ضرورت  تشکیل قرارگاه مبارزه با فساد در کشور

رئیس پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی پژوهشگاه قوه ‌قضاییه گفت: با توجه به پیچیدگی فساد و جنگ ‏در این عرصه، باید قرارگاه مبارزه با فساد را تأسیس و از این طریق به شناسایی و مبارزه با فساد در ‏نهادهای مختلف اقدام کرد.‏

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،‎ ‎نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی هم‌اندیشی ‏‏«پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی» توسط گروه حقوق اساسی پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل ‏پژوهشگاه قوه قضائیه که در این نشست جمعی از قضات دادگستری، اساتید دانشگاه، نمایندگان ‏تشکل‌های مردم‌نهاد و پژوهشگران حضور داشتند. ‏

تهیه طرح پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی

در ابتدای نشست دکتر مصطفی منصوریان، مدیر گروه حقوق اساسی پژوهشکده حقوق عمومی و ‏بین‌الملل پژوهشگاه قوه ‌قضائیه به تبیین و تعریف فساد قضایی پرداخت و فساد قضایی را براساس ‏تقسیم‌بندی فساد از منظر بازیگران مطرح کرد و گفت: پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی از توصیه‌های ‏مهم رهبر انقلاب و رئیس قوه قضائیه در دوره جدید بوده که پژوهشگاه به همین مناسبت مأموریتی برای ‏خود تعریف کرده است تا با طراحی و نگارش آثار علمی در زمینه مبارزه با فساد قضایی، در جهت ‏اجرای این منویات قدم بردارد‎.‎

دکتر منصوریان افزود: در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی، طرح‌نامه‌ای آماده شده است که در ‏آن با استفاده از مطالب و آثار تولید شده در زمینه فساد، موضوعات جزئی و دقیقی جهت نگارش طرح ‏پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی تدارک دیده شده است‎.‎

لزوم تبیین شناسنامه فساد در کشور

در بخش دیگری از این نشست، مهدی موحدی مدرس دانشگاه و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات پایه ‏پژوهشگاه قوه‌ قضائیه با بیان اینکه فساد زمانی رخ می‌دهد که قانون شفاف نبوده و دارای ابهام باشد، ‏گفت: هر شخصی قبل از ارتکاب فساد از لحاظ اقتصادی تحلیلی در مورد تخمین احتمال دستگیری و ‏مجازات انجام می‌دهد، بنابراین دستگاه قضایی باید در پی شفافیت و افزایش مجازات‌ها بوده و با نظارت ‏خود احتمال کشف فساد را بالا ببرد‎.‎

این حقوقدان و مدرس دانشگاه ادامه داد: دستگاه قضایی هزینه زیادی صرف دستگیری مرتکبان فساد ‏می‌کند؛ بنابراین باید احتمال زندان، اعدام و سایر شقوق مجازات را بالا برده و با کمترین هزینه، ‏بیشترین بازدارندگی را ایجاد کند‎.‎

موحدی اضافه کرد: افرادی که قانون را می‌نویسند به طور معمول حقوقدان و اقتصاددان نبوده و به مسئله ‏تعارض منافع توجه لازم را ندارند.‏

وی همچنین تأکید کرد: تا جایی که ممکن است فرآیند قضایی باید با کمترین هزینه، بدون دخالت عوامل ‏انسانی و با استفاده از سامانه‌ها انجام شود‎.‎

این پژوهشگر پژوهشکده مطالعات پایه عنوان کرد: باید برای هریک از مصادیق فساد مختصاتی تعریف ‏کرده و شناسنامه فساد در کشور را تبیین کرد‎.‎

ضرورت تشکیل قرارگاه مبارزه با فساد

شهید شاطری پور رئیس پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی پژوهشگاه قوه ‌قضاییه نیز در این نشست ‏به بیان نقطه‌ نظرات خود درباره مبارزه با فساد قضایی پرداخت و گفت: شناسایی و کمیت‌پذیر کردن ‏فساد اولین قدم در پیشگیری و مبارزه با این مقوله است و باید دید آیا فساد قابلیت سنجش‌پذیری دارد یا ‏خیر‎.‎

این کارشناس مبارزه با فساد افزود: با توجه به پیچیدگی فساد و جنگ در این عرصه، باید قرارگاه مبارزه ‏با فساد را تأسیس و از این طریق به شناسایی و مبارزه با فساد در نهادهای مختلف اقدام کرد زیرا ‏اقدامات نامتمرکز و پراکنده تأثیر قابل توجهی بر کاهش فساد نخواهد گذاشت‎.‎

دکتر شاطری پور عنوان کرد: الگوی واحدی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و باید مبتنی بر هر ‏مصداق فساد قضایی، مدل‌های پیشگیری خاصی طراحی کرد. بنابراین طراحی و اجرای الگوی یکسان ‏برای تمام مصادیق فساد با شکست مواجه خواهد شد‎.‎

ترسم نقشه مبارزه با فساد مبتنی بر گزارش‌های مردم

در ادامه این نشست دکتر اشتیاق وکیل دادگستری و دانشیار پژوهشکده حقوقی شهردار با بیان اینکه ‏برای مبارزه با فساد باید اقلیم مناسب مبارزه با آن نیز وجود داشته باشد، افزود: بخشی از دلایل ناکامی ‏مبارزه با فساد مربوط به مستعد بودن محیط و جامعه برای ارتکاب فساد است‎. ‎مدیرعامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش اظهارکرد: برای مبارزه با فساد قضایی باید ‏برخی هنجارهای اجتماعی، سنت‌ها و بنیان‌های فرهنگی را تغییر داد زیرا در حال حاضر هنجارهای ‏اجتماعی از فاسد حمایت کرده و سنت‌ها انتظار از فرد سالم را بالا برده و مفسد را تبرئه می‌کند. ‏

وی افزود: عرف و سنت‌ها سازنده پازل فساد بوده و مبارزه با فساد کار فرهنگی عمیق می‌طلبد. در ‏وضعیت فعلی پازل جامعه به نحوی چیده شده است که اصناف و مقامات در موقعیت تعارض منافع ‏گرفتار می‌شوند‎.‎

دکتر اشتیاق ادامه داد: مبارزه بخشی و جزیره‌ای با فساد جواب نمی‌دهد و در حال حاضر برنامه جامع ‏مبارزه با فساد در کشور وجود ندارد. البته تا زمانی که برنامه جامع و اقدامات هماهنگی برای مبارزه با ‏فساد وجود نداشته باشد؛ مبارزه بخشی با فساد علی‌رغم پرهزینه بودن آن اجتناب‌ناپذیر است زیرا ‏اقدامات ضد فساد نباید متوقف شود‎.‎

این وکیل دادگستری گفت: یکی از راهکارهای مؤثر مبارزه با فساد، ترسیم نقشه حرارتی فساد مبتنی بر ‏گزارش مردم به نهادهای مستقل است که البته روش‌های صحت‌سنجی توسط نهادهای مستقل نیز وجود ‏دارد. بنابراین استفاده از این دستاوردهای نوین جهانی در امر مبارزه با فساد موجب کاهش آن در نظام ‏اداری و قضایی کشور خواهد شد‎.‎

برخی افراد واسطه‌گر سبب اعمال نفوذ در پرونده‌ها شدند

دکتر رسول قهرمانی، قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه نیز در ادامه نخستین نشست تخصصی ‏کارگروه پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد مبارزه با فساد ‏قضایی پرداخت و ضمن تأکید بر نیازسنجی مطالبات پژوهشی دستگاه قضایی اشاره کرده و افزود: لازم ‏است پژوهشگران قوه قضاییه در جلسات دادرسی مبارزه با فساد اقتصادی حضور داشته و با ملاحظه ‏عینی موارد مربوط به فساد، به عنوان بازوی پژوهشی قوه قضاییه عمل کنند‎.‎

نماینده دادستان در برخی پرونده‌های فساد اقتصادی، میزان حقوق و مزایای قضات را یکی از عوامل ‏وجود فساد قضایی دانست و اذعان کرد: برخی افراد واسطه‌گر تعداد قابل توجهی از قضات را تطمیع ‏کرده و سبب اعمال نفوذ در پرونده‌ها شده‌اند. ‏

وی افزود: باید در طرح‌های پژوهشی مرتبط با فساد قضایی، پیچیدگی‌ها و مسائل به وجود آمده در ‏پرونده‌های قضایی نیز لحاظ شده و متناسب با آن اقدام به تجویز راهکار کرد. ‏

قهرمانی پژوهشگاه قوه‌قضاییه را عقبه تئوریک دستگاه قضایی خواند و بر لزوم ارتباط مستمر دادگاه‌ها ‏و پژوهشگاه تأکید کرد‎.‎

ادبیات نظری قابل توجهی درباره فساد تولید شده است

دکتر حمید بهره‌مند بک نظر، عضو هیات‌ علمی گروه جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تهران از دیگر ‏سخنرانان نشست بود که بر مطالعه و دسته‌بندی آثار علمی تولید شده درباره فساد تأکید و از شروع ‏طرح‌های تکراری و موازی در این زمینه ابراز نگرانی کرد. ‏

وی گفت: تاکنون به تفصیل در مورد فساد ادبیات نظری تولید شده است و قبل از شروع طرح‌های ‏پژوهشی باید به سابقه موضوع و ادبیات موجود در آن زمینه نیز توجه داشت‎.‎

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: شفافیت و نظارت، دو راهکار اصلی تحقق مبارزه با فساد در کشور ‏هستند که لزوم توجه به هر دو مورد می‌تواند از بسیاری مفاسد پیشگیری کند‎.‎

بهره‌مند گفت: در طرح‌ها و آثار مرتبط با فساد قضایی باید وارد فاز عملی شده و به نقایص ‏ادارات و نهادهای مرتبط با نظام قضایی باید پرداخته شود‎.‎

پیشگیری و مبارزه با فساد از طریق نظارت همگانی

مهدی فلاحیان مسئول تیم حقوقی اندیشکده شفافیت برای ایران نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان ‏اینکه ریسک و بسترهای تحقق فساد در دستگاه‌های مختلف باید به صورت موردی مشخص شود، گفت: نظارت همگانی یکی از بهترین راه‌ها جهت پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی به شمار می‌رود ‏که بدون هزینه بوده و با بهره‌برداری از این ظرفیت، نیاز خاصی به تأسیس نهادهای اداری عریض و ‏طویل برای نظارت بر مبارزه با فساد نیست‎.‎

وی ادامه داد: گزارشگران فساد با گزارش موارد و مصادیق فساد به نهادهای ذی‌صلاح می‌توانند منشأ ‏تحول مهمی در مبارزه با فساد قضایی قرار گیرند زیرا افشاگری فساد قضایی از طریق رسانه‌ها، خطر ‏بی‌اعتمادی به نظام قضایی را افزایش می‌دهد‎.‎

داور درخشان، پژوهشگر گروه حقوق اساسی پژوهشگاه قوه قضاییه هم در پایان این نشست به طرح ‏پژوهشی مرتبط با فساد قضایی پرداخت و گفت: در طرح مورد نظر به عرصه عملیاتی کردن ‏ادبیات نظری وارد شده و از بازیگران مستعد فساد در نظام قضایی نظرخواهی کرده و راهکارهای آنان ‏برای مبارزه و پیشگیری از فساد قضایی را جویا خواهیم شد‎.‎

درخشان گفت: از نمونه‌های جدید مبارزه با فساد در سراسر جهان استفاده کرده و راهکارهای به روز و ‏متناسب با شرایط نظام قضایی کشور را تبیین خواهیم کرد‎.‎

وی در ادامه افزود: نظام قضایی باید پژوهشگاه قوه قضاییه را امین دانسته و آمار و اطلاعات موجود ‏قضایی را در اختیار پژوهشگاه قرار دهد که این موضوع موجب جامعیت آثار علمی و ارائه راهکارهای ‏عملی به قوه‌قضاییه در ارتباط با حل مسائل مرتبط با فساد قضایی خواهد شد‎.‎

انتهای پیام/

کد خبر: 1068416

وب گردی

وب گردی