شکستن یخچال‌های طبیعی آلاسکا

آب ذوب شده ناشی از گرم شدن هوا باعث ایجاد بهمن روی سطح کوه یخی در آلاسکا شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گرم شدن کره زمین فقط باعث ذوب شدن یخچالهای طبیعی نمی شود بلکه به فروپاشی ناگهانی نیز می انجامد.

دانشمندان بر این باورند که این اتفاق در یخچال«Flat Creek Glaskier» آلاسکا در اعماق کوه های«Wrangell-St»اتفاق افتاد. در آگوست 2013، یک کوه یخی 1600 پایی ناگهان از بستر نزدیک کف یخچال جدا شد. این اتفاق سیل یخی را تقریباً 7 مایل پایین تر از کوه به راه انداخت.

سپس و سال بعد قسمت جلوی یخچال باقیمانده دوباره فرو ریخت. صدها هکتار از جنگلی 400 ساله در مسیر این بهمن یخ قرار گرفت .در آن زمان دانشمندان مطمئن نبودند که چه عواملی باعث این وقایع ناگهانی شده است. اما مطالعه اخیر بینش جدیدی را ارائه می دهد.

تابستان گرم و غیرمعمول حجم زیادی از یخ را در سال 2013 ذوب کرد. این ذوب آب در پشت یخ در جلوی یخچالهای طبیعی جمع شده و با بیشتر شدن فشارهای بیشتری را ایجاد می کند. سرانجام فشار بیش از حد شد یخ شکست و سیل یخی جاری شد.

تابستان سال 2015 نیز گرمتر از حد متوسط ​​بود و یخچال اولیه دوباره فرو ریخت.

محققان به سرپرستی مایلن ژاکمارت از دانشگاه کلرادو، برای بررسی سقوط یخچال های طبیعی از عکسهای هوایی و تصاویر ماهواره ای این منظره، به همراه داده های اقلیمی محلی، استفاده کردند. آنها نتیجه می گیرند که درجه حرارت بالا در سال 2013 مقصر احتمالی بود.

این بدان معنی است که با افزایش دما در سطح جهان، این نوع رویدادها می توانند تهدید بزرگتری شوند.

ژاکمارت گفت: «اگر در مقابل هر یخچال جهان ایستاده باشید، احتمال دیدن سقوط بهمن کم است. اما اگر همه یخچال های طبیعی را در سطح جهان بررسی کنیم به احتمال زیاد این موارد را مکرراً خواهیم دید.»

علائم هشدار دهنده

ژاکمارت خاطرنشان کرد به نظر می رسد گزارش سقوط یخچالهای کوهستانی در سالهای اخیر افزایش یافته است. در هر صورت، Flat Creek تنها یخچالی نیست که اخیراً فرو ریخت.

در سال 2002 ، سقوط ناگهانی یخچالهای طبیعی Kolka در روسیه باعث بهمن ویرانگر بیش از 15 مایلی به پایین کوه شد که ده ها نفر را به کام مرگ کشاند.

در سال 2016 ، دو یخچال جداگانه در دامنه کوه تبت به طرز فاجعه آمیز سقوط کرد که باعث کشته شدن 9 نفر و صدها دام شد.

دانشمندان می گویند که بارش شدید باران، اندکی قبل از سقوط یخچال های طبیعی، ممکن است به ایجاد این اتفاق کمک کرده باشد.

از سوی دیگر یخچالهای طبیعی Kolka روسیه از نظر ساختاری بسیار متفاوت بود. آب و هوای آنجا از قبل معتدل بود و احتمالاً با فشار ناشی از بقایای یخ افتاده شده باعث سقوط آن شده است.

به گفته ژاکمارت برخی خصوصیات وجود دارد که یخچال ها را گرم می کند. یکی یخچالهای کوچکتر با دیواره نازک و سرد یخی که در بستر کوه های یخی هستند و یخچالهای طبیعی که روی رسوبات خرد شده یا گل رس نرم قرار دارند که آسیب پذیرتر هستند.

دانشمندان تخمین می زنند حدود 200 هزار یخچال در سراسر جهان وجود دارد و نظارت بر همه آنها کار سختی است. با این وجود داده های ماهواره ای بهبود یافته، محققان را در جهت ردیابی جابجایی محل های یخ زده کمک می‌کند.

به عنوان مثال، قبل از سقوط یخچال های طبیعی Aru، داده های ماهواره ای شبکه ای از ترک را در یخ نشان داد و دانشمندان متوجه علائم هشدار دهنده را برای دولت چین صادر کردند.

دانشمندان نیز در تلاشند تا با تحقیق این رویدادها را در گذشته نیز بررسی و زمان دقیق آن ها را پیدا کنند. بخشی از این کار شامل جستجوی سرنخ هایی در مناظر کوهستانی است مانند نشانه هایی از این که یخچال طبیعی قبلاً در آنجا فرو ریخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068417

وب گردی

وب گردی