اکثر اعضای کانون‌های فرهنگی نسبت به سایر دانشجویان موفق‌ترند

دبیر کانون فیلم و سینمای دانشگاه علم و صنعت گفت: کانون‌های فرهنگی در تک بعدی نبودن دانشجویان بسیار مؤثر است و درواقع افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بسیار موفق‌تر از سایر دانشجویان هستند.

امیرحسین عربی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر کانون‌ها در مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: قطعاً تأثیراتی دارند؛ اما درحال حاضر نسبت به سال‌های گذشته نقش آن در دانشگاه کم رنگ‌تر شده که می‌تواند ناشی از مسائل اقتصادی باشد.

وی افزود: در واقع با اولویت قرار گرفتن مسائل اقتصادی، فعالیت‌های فرهنگی هم تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند و این امر سبب شده تا قدرت کانون‌ها در دانشگاه کم‌تر شود، همچنین عدم اصلاح آیین نامه‌های کانون‌ها در روند فعالیت آنها بسیار تأثیرگذار است؛ به طور مثال کانون موسیقی در این دانشگاه فعالیتی ندارد و تلاش‌های بسیاری برای فعالیت دوباره آن انجام شده اما به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای، این شرایط تاکنون فراهم نشده و به طور کلی این گونه مسائل سبب دلسرد شدن دانشجویان می‌شود؛ اما در صورت رفع این مشکلات و بهبود شرایط کانون ها می‌توانند تأثیر بسیاری در فرهنگ داشته باشد.

دبیر کانون فیلم و سینما دانشگاه علم‌وصنعت با اشاره به دستاوردهای حضور و فعالیت در این حوزه گفت: فعالیت در این زمینه می‌تواند دستاوردهای بسیاری داشته باشد که می توان به آشنایی با فعالیت‌های گروهی و مسئولیت‌پذیری اشاره کرد؛ همچنین با فعالیت در این زمینه امکان شکوفا شدن استعدادها و علاقه‌های دانشجویان فراهم می‌شود.

عربی در باره تأثیر کانون‌ها در اعتماد بین سازمانی و بین شخصی گفت: در بعضی از شرایط دیده شده که اعتمادی بین دانشجویان وجود ندارد اما به دلیل عدم حمایت دانشگاه و تکیه دانشجویان بر خود آسان‌تر و بهتر این اعتماد بین آنها شکل می‌گیرد و معمولا افرادی که در زمینه کانون‌ها فعالیت می‌کنند دارای یک خط فکری هستند؛ در واقع دانشجویان می‌دانند برای رسیدن به هدف خود باید اعتمادی بین آنها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در سطح ارتبطات با سازمان‌ها هم به دلیل آنکه کانون‌ها از سوی دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند این اعتماد به دلیل دانشگاه و در واقع شهرت آن به وجود خواهد آمد.

دبیر کانون فیلم و سینما دانشگاه علم‌ وصنعت با اشاره به مزایا و معایب افزایش تعداد کانون‌ها، تصریح کرد: متمرکز شدن بیشتر داشجویان در یک حوزه می‌تواند از مزایای افزایش تعداد کانون‌ها باشد، به طور مثال در دانشگاه تهران کانونی با عنوان موسیقی خاص دف فعالیت می‌کند که سبب تمرکز بیشتر بر یک حوزه می‌شود؛ اما اگر کانون‌ها به صورت کلی فعالیت کنند بهتر می‌توانند در جهت دهی افکار دانشجویان مؤثر باشند.

اعضای کانون‌ها موفق‌تر از سایر دانشجویان هستند

عربی تأکید کرد: دانشگاه علم و صنعت به دلیل فنی و صنعتی بودن، تک بعدی است و فعالیت در کانون‌ها برای دانشجویان به نوعی یک کار جانبی، متفاوت و تأثیرگذار محسوب می‌شود؛ به طور مثال اکران فیلم را نمی‌توان در یک دانشگاه صنعتی یاد گرفت؛ اما با حضور در کانون‌ها این شرایط برای دانشجویان فراهم می‌شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که افرادی که در فعالیت‌های کانون‌ها مشارکت می‌کنند نسبت به سایر دانشجویان موفق‌تر هستند بنابراین کانون‌ها در تک بعدی نبودن دانشجویان بسیار تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به استقبال خوب دانشجویان از برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون، تشریح کرد: کانون فیلم به دلیل عام پسند بودن با استقبال خوبی از سوی دانشجویان در اجرای برنامه‌های خود روبه‌رو شده است و در واقع کانون فیلم، تئاتر و بهار از بیشترین مخاطب برخوردار هستند. همانطور که گفته شد حمایت‌های مسئولان و دانشگاه سلیقه‌ای بوده و بودجه‌ای که در اختیار کانون‌ها هم قرار می‌گیرد بسیار کم است و هرسال کم‌تر هم می‌شود که این مسائل می‌تواند ضربه‌های بسیاری به کانون‌ها و فعالیت‌های آنها وارد کند.

دبیر کانون فیلم و سینما دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در زمینه حمایت‌های مالی بودجه‌ای که به کانون‌ها اختصاص داده می‌شود به دلیل تورم و هزینه‌های بسیار زیاد کم‌تر می‌شود و این یک چالش است. نکته مهمی که وجود دارد این است که هزینه شخصی در حد معمولی انجام شده و با ارائه فاکتور به دانشجویان بازگردانده می‌شود.

عربی با تأکید بر تأثیر مسائل اقتصادی در کاهش تمایل دانشجویان برای عضویت در کانون‌ها اظهار کرد: چندین دلیل برای این موضوع وجود دارد که مهم‌ترین آن مسائل اقتصادی است؛ به این معنا که در اوایل دهه 80 اعضای کانون‌ها حقوق دریافت می‌کردند و با کم رنگ‌تر شدن این امر و دانشجویی شدن آن تمایل آنها هم برای عضویت و فعالیت در کانون‌ها کم شده است.

وی افزود: علاوه بر مورد ذکر شده دانشجویان اشتیاق کمتری برای فعالیت و حضور در کانون‌ها دارند. دانشگاه به مکانی تبدیل شده که دانشجویان صرفا برای درس حضور پیدا می‌کنند و درصدد خارج شدن از کشور از طریق دانشگاه هستند و تمایلی برای انجام فعالیت در زمینه کانون‌ها ندارند؛ همچنین بی‌مهری مسئولان دانشگاهی نسبت به این حوزه در عدم تمایل دانشجویان بسیار موثر است.

دبیر کانون فیلم و سینما دانشگاه علم و صنعت گفت: بهبود این شرایط از یک سو به دانشگاه مربوط می‌شود که شرایط را برای فعالیت بهتر دانشجویان و کانون‌ها فراهم کند و برای این حوزه ارزش قائل شوند. دانشجویان هم باید در زمینه معرفی کردن کانون‌ها اقدامات مؤثرتری انجام دهند و برنامه‌های اجرایی توسط آنها سبب شناساندن نام کانون‌ها شود، می تواند در بهبود این شرایط مؤثر باشد.

عربی درباره روش‌ها و ابزارهای مورد استفاده کانون‌ها برای تبلیغات برنامه‌های خود، تشریح کرد: اکثر کانون‌ها از فضای مجازی برای تبلیغات فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و می‌توانند از پتانسیل‌های این فضا به خوبی بهره مند شوند که درحال حاضر بهترین روش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068464

وب گردی

وب گردی