کشت 8 نوع گیاه دارویی در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد شهرکرد

شرکت گیاهان دارویی کچوان با همکاری مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد و جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری اقدام به کاشت 8 نوع گیاه دارویی کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در بازدید از مزرعه گیاهان دارویی گفت: شرکت کچوان علاوه بر کشت، فرایند برداشت، خشک کردن و بسته بندی گیاهان دارویی را انجام می دهد.

ابراهیم رحیمی تشریح کرد: در مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد آزمایشات اولیه روی گیاهان دارویی صورت می گیرد و خواص گیاهی، خواص درمانی و خواص دارویی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: با کشت این 8 گیاه دارویی، کارآفرینی مناسبی برای دانشجویان فارغ التحصیل و همچنین دانشجویان در حال تحصیل کارشناسی ارشد و دکتری رشته کشاورزی ایجاد می شود.

مهرداد عطایی کچویی عضو هیأت علمی و دانشیار گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هم در این بازدید گفت: آبیاری مزرعه سه و نیم هکتاری گیاهان دارویی به صورت سیستم آبیاری تیپ است و همزمان جوی و پشته ها آماده می شوند و پلاستیک های uv با قطر 40 میکرون روی آن ها کشیده می شود و تیپ ها زیر پلاستیک قرار می گیرند.

عطایی کچویی گفت: کار تیپ ها فراهم کردن آب است و راندمان مصرف آب را بالای 85 درصد کاهش می دهند که تأثیر قابل توجه و به سزایی در کاهش مصرف آب دارد و آب را به راحتی در اختیار ریشه ها قرار می دهند.

وی افزود: از طرفی به دلیل تعبیه شدن مخازن کود و عناصر غذایی، ما می توانیم در حد مورد نیاز عناصر را در اختیار گیاه قرار دهیم تا به این طریق کنترلی روی گیاهان از نظر میزان بقایای عناصر داشته باشیم.

مدیر شرکت گیاهان دارویی کچوان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از معضلات در سیستم غذایی، بالا بودن میزان نیترات ها و فلزات سنگین است که توسط کارشناسان کنترل فنی که مشترک بین سازمان حفظ نباتات و استاندارد ایران است؛ نظارت و ارزیابی می شود.

عطایی در پایان گفت: پس از نظارت، این عناصر و سموم و حتی میزان میکروب ها بعد از تولیدات مزرعه بررسی می شوند تا یک محصولی گواهی شده و سالم در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

گفتنی است، این روش کاشت برای نخستین بار در استان چهارمحال و بختیاری در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اجرا می شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1068660

وب گردی

وب گردی