ارسال 5 پرونده میراث ناملموس کشور برای ثبت جهانی به یونسکو

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: 5 پرونده میراث ناملموس کشور با مشارکت دو کشور تاجیکستان و ازبکستان برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور درباره ثبت جهانی میراث ناملموس کشور گفت: پنج پرونده برای ثبت جهانی میراث ناملموس کشور با همکاری دو کشور دیگر برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

وی گفت: «آیین زیارت رضوی» و خدماتی که آستان قدس به زائران ارائه می‌دهد، به عنوان پاسداری خوب، «ساز رباب» با همکاری کشورهای تاجیکستان و ازبکستان، «جشن سده» با همراهی کشور تاجیکستان، «یلدا» و «خوشنویسی» پنج پرونده‌ای است که برای ثبت جهانی ارسال شده است.

وی ادامه داد: تمامی این پرونده‌ها فروردین سال جاری ارسال شده و امیدواریم هر پنج پرونده ثبت جهانی شود.

وی یادآور شد: پرونده اورامانات و همینطور کاروانسراهای ایران هم به عنوان میراث ملموس تاریخی برای ثبت جهانی ارسال شده است که بعد از اتمام ویروس کرونا، این پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آسیب زلزله به میراث تاریخی کشور گفت: تنها کاخ صاحبقرانیه آسیب جزئی دیده است که کارشناسان برای بررسی بیشتر آنجا حضور دارند و مشکل خاص دیگری در موزه‌ها و دیگر بخش‌ها نداشتیم.

وی درباره حراست و حفاظت از موزه‌ها نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موزه‌ها، کارمندان و یگان حفاظتی در موزه‌ها تعطیل نیستند و براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حضور دارند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1068646

وب گردی

وب گردی