهدای رادیو رسانه ملی و در آستانه سالروز میلاد کریم اهل بیت (ع) با حضور شاه‌آبادی معاون صدا و حجت‌الاسلام صلح میرزایی رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم و محمدحسین رجبی دوانی کارشناس تاریخی و سیاسی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب اثر شیخ راضی آل‌یاسین پژوهشگر و عالم دینی شیعی است که با ترجمه رهبر انقلاب به فارسی منتشر شده است.

این گزارش می‌افزاید در این مراسم مهدی شاملو مدیر ایران صدا در توضیحی پیرامون روند اجرایی کار،‌ گفت: ایران صدا افتخار دارد پس از پروژه پیامبر اعظم و حضرت امیر (ع) کاری برای سیدالشهدا (ع) در اربعین انجام دهد و به این بهانه به دیگر ائمه نیز بپردازد و امروز به یاری خدا کتاب صوتی امام حسن (ع) قدم بعدی بود و عمری باقی باشد برای سایر ائمه باز هم صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه با تشکر از اعتماد از انتشارات انقلاب اسلامی گفت: برخلاف تصور اینکه عده‌ای گمان می‌کنند این کتاب تنها مخاطب پژوهشی و تحقیقی خواهد داشت باید بگویم قلم رهبر انقلاب به حدی شیرین و محتوای کتاب را جذاب کرده است که فرم نیمه نمایشی آن برای مخاطبان عام مثل فیلم سینمایی خواهد بود زیرا جذابیت هنری بالایی دارد. این مسئله ویژگی بارز کتاب گویاست که جای شکر دارد.

در بخشی دیگری از مراسم حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این کار آن است که با توجه به آنکه صحابی اسامی مختلفی دارند اما در این کتاب گویا، این اسامی به خوبی ادا شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رهبر انقلاب اولین اقدام انقلابی خود را در سال ۱۳۳۴ در سن ۱۶ سالگی انجام دادند، گفت: از آن سال به بعد اقدامات انقلابی ایشان در دو خط مبارزه و روشنگری و تبیین ادامه داشته است. حتی سخنرانی‌ها و ترجمه‌های ایشان در همین زمینه است که از آن جمله می‌توان به شرح نهج‌البلاغه و طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اشاره کرد زیرا همه با این رویکرد بودند.

رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم با بیان اینکه نسبت به سیره اهل بیت تحلیل بنده این است که دلیل مهمی که ایشان به سیره ائمه روی آوردند این بود که بسیاری از متدینین در دوران طاغوت به کارهایی چون دعا و عزاداری می‌پرداختند ولی مبارزه را رها کرده بودند،‌گفت:کتاب همرزمان حسین (ع) ۱۰ جلسه در انصار الحسین به صورت مخفیانه برگزار شد که این کتاب ماحصل آن جلسات است. در این کتاب تحلیلی بیان می‌شود که همه اهل بیت (ع) در پی شکل‌گیری حکومت علوی تلاش کردند و این اتفاق باعث شد حضرت آقا نیز تحلیلی از زندگی اهل بیت (ع) ارائه دهند تا متدینین بدانند ترک جهاد روش اهل بیت (ع) نیست.

صلح‌میرزایی به کتاب صلح امام حسن و مقدمه آن اشاره کرد و گفت:‌ رهبر معظم انقلاب در مقدمه این کتاب اشاره می‌کنند که برای آن فیش‌هایی را آماده کرده بودند اما هنگامی که به سمت ترجمه می‌روند از پیگرد ساواک مواجه می‌شوند با همسرشان مشورت کرده و استخاره می‌کنند و نهایتاً در ۸۵ کیلومتری مشهد رفته و پنهان می‌شوند و در آن مقطع کتاب را ترجمه می‌کنند و پس از آن کتاب صلح امام حسن (ع) را به حاج حسن نیری‌تهرانی که در آن زمان از ناشران انقلابی بودند برای انتشار می‌سپارند و او نیز کتاب را به نشر آسیا می‌دهد تا چاپ شود اما وقتی کتاب منتشر می‌شود حضرت آقا دستگیر شده بودند.

وی با بیان اینکه حضرت آقا سال ۵۱ به تهران می‌آیند و در حسینیه ارشاد دو جلسه سخنرانی برگزار می‌کنند، گفت: باید به این نکته اشاره شود که بیانات و آثار حضرت آقا در رادیو و تلویزیون پوشش خوبی دارد اما آثار ایشان در حوزه علمیه خوب شناخته نشده است. خواهش می‌کنم در شناختن تفکر و اندیشه ایشان تدبیری اتخاذ شود تا بیشتر معرفی شوند چرا که قرآن و حدیث از مباحث اصلی صحبت‌های ایشان است و ایشان همواره در منویات خود اولویت‌سنجی دارند. زیرا یک سری از مطالب اولی است. ایشان بحث افتراق را مطرح نمی‌کنند و همواره بر وحدت تأکید دارند. آثار ایشان می‌تواند در عرصه‌های مختلف منتشر شود زیرا آثار تربیتی دارد.

در بخشی دیگر از این مراسم محمدحسین رجبی دوانی از پژوهشگران تاریخ اسلام در باره محتوای کتاب گفت: مقطعی که امام حسن مجتبی (ع) به امامت رسیدند مقطعی حساس و پرمخاطره برای عالم اسلام بود. چرا که معاویه یک مدعی پرقدرت، غاصب و سرکش در برابر امام بود که با تهدید و رشوه کار خود را پیش می‌برد.او طی ۴ سال و ۹ ماه خلافت حضرت علی (ع) عالم اسلام را به هم ریخته بود. و در آن دوران امام مجتبی تازه به خلافت رسیده بود اما معاویه اجازه نمی‌داد به امام تا آنچه در نظر ایشان است برای جامعه اسلامی پیاده شود. او تبلیغات گسترده رسانه‌ای انجام داد تا وجهه ایشان را تخریب کند.

وی افزود: در دوران امام مجتبی ایشان با خیانت مردمی که در طول دوران ۲۵ سال از ارزش‌های الهی دور شده بودند و به مطامع دنیا چشم دوخته بودند، مواجه شد. مردم ایشان را همراهی نمی‌کردند در حالی که کوفه شهر نظامی بود، نظامیان از خلیفه حقوق می‌گرفتند که به جنگ بروند. اما امام وقتی از آنها درخواست کرد هیچ یک پاسخ مثبت ندادند. مظلومیت ایشان را نه حضرت امیر و نه امام حسین داشتند. در واقع مظلومیت امام حسن در تاریخ بی‌مانند است.

این پژوهشگر تاریخی ضمن بیان اینکه زمان امامت امام حسن مقطعی عجیب است گفت:‌ اگر امام حسن (ع) در آن شرایط سخت تحمیلی، صلح را نمی‌پذیرفتند اصل اسلام تخریب می‌شد. امام حسن با صلحش کاری کرد که امام حسین با خونش انجام داد. اما از مظلومیت‌های امام حسن مجتبی همین بس که در میان شیعیان هم می‌گویند ایشان صلح کرد. اما دلیل این صلح حفظ اصل اسلام بود. حتی کاسبان برجام هم می‌گویند ما درس صلح را از امام حسن یاد گرفتیم که این دروغی بزرگ است.

وی با بیان اینکه امام حسن (ع) با پذیرش صلح در واقع برنده میدان در برابر معاویه بود، گفت: پس از پذیرش صلح معاویه فهمید باخته است و بنابراین امام را به شهادت رساند. متأسفانه اما در بین مورخان و اهل تسنن محدثان و راویان از امام حسن بابت صلحش تجلیل می‌کنند و می‌گویند از حکومت فاصله گرفت تا باعث وحدت شود. حتی در تاریخ طبری که مسائل ابتدایی بیان می‌شود درباره خلافت و صلح امام حسن (ع) تنها ۵ یا ۶ صفحه مختصر آمده و باقی ماجرا را سانسور کردند. حتی عباسیان هم اجازه ندادند حقیقت امام حسن و صلح ایشان به درستی مطرح شود زیرا ایشان حکومت‌های غاصب را رسوا کرد اما علامه شرف‌الدین عالم برجسته شیعه می‌گوید متأسفانه تا عصر ما هنوز تحلیل درستی درباره صلح امام حسن (ع) و شرایط آن دوران بیان نشده است خودم قصد داشتم کاری درباره امام حسن (ع) بنویسم اما کار شیخ ‌آل یاسین کفایت می‌کند و می‌نویسد شهادت کربلا پیش از آنکه حسینی باشد حسنی است.

وی در پایان سخنان خود به مسئله نفوذ اشاره کرد و گفت: معاویه و برادرش یزید از طرف غاصبان خلافت به آنها باج داده شد که در حاکمیت اسلام رخنه کردند و وقتی حضرت علی (ع) روی کار آمد مقابلش ایستادند. اما امام حسن (ع) توانست توطئه‌ها را خنثی کند.

در ادامه این نشست تیم تهیه و تولید این کتاب گویا به روند تولید اشاره کردند و در بخش پایانی مراسم شاه‌آبادی معاون صدا ابراز داشت: اگر به زندگی رهبر انقلاب نگاه کنیم درمی‌یابیم ایشان همیشه دغدغه‌ای داشتند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله دغدغه مسئله و نگاه ایشان به سیره اهل بیت را نشان می‌دهد. اهل بیت گویی در طول تاریخ انسانی هستند که به تناسب زمان و مکان تصمیم گرفتند.

وی با بیان اینکه جامعه امروز بیش از دورانی که رهبر انقلاب این کتاب را ترجمه کردند نیازمند تبیین آن هستند، گفت: چنین نشست‌هایی بهانه خوبی است تا ما بیشتر با تهیه کنندگان کتاب‌های گویا آشنا شویم. ما در ایران صدا بیش از چند هزار کتاب صوتی داریم که در پایگاه کتاب گویا گنجینه عظیمی شمرده می‌شود. حتی روزی ۴۰۰ هزار مراجعه کننده به این پایگاه داشته‌ایم. این خود ظرفیت عظیمی است که نشان می‌دهد سالانه چند صد کتاب تولید می‌شود. این نشست‌ها فرصتی است برای اینکه مخاطبان و علاقمندان با فراز و فرود شکل‌گیری اثر آشنا شوند و اصولا یک معرفی جدی از این ظرفیت است.

شاه‌آبادی با بیان اینکه مردم در انتخاب بسته‌های فرهنگی نیاز به حق انتخاب دارند، گفت: این پایگاه ظرفیت خوبی است برای اینکه از آثار گویا استفاده شود.

وی در پایان گفت:‌ ما تکلیف خود می‌دانیم برای آثار ماندگار کار ویژه تهیه کنیم. رادیو یک اسباب شنیدن در لحظه نیست بلکه شرایطی را برای همه متقاضیان شنیداری فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068327

وب گردی

وب گردی