تولید 4 میلیون  کنه شکارگر در هفته برای تولید محصول سالم/ مهار آفات گلخانه‌ای با استفاده از عوامل بیولوژیک

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت برای نخستین بار در کشور موفق شد مهار آفات گلخانه‌ای را با استفاده از عوامل بیولوژیکی محقق کرده و کنه‌های شکارگر را جایگزین سموم شیمیایی آفت کش برای تولید محصول سالم کند.

محمد خانجانی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: ما در کنار فعالیت آموزشی و پژوهشی در حوزه تولید و عرضه عوامل بیولوژیک کشاورزی، تولید محصولات گلخانه‌ای و مزرعه‌ای، مطالعه کارایی روش‌های مختلف کنترل آفات و صادرات محصولات اورگانیک و عوامل بیولوزیک فعالیت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عوامل بیولوژیک مورد نیاز کل کشور را برای تولید محصول سالم کشاوزری این شرکت دانش‌بنیان تامین می‌کند، گفت: داشتن یک محصول سالم و ارگانیک مستلزم این است که از سم در محیط‌های تولید محصول کشاورزی استفاده نکنیم.

خانجانی تصریح کرد: در حال حاضر در این شرکت دانش بنیان، امکان تولید و تامین عوامل شکارگر مورد نیاز برای تولید محصول سالم با استفاده از کنه‌های شکارگر، برای استفاده در تمام عرصه‌های گلخانه ای کشور فراهم شده است. یکی از روش‌های موثر و سالم برای تولید محصول سالم، استفاده از عوامل کنترل کننده طبیعی یا حشرات و کنه‌هایی است که می‌توانند از آفات گلخانه ای تغذیه کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: با پرورش و رهاسازی کنه شکارگر در عرصه های گلخانه ای، علاوه بر مدیریت و مهار آفات مهم گلخانه های منطقه و کشور، مقادیر قابل توجهی سموم آفت کش که برای کنترل آفات استفاده می‌شد؛ دیگر استفاده نمی شود. محصول تولید شده، سمی باقی نمی گذارد و از این طریق، سلامت و ایمنی مصرف کنندگان را در بر دارد.

وی درباره دلیل استفاده از حشرات در کنترل آفات، گفت: به طور کلی حشرات مهم‌ترین گروه از موجوداتی هستند که در برنامه‌های کنترل بیولوژیک به عنوان هدف مطرح هستند، بنابراین در راستای تولید با کیفیت به‌جای اینکه از سم استفاده کنیم از دشمنان طبیعی آفات پرورش یافته در گلخانه‌ها استفاده می‌کنیم؛ زیرا محصولی که در گلخانه‌ها از عوامل بیولوژیک استفاده می‌شود، محصولشان سالم بوده و بدون سم است.

خانجانی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان برای نخستین بار در کشور موفق شد مهار آفات گلخانه‌ای را با استفاده از عوامل بیولوژیکی محقق کند و کنه‌های شکارگر را جایگزین سموم شیمیایی آفت کش برای تولید محصول سالم کند، اظهار کرد: عدم ایجاد مقاومت در برخی از گونه‌های آفت‌ها، عدم آلودگی محیط زیست، حذف دشمنان طبیعی، ایجاد تنوع زیستی و مهم‌تر از همه تولید محصول سالم و عاری از آلودگی سموم شیمیایی از جمله مزایای استفاده از این آفت‌کش‌ها است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: پیش از تولید این محصول در داخل کشور، کنه‌های شکارگر از دو کشور هلند و بلژیک به ایران وارد می شد؛ اما شرکت ما در حال حاضر توانایی دارد که نیاز کل کشور به این محصول را تامین کند.

خانجانی درباره تعداد شاغلان در این شرکت، گفت: در حال حاضر به طور مستقیم چهار نفر در شرکت ما فعالیت می‌کنند؛ اما به صورت غیر مستقیم نمایندگانی در استان‌های دیگر داریم که برای معرفی محصول ما به شرکت‌‎ها و کشاورزان مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای بسیار مهم به‌کارگیری عوامل بیولوژیک در محیط‌های حفاظت‌شده مثل گلخانه‌ها، این است که امنیت غذایی را برای شهروندانمان فراهم می‌کنیم؛ درواقع یک جامعه سالم متشکل از افراد سالم بوده و وقتی غذای سالم بخورید، بدن سالم خواهیم داشت..

خانجانی با اشاره به اینکه کنه شکارگر و تعدادی هم سن‌های شکار در اتاقک‌هایی با دامنه دمایی مشخص رطوبت، نور و CO2 تولید می‌شود، افزود: محیط باید فاقد هرگونه آلودگی باشد از این طریق می‌توانیم ضمن حفظ اکوسیستم، به تعادل طبیعی و بالا رفتن تنوع زیستی در اکوسیستم‌ها کمک کنیم. در بخش تولید، اشتغال و کارآفرینی برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، چون درواقع فرصت‌های شغلی در بخش اداری هر کشوری بسیار محدود است، نقش مهمی را ایفا می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر این شرکت نه تنها مانع خروج ارز شده؛ بلکه توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. هفته ای 4 میلیون عامل بیولوژیک کنه شکارگر تولید می کنیم و در سن‌های شکارگر هم هر مقدار تقاضا باشد تولید انجام می‌شود و این تولیدات مبتنی بر دانش فنی بومی بوده است.

خانجانی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این که در سال جهش تولید با افزایش تولید روبه‌رو شویم در سال گذشته 110 هکتار اجرا کردیم که امسال به 500 هزار هکتار خواهد رسید. همچنین برنامه ریزی برای صادرات نیز داریم. می‌توان گفت که بخش گلخانه‌ای کشور برای تولید محصول سالم نیازی به هیچ نقطه دنیا ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068647

وب گردی

وب گردی