چرا انجمن‌های علمی نادیده گرفته می‌شوند؟

عدم آموزش صحیح می‌تواند یکی از دلایل جدی گرفته نشدن انجمن‌های علمی از سوی دانشجویان باشد. اگر دانش آموزان در سنین کمتر با فعالیت گروهی آشنا شوند و به روند فعالیت انجمن‌ها عادت کنند، در دانشگاه هم آن را پیگیری خواهند کرد.

شکیبا بهرامی درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر انجمن‌ها در درک رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: درحال حاضر در دنیای چند مهارتی، فعالیت‌های بین رشته‌ای برای آماده سازی دانشجویان و ورود آنها به بازار کار مؤثرتر است، بنابراین انجمن‌های علمی با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های بین رشته‌ای می‌توانند با این گونه فعالیت‌ها در درک نقش رشته‌های دانشگاهی در بازار کار کمک بسیاری کنند.

وی افزود: به طور مثال انجمن علمی زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی در نظر دارد برنامه‌ای با همکاری انجمن علمی مطالعات فرهنگی برای آگاهی و آشنایی بیشتر دانشجویان از نقش رشته زبان روسی و ترجمه در پژوهش‌های مطالعات فرهنگی مانند مطالعات منطقه قفقاز و سایر موارد، داشته باشد.

دبیر انجمن علمی زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نقش مؤثر این حوزه در کاهش فاصله بین دانشگاه و جامعه اظهار کرد: در این زمینه انجمن‌های علمی می‌توانند با کمک دانشجویان و استادان رشته‌هایی مانند کارآفرینی، فاصله موجود بین دانشگاه و جامعه را کاهش دهند، اما به حمایت‌های دانشگاه هم در این مسیر نیاز است.

بهرامی درباره روش‌های مورد استفاده انجمن‌های علمی در زمینه تبلیغات، تشریح کرد: بسیار شنیده شده که برنامه‌ای توسط انجمن‌ها اجرا شده اما دانشجویان نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. درحال حاضر این انجمن برای تبلیغات اقدامات و برنامه‌های خود از شبکه‌های اجتماعی و پوسترهای درون دانشکده‌ای استفاده می‌کند.

تأثیر استادان دانشگاهی بر بیشتر شناخته شدن انجمن‌های علمی

وی تأکید کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، مشارکت استادان و اعلام فعالیت‌های انجمن‌های علمی از سوی آنها بسیار مؤثر است زیرا در بسیاری از مواقع دانشجویان و حتی مهمان‌های خارجی که وارد دانشگاه می‌شوند از طریق استادان دانشگاهی نسبت به گارگاه‌ها و کنفرانس‌ها اطلاع پیدا می‌کنند نه از طریق پوسترهای تبلیغاتی.

دبیر انجمن علمی زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه چالش‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد، تصریح کرد: درحال حاضر این نهاد با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که می‌توان به تزریق روحیه فعالیت گروهی در انجمن‌های علمی اشاره کرد. همچنین اعضای شورای مرکزی این حوزه با مشکلاتی مانند غیبت از کلاس و حتی حذف درس مواجه می‌شوند و امتیازی به آنها تعلق نمی‌گیرد؛ حتی در بسیاری از مواقع برای برگزاری کارگاهی اقداماتی بسیاری انجام می‌شود اما دانشجویان مشارکت نمی‌کنند. در چنین شرایطی نه تنها وقت، انرژی و روحیه اعضای انجمن‌ها از بین می‌رود بلکه از کلاس‌های درسی خود نیز عقب می‌مانند.

آموزش نادرست سبب نادیده گرفتن انجمن‌های علمی می‌شود

بهرامی درباره دلایل دیده نشدن انجمن‌های علمی اظهار کرد: عدم آموزش صحیح می‌تواند یکی از دلایل جدی گرفته نشدن این نهاد از سوی دانشجویان باشد. اگر دانش آموزان در سنین کمتر با فعالیت گروهی آشنا شوند و به روند فعالیت انجمن‌ها عادت کنند، در دانشگاه هم آن را پیگیری خواهند کرد؛ همچنین عدم توجه مسئولان دانشگاه و دانشکده‌ها به هر دلیلی، پیامدهای بسیار سنگینی را برای دانشگاه و جامعه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: همانطور که از آمار بیکاری مشخص است، دانشجویانی که نسبت به آینده شغلی خود در دانشگاه آگاهی پیدا نمی‌کنند، نسبت به دانشگاه دلسرد و سبب اضافه شدن رقمی به ارقام بیکاری می‌شوند؛ یا علاوه بر موارد نام برده شده شغلی غیر مرتبط با رشته خود خواهند داشت که برای دانشگاه‌های دولتی که بودجه خود را برای دانشجویان هزینه می کنند، گران خواهد بود.

دبیر انجمن علمی زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: روند حمایت مالی دانشگاه به این صورت است که انجمن‌ها در سامانه درخواست تنخواه می‌دهند که اگر با مبلغ مورد نظر موافقت شود، بخشی از آن به صورت نقد و بخشی دیگر پس از دریافت رسید به انجمن تحویل داده می‌شود. موضوع محدودیت بودجه ، روند طولانی و دریافت رسید از فروشنده همیشه مشکلاتی را به همراه دارد؛ البته تمامی روند درخواست مجوز برای کارگاه‌ها و سایر موارد طولانی است و طولانی بودن روند تنخواه، یکی از مشکلات آن است.

بهرامی درباره روند فعالیت این انجمن تشریح کرد: گروه زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی از سال 1390 شروع به کار کرد و از همان سال‌ها انجمن علمی زبان روسی نیز فعالیت خود را آغاز کرد اما برنامه‌های قابل توجهی برگزار نکرد. از اواخر سال 1397 و انتخاب دبیر جدید فعالیت‌های این انجمن افزایش پیدا کرد. انجمن علمی زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی در ترم گذشته جزو پرکارترین انجمن‌های دانشکده ادبیات بود. پخش فیلم به زبان روسی، برگزاری کارگاه‌های دستور زبان، بحث آزاد با حضور مهمان روس، برگزاری جشنواره غذای روسی و سایر موارد از جمله برنامه‌های این انجمن در ترم گذشته بود که با استقبال دانشجویان سایر رشته‌ها هم مواجه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068733

وب گردی

وب گردی