تولید سولفیت سدیم مطابق با استانداردهای جهانی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید سولفیت سدیم و متابی سولفیت سدیم توسط این شرکت خبر داد و گفت: این محصولات برای اولین بار در کشور مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شوند.

علی عبداللهی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان به عنوان یکی از تولید کنندگان سولفیت سدیم، متابی سولفیت سدیم، اکسیژن اسکونجر (سولفیت سدیم کاتالیستی) و بیسولفیت سدیم در کشور است، اظهار کرد: این شرکت با استفاده از دانش فنی داخلی در سال ۱۳۷۶ به بهره برداری رسیده و اولین تولیدکننده سولفیت سدیم و متابی سولفیت سدیم مطابق با استانداردهای جهانی در ایران است.

وی تصریح کرد: از بدو تاسیس تا‌کنون هزاران تن از محصولات تولیدی این شرکت در صنایع مختلف از جمله صنایع پتروشیمی، پالایش، تصفیه آب و فاضلاب، غذایی، نساجی، دارویی و غیره استفاده و توانسته جایگزین مناسبی برای برندهای معروف جهانی در ایران باشد.

عبداللهی تأکید کرد: قبلا این محصولات از آلمان وارد کشور می‌شد و اکنون مصرف کشور در این حوزه حدود 5هزار تن در سال است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به کاربرد متابی سولفیت سدیم، افزود: متابی سولفیت سدیم به عنوان احیا کننده، نگهدارنده و جلوگیری کننده از فساد مواد غذایی و سفید کننده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. همچنین در صنایع عکاسی در محلول ظهور و جهت اسیدی کردن محلول ثبوت، در صنایع چرم سازی جهت آهک زدایی پوست، در صنایع آبکاری جهت تصفیه فاضلاب حاوی یون کروم شش ظرفیتی و جهت جدا کردن کلر اضافی و از بین رفتن یون سیانید، در صنایع کاغذ سازی جهت سفیدگری و در صنایع شیمیایی به عنوان احیاء کننده، جهت خالص سازی و جداسازی آلدئیدها و کیتون‌ها و برای تولید سولفوساکسینات‌ها (ماده پایه شامپو بچه) و جهت تولید بعضی از رنگ‌های آلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عبداللهی همچنین به کاربرد سولفیت سدیم اشاره کرد و گفت: این محصول جهت حذف اکسیژن و کلر اضافی از آب و جلوگیری از خوردگی به خصوص در دیگ های بخار و سیستم های تصفیه آب دریا ( تبخیر کن های آب دریا)، به منظور حذف اکسیژن از آب جهت جلوگیری از خوردگی در تجهیزات چاه‌های نفت و در گل حفاری استفاده می‌شود. همچنین در صنایع چرم سازی، صنایع معدنی، صنایع غذایی، در صنعت عکاسی و صنعت کاغذسازی و نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین سولفیت سدیم کاتالیستی به منظور اکسیژن زدایی آب در دیگ‌های بخار، برج‌های خنک کننده، چاه‌های نفت هنگام تزریق آب و غیره استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید موانع تولید را از سر راه بردارد، گفت: افزایش تولید محصول را در سال جهش تولید در دستور کار خود قرار دادیم؛ همچنین تولید ماده‌‌ای جدید با عنوان هیدروسولفیت سدیم را که تاکنون در خاورمیانه به مرحله تولید نرسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068680

وب گردی

وب گردی