بیش از 140 آزمایشگاه علوم شناختی راه‌اندازی شد

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتشار فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی مسیر ورود دستاورد و فناوری‌های این حوزه به جامعه را هموار کرده است. این ستاد در قالب انتشار 12 فراخوان از راه اندازی بیش از 140 آزمایشگاه حمایت کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اجرای طرح‌های پژوهشی حوزه علوم شناختی بر پایه نیاز جامعه از موضوعاتی است که ستاد در انتشار فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی مد نظر قرار داده است. تا کنون دوازده فراخوان برای حمایت از محققان در مسیر تحقیقات منتشر شده است و سیزدهمین فراخوان نیز در خرداد ماه منتشر می‌شود. مسائل شناختی فراگیر در جامعه موضوع سیزدهمین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی است تا با حمایت از دستاوردهای پژوهشی در این حوزه شاهد رسوخ آنها در جامعه باشیم.

طرح‌های پیشنهادی محققان در سیزدهمین فراخوان نیز شامل ترکیبی از حداقل دو پایان نامه (کارشناسی ارشد/ دکتری) است که باید در راستای اهداف پژوهشی، توسعه فناوری یا خدمات شناختی و در چارچوب اولویت‌های ستاد باشد.

حمایت از طرح‌های پژوهشی دسترسی به خدمات و فناوری‌های شناختی در جامعه را آسان می‌کند. زیرا محققان با ردیافت این حمایت‌ها مسیر پیاده سازی ایده خود را با دریافت امکانات و خدمات بهتر طی می‌کنند.

با حمایت ستاد و در قالب انتشار 12 دوره فراخوان بیش از 140 آزمایشگاه در مراکز علمی، آموزشی و تخصصی برای فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید و محققان حوزه علوم شناختی ایجاد و راه اندازی شده است. همچنین حمایت از بیش از 240 طرح پژوهشی در این حوزه از دیگر اقدامات ستاد است که 90 طرح با موفقیت پایان یافته است.

حوزه‌هایی مانند روانشناسی شناختی، بازتوانی شناختی، علوم اعصاب شناختی، فناوری شناختی، آموزش و پرورش شناختی، زبان شناسی شناختی و نیز مدل سازی شناختی در میان این طرح‌ها قرار دارد. در حال حاضر طرح‌های پژوهشی در حوزه روانسنجی، پرورش شناختی و نیز کاربرد سلول های بنیادی در حوزه علوم شناختی درحال اجرا است.

این حمایت‌ها از محققان حوزه علوم شناختی علاوه بر ایجاد انگیزه میان آنها بومی‌سازی تجهیزات این حوزه را به دنبال دارد و تا کنون نیز ساخت انواع دستگاه‌ها و ابزارها از جمله ثبت سیگنال‌های مغزی، تحریک مغزی، تصویربرداری از مغز انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068400

وب گردی

وب گردی