لیگ نوزدهم و حواشی بی‌سابقه‌ای که تمامی ندارد!

فصل نوزدهم مسابقات لیگ برتر فوتبال کشورمان در حالی تعطیل شده که اتفاقات عجیب کم به خود ندیده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز- هادی شاه‌مرادی؛ نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال کشورمان در حالی یک تعطیلی اجباری را سپری می‌کند که تا اینجای کار حواشی عجیب و غریب کم به خود ندیده است. حاشیه هایی که تا به حال نظیرشان را در فوتبال باشگاهی کشورمان ندیده بودیم.

در واقع باید گفت که در لیگ نوزدهم حاشیه بیشتر از متن بوده، چرا که نخستین اتفاق عجیب پیرامون مسابقات تاخیر حدودا دوماهه در شروع آنها بود. آن زمان مواردی همچون تامین زیرساخت های استاندارد در ورزشگاه ها و همینطور ایجاد ساز و کار مناسب برای بلیت فروشی به عنوان اصلی ترین دلایل این تاخیر بیان شد. هر چند با شروع مسابقات، مشکلات بلیت فروشی اینترنتی بازی‌ها همچنان به قوت خود باقی مانده بود و تغییر اساسی در کیفیت ورزشگاه های کشور دیده نشد.

درست در همان روزهایی که همه منتظر شروع لیگ بودند و تاریخ شروع آن مدام تمدید می‌شد، پرسپولیس به عنوان تیم مدافع عنوان قهرمانی سرمربی محبوب خود را از دست داده بود و کشمکش ها بین مدیریت و هواداران این تیم به قدری بالا بود که در محافل خبری و اذهان عمومی، عدم شروع لیگ را به حاشیه می‌راند.

بالاخره در روز 31 مرداد 98 سوت آغاز لیگ نوزدهم به صدا در آمد. تا قبل از هفته چهاردهم مسابقات روند طبیعی خود را داشت و شاید مهمترین اتفاق آن روزها صدرنشینی استقلال بود. اما درست شبانگاه 17 آذر با یک شوک عجیب همراه شد و آندرا استراماچونی که محبوبیت زیادی بین آبی‌ها به دست آورده بود، به طور ناگهانی تصمیم به ترک ایران گرفت. استرا در نخستین مصاحبه‌اش عدم پرداخت به موقع دستمزد خود و بازیکنانش را دلیل این تصمیم عنوان کرد تا خشم هواداران استقلال علیه مدیریت وقت این باشگاه باعث بروز یک اعتراض خیابانی شود. اتفاقی که در تاریخ فوتبال ایران تا به حال مانند آن را ندیده‌ایم.

جدایی سرمربی استقلال و جنجال های ناشی از آن، مثل یک ویروس به سایر تیم های لیگ برتر سرایت کرد و نیم فصل پرسپولیس نیز با جدایی سرمربی مواجه شد. گابریل هم مانند همتای استقلالی‌اش به دلیل عدم پرداخت مطالبات، قراردادش را یکطرفه فسخ کرد و از ایران رفت.

اینها شروعی بود که به سریالی شدن تغییر مربیان تیم ها انجامید. به نحوی که تا هفته بیست و یکم لیگ، مربی 12 تیم از 16 تیم حاضر در لیگ برتر نسبت به شروع مسابقات تغییر نموده است.

علاوه بر این‌ها، تحولات مدیریتی باشگاه ها دیگر مولفه عجیبی بود که لیگ نوزدهم را از فصول قبلی متمایز می‌کند. تغییر در بالاترین رکن باشگاه ها پا به پای تغییرات کادر فنی تیم‌ها صورت گرفته و تا به اینجای کار بجز باشگاه‌های صنعت نفت آبادان، شاهین شهرداری بوشهر، نفت مسجد سلیمان، گل گهرسیرجان و شهرخودرو، 11 باشگاه فوتبال کشورمان به فاصله چندماه از شروع لیگ، مدیران خود را تغییر داده‌اند. اتفاقی که در فوتبال کشورمان بی سابقه بوده است.

مهم‌تر از تمام مواردی که به آنها اشاره شد، تعطیلی اجباری لیگ به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا بود. اتفاقی که کمتر کسی انتظارش را می‌کشید. هر چند ابتدای شیوع این ویروس تعطیلی مسابقات موقتی عنوان شد اما عدم کاهش تهدیدات این ویروس مرگبار، آن هم با گذشت چند ماه، باعث تمدید چندباره تاریخ اعلام شده برای شروع مجدد لیگ شد تا همچنان این موضوع در بلاتکلیفی بزرگی قرار داشته باشد.

گفتنی است از سرگیری لیگ نوزدهم نسبت به ملغی شدن آن برای مسئولان ورزش کشور در اولویت است؛ اما اینکه تا چه اندازه می‌توان به تحقق این اولویت امیدوار بود موضوعی نامشخص است.

در پایان باید گفت نگاهی بر اتفاقات و رخدادهایی که قبل از آغاز نوزدهمین دوره لیگ برتر ایران آغاز شده، بیانگر این است که این لیگ نه تنها رکورد ایجاد حاشیه برای فوتبال را به نام خود ثبت کرده، بلکه مشخص نیست نقطه پایان این حواشی کجا خواهد بود.

کد خبر: 1068443

وب گردی

وب گردی