مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۷  اردیبهشت

فرآیند ناقص تربیت نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان، زندگی پساکرونا و اقدامات دانشگاه‌ها برای بازگشایی دانشکده های دندانپزشکی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

فرآیند تربیت نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان ناقص است

سیدامین‌الله دادگر، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با فرهیختگان گفت: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش 6 زیرنظام دارد که از صدر ستاد تا صدر مدرسه را شامل می‌شود و یکی از آنها بحث تربیت‌معلم و تامین نیروی انسانی است و در این سند معلم به‌عنوان اسوه امین و راهنمای بصیر وظیفه هدایت و روشنگری را برعهده دارد و جذب، آماده‌سازی، حفظ و ارتقای جایگاه معلم و... همگی ذیل همین تربیت‌معلم می‌شود. متاسفانه امروز بخشی از وظایف زیرنظام که باید در دانشگاه فرهنگیان دنبال شود، هنوز در آموزش‌وپرورش است، درحالی‌که این مسائل باید سریع‌تر و به‌طور کامل به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود، چراکه این دانشگاه مکلف است خود را تجهیز و آماده اجرای این مسائل کند. به‌عبارت دیگر، ضمن‌خدمت فرهنگیان یکی از ماموریت‌های اساسی را هم در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و هم در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به‌عهده این دانشگاه گذاشته، اما هنوز این مساله توسط این دانشگاه دنبال نمی‌شود. معلمان بالفعل آموزش‌وپرورش باید به‌صورت دائم برای ارتقای شغلی و علمی خود به پردیس‌های این دانشگاه رفت‌وآمد داشته باشند، اما این‌گونه نیست. اصلا مگر می‌شود معلم در مراکز اداری تردد داشته باشد و بعد انتظار ارتقا و تحول از این معلمان را داشته باشیم؟ در اصل باید هرچه سریع‌تر بحث بهسازی معلمان به این دانشگاه واگذار شود.

وی ادامه داد: دانشگاه براساس سند تحول بنیادین و اساسنامه و همچنین باتوجه به سیاست‌های شورای‌عالی آموزش‌وپرورش موظف است با رعایت مقررات وزارت علوم، بحث تربیت‌معلم را به‌درستی انجام دهد و معتقدم گفتمان تربیت معلم در کشور ما جانیفتاده و نیاز به تکمیل آن داریم، چراکه این گفتمان در وزارت‌علوم و آموزش‌عالی هنوز نتوانسته جای خود را پیدا کند و شاید بخش عمده‌ای از نقدهای موجود و حتی چالش‌های موجود علاوه‌بر نگاه‌های تجاری‌سازی آموزش، به‌خاطر همین نبود نهادینه‌سازی گفتمان تربیت‌معلم است. البته کار بر روی گفتمان تربیت‌معلم وظیفه مسئولان عالی آموزش‌وپرورش است تا بتوانند این گفتمان را به‌درستی نهادینه کنند. امروزه وقتی به دانشگاه‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بیشتر بحث تربیت دانشمند، تکنسین و... در دانشگاه‌ها جاری است، درحالی‌که حرف چندانی از تربیت‌معلم در آموزش‌عالی وجود ندارد و اگر این گفتمان مطرح شود و نسبت آن با گام دوم انقلاب اسلامی، سند تحول بنیادین، سیاست‌های توسعه علمی کشور، انتظارات رهبری و... مورد بررسی قرار گرفته و تبیین شود، به‌طور قطع جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. ازسوی دیگر، نباید فراموش کنیم که درحال‌حاضر عمده نظام تربیت‌معلم کشور در قالب دانشگاه فرهنگیان دنبال می‌شود و بخش اندکی از آن هم توسط دانشگاه رجایی صورت می‌گیرد و قطعا این دانشگاه نیاز به حمایت و توجه دارد.

دادگر اظهار کرد: در اساسنامه این دانشگاه که مربوط به سال 90 است، تامین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی آموزش‌وپرورش آمده است، درحالی‌که عده‌ای معتقدند دانشگاه فرهنگیان تنها وظیفه تامین منابع انسانی را برعهده دارد و این مساله اشتباهی است و نگاه غلط به دانشگاه محسوب می‌شود. متاسفانه این افراد همان کسانی هستند که می‌گویند دانشگاه فرهنگیان تنها کار تربیت حرفه‌ای را انجام دهد و حتی با توجه به این نوع نگاه، دیگر لازم نیست ما دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم، بلکه همان مراکز تربیت‌معلم نیز کفایت می‌کرد تا تنها به نیروی‌انسانی مهارت‌های معلمی را آموزش دهد و دیگر نیازی نیست که دانشجو چهارسال در دانشگاه فرهنگیان جذب شود و به‌ازای تحصیل به آنها حقوق بپردازیم، بلکه دانشجویان دانشگاه‌های دیگر را با استفاده از آزمون غربالگری کرده و مهارت‌های معلمی را به آنها آموزش بدهیم، درحالی‌که اصلا این موضوع درست نیست.

وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان هم وظیفه تامین نیروی انسانی را دارد که درمواقع اضطراری با طراحی‌های متناسبی که دانشگاه برای آموزش‌وپرورش انجام می‌دهد بتواند نیروی انسانی را تامین کند و هم وظیفه تربیت را برعهده دارد که این مهم را در همان دوره چهارساله تحصیل دانشجویان انجام می‌دهد و هم وظیفه توانمندسازی منابع انسانی این وزارتخانه را برعهده دارد؛ یعنی نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در تمام کشور باید پردیس‌های این دانشگاه را محل روزآمدی و پویایی خودشان بدانند؛ درحالی‌که متاسفانه اجازه داده نشده دانشگاه فرهنگیان در این جایگاه قرار بگیرد و حتی شاهد هستیم در برخی استان‌ها آموزش‌وپرورش نسبت به پردیس‌های این دانشگاه بی‌مهری نشان می‌دهد. با این حال باید تاکید کنم که مقام معظم رهبری همیشه نسبت به تربیت معلم در کشور توجه ویژه‌ای داشته‌اند و طی چندسال اخیر که دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده، به اهمیت این دانشگاه تاکید کرده‌اند و حتی برخی مسائل و مشکلات دانشگاه را به مسئولان مربوط تذکر داده‌اند و کمابیش آنان نیز به این مسائل توجه می‌کنند. متاسفانه بحث تربیت نیروی انسانی در حوزه آموزش‌وپرورش نه‌تنها در دانشگاه فرهنگیان به‌صورت ناقص دنبال می‌شود، بلکه از همان ابتدا این مسیر به‌صورت ناقص بنا نهاده شده است.

زندگی پساکرونا

موسی بیات، عضو هیات‌علمی گروه معارف اسلامی واحد تهران شمال یادداشتی با عنوان زندگی پساکرونا نوشته که به شرح زیر است:

1- خداوند به وسیله کرونا به ما یاد داد که: من مدبر عالمم (قصص،30) من و پیامبرانم پیروز هستیم (مجادله، 21) و هیچ ابرقدرتی مانند خدای قهار وجود ندارد (ص، 65) وان العزه‌لله جمیعا

2- خودیابی و خودسازی افراد در دوره قرنطینه به پسا‌کرونا تسری می‌یابد. انسان‌ها بیشتر به گرایش‌ها و توانمندی‌هایشان می‌اندیشند تا نمود و نمایش‌هایشان. جنبه‌های فردی فعالیت‌های اجتماعی را فعال می‌کنند مثل ورزش خانگی، بازی‌های خانوادگی، مطالعات فردی و خانوادگی، ایجاد سیر مطالعاتی منظم و کشف توانمندی‌های نهفته خود. تاملات دوره کرونایی در موضوعات معنوی و هنری و اقدامات عملی به انجام مناسک معنوی ازجمله زیارت از راه دور، مناجات‌خوانی، تلاوت قرآن و دعا به یک برنامه و سبکی در زندگی خیلی از افراد تبدیل می‌شود.

3- جامعه پساکرونایی جامعه‌ای پایبند به حریم خصوصی انسان‌ها خواهد بود. حریم‌های جسمی، روانی و ایمانی انسان‌ها را رعایت خواهد کرد تا امنیت در ابعاد مختلفش معنا پیدا کند و این مستلزم طرح و تولید هنجارهای رفتاری جدید است. هنجارها گاهی تعیینی است و گاهی تعینی، به نظرم بهترین هنجارها تعینی به وجود می‌‌آید اما نیاز به الگو دارد. بنابراین مراکز علمی و فکری و فرهنگی الگوهای لازم را به مردم ارائه می‌دهند. گرایش مردم به این الگوها کنش آنها را به وجود می‌آورد. بنابراین زندگی پساکرونا چند وجه غالب خواهد داشت؛ رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، روانی و ایمانی، تاب‌آوری بالا‌تر نسبت به اعضای خانواده که در دوره کرونایی تمرین شده تبدیل به عادت خوب خانوادگی می‌شود. دوری از تجمل و تشریفات غیرلازم ازجمله: خریدهای غیرضروری شب عید، مراسم و دورهمی‌های خوش‌باشی، عروسی‌ها و میهمانی‌هایی که با چشم‌وهم‌چشمی راه می‌افتاد، سمینارهای پرهزینه کم‌فایده و تشریفات سنگین مجالس ترحیم.

4- از شرایط کرونایی یاد گرفتیم، همیشه باید دنبال علم باشیم گرچه در موقعیت علمی بالا. قل رب زدنی علما (طه، 114) علم‌پرستان مغرور بپذیرند که همه مسیرها به علم ختم نمی‌شود. مخصوصا آنان که گفتند ما در قله قافیم هرکس زندگی آزاد و آرام می‌خواهد رو به بهشت ما بکند. دیدیم که آن بهشت شداد چه زود و آسان آنچه پنهان داشت آشکار کرد. جامعه علمی پساکرونا متواضعانه رفتار می‌کند و نظریه‌پردازان پایان تاریخ، تاریخی می‌شوند. لازم است علم‌پیشگان بپذیرند که و ما اوتیتم من العلم الی قلیلا (اسراء، 85) البته انسان امروز که به علم ایمان آورده نباید از آن ناامید شود. ناامیدی و یأس از توانمندی علم اضطراب و هرج و مرج فکری را در جامعه به وجود می‌آورد. لذا انسان مومن به علوم زمینی با علم ایمانی و آسمانی راه‌های زمین را بهتر می‌پیماید. جوامع و سازمان‌های علمی برنامه‌ریزی می‌کنند که به سوی سازمان یادگیرنده حرکت کنند.

5- جوامع پساکرونا به آزادی علم بیشتر فکر می‌کنند تا آزادی عمل. شاید جوامع سیاسی و دولت‌ها برای انتظام‌بخشی بیشتر به رفتار‌های اجتماعی مردم بخشی از آزادی‌های اجتماعی سهل‌انگارانه را محدود کنند و نظم اجتماعی قاعده‌مندی را اعمال کنند تا مردم و جامعه سالمی داشته باشیم اما آزادی علم را افزایش دهند و به انسان‌ها آزادی علمی بیشتری بدهند تا قلمرو‌های جدید علمی کشف و امتحان شود. نمونه‌های آماری در کشورهای مختلف نشان می‌دهد جوامعی که مردم فرمان‌بردار یا قانون‌گر‌اتری دارند آسیب‌های اجتماعی و بلایای طبیعی در آنجا کنترل‌پذیری راحت‌تر و کم‌هزینه‌تری دارد.

6- زندگی دوره کرونا به سازمان‌ها و دولت‌ها یاد داد روش‌های زندگی بدیل را به جامعه آموزش داده و ترویج کنند. ازجمله؛ صله‌رحم صوتی و تصویری، هم‌نشینی‌های مجازی، معاملات و اقتصاد الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، بازرگانی خرد و کلان الکترونیکی با زیرساخت‌های مطمئن. جمع‌آوری اوراق‌بهادار مثل؛ اسکناس، اسناد، دفترچه‌های بیمه، قبوض دولتی، نشریات و کتب با هدف کم کردن از هزینه‌های چاپ، نشر، نگهداری و تردد افراد در مراکز و معابر. ضمنا سازمان‌های انتظامی نیز باید به سیستم‌های انتظامی و انضباطی الکترونیکی فراگیر و به‌روز مجهز شوند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

اقدامات دانشگاه‌ها برای بازگشایی دانشکده های دندانپزشکی

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، بهزاد هوشمند در نشست مجازی با خبرنگاران درباره شرایط بازگشایی دانشکده های دندانپزشکی و تدوین پروتکل بهداشتی برای دانشجویان و سایر افراد حاضر در دانشکده ها گفت: در 20 فصل قسمت‌های مختلفی که مرتبط با دانشکده های دنداپزشکی و حضور دانشجویان است منطبق با شرایط بین المللی بازنگری شده و بومی کردیم.

وی افزود: قصد اصلی مدیریت خطر عفونت در محیط های آموزشی و درمانی است. اینکه تا چه حد موفق می‌شویم این به زیرساخت‌ها مرتبط است. دانشگاه های علوم پزشکی قرار شده است این زیرساخت‌ها را تامین کنند.هوشمند گفت: جای نگرانی نیست این پروتکل منطقی و منطبق بر شواهد است. معاونت دانشجویی و فرهنگی هم تمهیدات خود را برای خوابگاه ها و ترددها فراهم کرده است. ما یک دوره ای به صورت مرحله ای و تضمین شرایط بهداشتی اجرا می‌کنیم.

وی افزود: هماهنگی با اداره کل تجهیزات پزشکی صورت گرفته و اقلام در حال تهیه است و در اختیار روسای دانشگاه های علوم پزشکی قرار می‌گیرد و روسای دانشگاه ها در اختیار روسای دانشکده ها قرار می‌دهند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی اظهار کرد: ضمن اینکه تسهیلاتی برای آموزش در شرایط کرونا دیده شده است. به عنوان مثال امکان حذف ترم برای دانشجو وجود دارد بدون اینکه در سنوات دانشجو محاسبه شود. کوریکولوم ها را به گونه ای دیده ایم که حداقل‌های آموزشی در آن لحاظ شود تا کیفیت آموزش لطمه نبیند.

وی افزود: ساعت حضور دردانشکده ها را به گونه ای دیده ایم که از ساعت 8 صبح تا ساعت 8 شب ادامه داشته باشد و در سه شیفت کار خدمات آموزشی و درمانی را ارائه کنند. پنجشنبه ها و روزهای تعطیل نیز ادامه کار وجود دارد.

هوشمند یادآور شد: در بحث مجازی سازی و حمایت دانشگاه علوم پزشکی مجازی با رعایت پلتفرمی که ابلاغ شده به صورت کیفی در حال پیشرفت هستیم و شورای آموزشی دانشگاه ها کار می‌کنند. دانشکده های دندانپزشکی با رعایت دستورالعمل ابلاغی میتوانند آزمون‌های داخلی را به صورت مجازی برگزار کنند و در این زمینه تفویض اختیار دارند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه بازگشایی دانشکده ها گفت: امیدواریم در بازه زمانی 6 خرداد تا 6 شهریورماه که پیش‌بینی کرده ایم بازگشایی اتفاق بیفتد دانشجویان آموزش خود را ببینند.

فراخوان جذب نیروی امریه

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی جهت تامین نیروی انسانی متخصص، اقدام به جذب نیروی امریه با مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته‌های زیر کرده است:

ژنتیک، ویروس‌شناسی، باکتری‌شناسی، خون‌شناسی، ژنتیک و اصلاح نژاد دام، بیوشیمی، یمونولوژی، بافت‌شناسی و جنین‌شناسی، سلولی و مولکولی، بیوتکنولوژی «غیر گیاهی»، زیست‌شناسی علوم جانوری، زیست‌شناسی با گرایش تکوینی و سایر رشته‌های علوم زیستی.

بنابراعلام روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، واجدین شرایط می‌توانند رزومه‌ی خود را به آدرس http://ibrc.ir/ ارسال کنند.تاریخ اعزام شخص درخواست‌کننده باید اول شهریورماه 1399 و وی بومی استان تهران باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068369

وب گردی

وب گردی