افغانستان از همکاری ایران برای رسیدگی به حادثه جان باختن اتباعش قدردانی کرد

وزارت خارجه افغانستان با قدردانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به پرونده جان باختن اتباع افغان در مرز افغانستان و ایران، از توافق تهران و کابل برای تشکیل هیات رسیدگی به این موضوع خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که کابل و تهران بر روی تشکیل یک هیأت مشترک توافق کرده‌اند تا چگونگی جان باختن شماری از شهروندان افغان در مرز با ایران را بررسی کند. هدف از تحقیق، دستیابی به حقیقت و تأمین عدالت عنوان شده است.

در بیانیه وزارت خارجه افغانستان که امروز (سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت) منتشر شده، آمده است که محمدهارون چخانسوری، معاون سیاسی این وزارت با سفارت ایران در کابل و سفیر افغانستان در تهران با مقامات ایرانی در تماس بوده و قضیه را پیگیری می‌کنند.

بر اساس این بیانیه، وزارت خارجه ایران شب گذشته در یک تماس تلفنی با سفیر افغانستان در تهران، برای انجام تحقیقات در مورد کشته‌شدن شماری از مسافران افغان در مرز با ایران، اعلام آمادگی کرده است.

مقامات ایرانی در این تماس تلفنی اعلام کردند که امروز یک یادداشت رسمی در مورد جزئیات فنی تحقیقات مشترک را به سفارت افغانستان ارسال می‌کنند.

وزارت خارجه افغانستان با قدردانی از این اقدام تهران، اعلام کرد که منتظر دریافت یادداشت رسمی ایران است تا در چارچوب آن یادداشت زمینه آغاز فوری تحقیقات مشترک مساعد شود.

به گزارش فارس، روز شنبه هفته جاری یک خبرگزاری محلی افغانستان در خبری مدعی شد ۵۰ تن از مهاجران افغان که به صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذوالفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیرو‌های مرزی ایران بازداشت شده و پس از شکنجه به رود هریرود انداخته و نیمی از این افراد در آب غرق شده و نیمی دیگر نیز توانستند خود را نجات دهند.

در همین خصوص نیز محمد عارف جلالی پزشک ارشد بیمارستان هرات عنوان کرد: پنج جسد که در آب غرق شده بودند از سوی خانواده‌های این افراد به بیمارستان هرات انتقال و پزشکی قانونی تحقیقات خود را درباره مرگ آن‌ها آغاز کرد. بررسی‌های پزشکی قانونی نشان داد که هیچ کدام از این افراد مورد ضرب و شتم قرار نگرفته و حتی جای گلوله در بدن آن‌ها نیست و این افراد تنها در آب غرق شده‌اند.

در همین راستا سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (یکشنبه) در این باره ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به جهت اهمیت موضوع و به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع این حادثه در خاک افغانستان، مراتب را در همکاری با مقامات این کشور تحت بررسی قرار داده ایم.

وی همچنین در نشست خبری روز گذشته (دوشنبه) خود گفت: برخی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و بین ایران و افغانستان هستند. شاهد بودید ایران اقدامات دیپلماتیک بسیار خوبی را شروع کرد برای اینکه وحدت ملی و دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. به نظر من طرح این موارد به حاشیه بردن این مساعی دیپلماتیک ایران است و ما اتباع افغانستان را همواره محترم شمرده و می‌شمریم و توصیه می‌کنیم رسانه‌ها، اتباع افغانستان و هم مسئولان مراقب توطئه‌ها باشند.

پیش از این نیز یک مقام پزشکی افغانستان و سرکنسولگری ایران در هرات، اخبار منتشره درباره بازداشت، شکنجه و انداختن مهاجران در رودخانه «هریرود» توسط هنگ مرزی ایران را تکذیب کرده بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068341

وب گردی

وب گردی