تحصیل ۱۱ میلیون دانش‌آموز در «شاد»/ کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش گفت: مطالعه‌ای در سال ۹۶ نشان داد که ۲۷ درصد از دانش‌آموزان چاقی رنج می‌برند و برای وزن مناسب‌تر، زندگی سالم‌تر و تحرک بیشتر، بسته کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان را اجرایی می‌کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آیین بزرگداشت مقام معلم که با حضور رئیس‌جمهور و به طور ویدئو کنفرانسی با معلمان نمونه سراسر کشور برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان مرتضی مطهری، باهنر و رجایی و ۵ هزار شهید معلم و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید و تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مهمی که حکومت‌ها را با آن می‌سنجند، حل پایدار مسائل است و اینکه حکومت‌ها بتوانند مسائل را حل کنند و در شرایط غیرمنتظره به سرعت وضعیت را مدیریت کنند و برای پیشرفت و تعالی جامعه برنامه ریزی کنند.

وی افزود: این کارآمدی محصول اثربخشی نهاد‌های حکومت است و مهم‌ترین عامل در دستیابی نهاد‌های کارآمدی بر اساس وحدت نظری کارآمدی جریان یادگیری جامعه است هرچه این جریان باکیفیت‌تر، هوشمندانه و دقیق‌تر باشد نهاد‌ها و جامعه کیفی‌تر خواهند بود.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه رکن مهم تحولات جامعه نظام تعلیم و تربیت است، گفت: امروز ما، محصول آموزش و پرورش دیروز ماست و برای این محصول، معلمان نقش کیفی و اصلی را دارند و معلمان جانشین تمام نداشته‌ها هستند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلم حامل امانت نظام و خانواده‌هاست و نظام چشم امید به اقدامات معلمان دارد و خانواده‌ها، فرزندان خود را به معلمان می‌سپارند لذا هرچه معلم توانمندتر و با انگیزه‌تر باشد بهتر خواهد بود.

حاجی‌میرزایی تأکید کرد: سیاست ما در آموزش و پرورش در قبال معلمان، تقویت توانمندی‌ها، افزایش صلاحیت‌های حرفه‌ای، افزایش انگیزه آنان و ارتقای منزلت و معیشت معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اینکه معلمان با کیفت‌تری داشته باشیم، ستادی تشکیل داده‌ایم که به طور مستمر ساماندهی کمی و کیفی معلمان را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان اذعان کرد: طرح رتبه‌بندی را برای اندازه‌گیری توانمندی‌ها و صلاحیت‌های تخصصی معلمان برنامه‌ریزی کردیم که خوشبختانه در این دولت به ثمر نشست.

* خشت‌گذاری ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای فرهنگیان در ۱۱ استان

حاجی‌میرزایی در ادامه اضافه کرد: توافقی با وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان انجام شده است و روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور مراسم خشت‌گذاری ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در ۱۱ استان انجام گرفت.

وی افزود: مطالبات فرهنگیان در سال ۹۸ به بهترین وجه پرداخت شد و با کمترین میزان بدهی در سال اخیر وارد سال ۹۹ شدیم که از این بابت از رئیس جمهور و دولت قدردانی می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شیوع کرونا، اظهار کرد: کرونا پدیده ناشناخته‌ای بود و مأموریت‌های ما در آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داد و رابطه مدرسه، معلم و دانش‌آموز به خاطر تعطیلی مدارس آسیب دید.

وی تأکید کرد: با پدیده‌ای نوظهور روبه‌رو بودیم که برای آن هیچ تجربه آموخته‌ای در جهان وجود نداشت و در این سال‌ها جهان با چنین پدیده‌ای با این گستردگی روبه‌رو نشده بود.

* بیش از ۲۷ میلیون بار برنامه‌های آموزشی دانلود شده است

حاجی میرزایی با بیان اینکه خوشبختانه دولت در عرصه آموزش و سلامت واکنش سریع و سنجیده‌ای نشان داد، گفت: سه روز پس از تعطیلی عمومی مدارس از شبکه‌های تلویزیون، آموزش را شروع کردیم و آموزش‌ها به ۴ شبکه توسعه پیدا کرد و با پخش این برنامه‌ها، معلمان با کیفیت به دورترین مناطق کشور برده شدند و در چادر‌های عشایری، دانش‌آموزان توانستند از معلمان باکیفیت برخودار شوند.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام گرفته بیش از ۲۷ میلیون بار برنامه‌های آموزشی دانلود شده است که نشان می‌دهد اقدام بسیار خوب و مثبتی بوده است، اما برنامه‌های آموزشی تلویزیونی همه نیاز‌های ما را پاسخ نمی‌داد، چون تلویزیون ارتباط یک سویه‌ای داشت و ما به دنبال ارتباط دوسویه بودیم لذا بلافاصله درصدد طراحی یک سامانه بومی، اختصاصی، امن و تعاملی برای دانش آموزان برآمدیم که خوشبختانه فعال شد و تاکنون بیش از ۱۱ میلیون دانش‌آموز و ۷۸۰ هزار معلم و مدیر به شبکه آموزش دانش‌آموزی پیوسته‌اند و در سامانه شاد فعال هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ظرفیت‌های متنوعی در این برنامه پیش بینی شده است، اظهار کرد: در گام اول به همین ظرفیت بسنده کردیم، اما در آینده افزایش ظرفیت‌ها را خواهیم داشت؛ بر انجام این اقدام در همین ماه‌های تعطیلی اصرار داشتیم چرا که اگر در اسفند ۹۸ غافلگیر شدیم، نمی‌توانیم در آذر ۹۹ اگر خدایی نکرده بیماری شیوع پیدا کرد بگوییم که غافلگیر شده‌ایم.

وی در ادامه اضافه کرد: باید ظرفیت‌ها را فعال کنیم و میزان تأثیر روش‌ها و برنامه‌ها را اندازه‌گیری کنیم و خودمان را آماده کنیم و به همین دلیل علی‌رغم اینکه ریسک زیادی داشت، این ریسک را قبول کردیم و کار را با سرعت انجام دادیم.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: برخی از دانش‌آموزان در مناطقی هستند که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارند و برای آن مناطق به سرعت اعلام کردیم که خانواده‌ها نگران نباشند چراکه ما مسؤول آموزش دانش‌آموزان هستیم و با کمک معلمان از طریق راهبران آموزشی، بسته‌های آموزشی و ظرفیت‌های تلویزیونی استانی و محلی برای برنامه‌های آموزشی استفاده می‌کنیم و آموزش را ادامه خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه آموزش دانش‌آموزی نقطه آغاز تحولات شگرف در خدمات در بستر اینترنت خواهد بود و آیندگان از آن بیشتر استفاده خواهند کرد.

* ۲۵ بسته تحولی تهیه و تدوین شده است

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه تکلیف قانونی برای اجرای سند تحول بنیادین داریم، گفت: از سال ۱۳۹۰ که سند تحول بنیادین ابلاغ شده است تلاش‌های فراوانی برای اجرای آن شده است و قرار بوده که سند تحول بنیادین هر ۵ سال بازنگری شود؛ برای اجرایی شدن سند نیاز است که سند برای جامعه ملموس و شوق انگیز باشد و جامعه متقاضی اجرای آن باشد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع اهداف و راهبرد‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ۲۵ بسته تحولی که تحقق پذیر، سنجش پذیر، شوق انگیز و مورد پذیرش جامعه باشد، تهیه و تدوین شده است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر نتوانیم نتایج سند تحول را به جامعه نشان دهیم نمی‌توانیم برای اجرایی شدن آن برنامه ریزی دقیق‌تری کنیم که قابل اجرا باشد.

وی با اشاره به ۲۵ بسته تحولی ا‌ظهار کرد: یکی از بسته‌های تحولی مهارت آموزی است که قانونی از سال ۶۶ داریم که هر دانش آموز با طی کردن دوران متوسطه نظری باید یک مهارت داشته باشد که این تکلیف هنوز اجرایی نشده است و برنامه‌ریزی کردیم که طرح «هر دانش‌آموز یک مهارت» را به طور جدی پیگیری کنیم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه بسته دیگر کنترل وزن و چاقی است، گفت: بررسی‌ها در سال ۹۴ نشان داده است ۲۱ درصد کودکان ۷ تا ۱۸سال از چاقی رنج می‌برند و مطالعه‌ای در سال ۹۶ نشان داده که ۲۷ درصد از چاقی رنج می‌برند و برای وزن مناسب‌تر، زندگی سالم‌تر و تحرک بیشتر این بسته را اجرایی می‌کنیم و تعهد کرده‌ایم که ۳ درصد این شاخص را کاهش دهیم.

وی با اشاره به طرح مدرسه خوانا، اذعان کرد: خواندن و نوشتن و درک مطلب جزو مأموریت‌های اصلی آموزش ابتدایی است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این عرصه آسیب دیده است و برای تقویت این عرصه در ۵ درصد مدارس این طرح اجرا می‌شود.

* از مدارس کوچک رنج می‌بریم

وزیر آموزش و پرورش گفت: بسته دیگر طرح «آجر به آجر» است و امسال خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی مشارکت کرده‌اند که درصدد هستیم تا خیرین خرد را علاوه بر خیرین بزرگ داشته باشیم تا پدیده خیرین را گسترش دهیم و پیش بینی کرده‌ایم که۴۰ درصد در آن مشارکت داشته باشند.

وی تأکید کرد: از مدارس کوچک رنج می‌بریم چرا که در مدارس کوچک هزینه بیشتر و کیفیت کمتر است و متأسفانه در سال‌های گذشته مکان‌یابی از قاعده علمی تبعیت نکرده است و تعداد زیادی از مدارس خالی از دانش‌آموز است و در کنار آن ۳۰ درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقام سازی هستند.

حاجی میرزایی گفت: رابطه خردمندانه‌ای بین مکان و تحرک جمعیت و نظام آموزشی برقرار کردیم و به امید خدا ۳۷۰ پروژه را بر این اساس پیش خواهیم برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068355

وب گردی

وب گردی