مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۲۱  اردیبهشت

زلزله؛ ایده ۲۰۳۱ پایان‌نامه در ۱۰ سال، کرونا و علم؛ در جستجوی رهایی و ظرفیت ۲۲۶ هزار نفری برای کاردانی به کارشناسی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

زلزله؛ ایده ۲۰۳۱ پایان‌نامه در ۱۰ سال

براساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) وابسته به پژوهشگاه علوم‌وفناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، از سال 1389 تا سال 1399 یعنی طی 10 سال 2031 پایان‌نامه درخصوص زلزله در دانشگاه‌های کشور نگاشته شده است.

نکته جالب اینکه از سال 1393 تاکنون شمار پایان‌نامه‌هایی که درمورد زلزله نگاشته شده سیر صعودی داشته است. موضوعی که نشان می‌دهد دانشجویان در چند سال اخیر بیشتر به‌سمت نوشتن پایان‌نامه‌های کاربردی که به حل مسائل جامعه کمک می‌کند، حرکت کرده‌اند. به‌طور مثال سال 1392 تنها 188 پایان‌نامه درمورد زلزله در کشور به ثبت رسیده که این عدد در سال 1395 به 342 پایان‌نامه رسیده است.

از این تعداد 1999 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد، 31 پایان‌نامه در مقطع دکتری تخصصی و یک پایان‌نامه در مقطع دکتری حرفه‌ای (عمومی) است.

از تعداد 2031 پایان‌نامه‌ای که بین سال‌های 1389 تاکنون در کشور به ثبت رسیده تعداد قابل‌توجهی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

از این تعداد، 27 پایان‌نامه مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت است که هر 27 پایان‌نامه نیز در مقطع کارشناسی‌ارشد و در رشته مهندسی عمران ارائه شده است.

همچنین از تعداد 2031 پایان‌نامه ارائه‌شده در کشور، 17 پایان‌نامه متعلق به دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است که هر 17 پایان‌نامه نیز در مقطع کارشناسی‌ارشد بوده است.

در اینجا بد نیست نگاهی هم به سه زلزله پرتلفات کشور در چند سال اخیر بیندازیم و تعداد پایان‌نامه‌هایی که در این خصوص نوشته شده را بررسی کنیم. بی‌شک زلزله بم، کرمانشاه و ورزقان را می‌توان سه زلزله پرتلفات کشور در چند سال اخیر دانست.

پنجم دی‌ماه سال 1382 بود که زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۶.۶ ریشتر در ساعت 5 و 26 دقیقه بامداد روز جمعه به مدت 12 ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن را در شرق استان کرمان لرزاند. این زمین‌لرزه بعد از زمین‌لرزه رودبار، منجیل و طارم بیشترین تلفات انسانی (حدود 30 هزار نفر) را در میان زمین‌لرزه‌های سده 14 داشته است.

با یک سرچ ساده در اطلاعات پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) می‌توان دید از سال 1382 تا الان تنها 59 پایان‌نامه درمورد این حادثه نوشته شده بود که از این تعداد 58 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد و یک پایان‌نامه در مقطع دکتری تخصصی بوده است.

بررسی وضعیت سلامت روان و کیفیت زندگی در والدینی که در زلزله بم فرزند خود را از دست داده‌اند، ارزیابی نقش میان‌قاب‌های بنایی در عملکرد ساختمان‌های فولادی تحت زلزله بم، مدیریت آوار ناشی از تخریب زلزله، رابطه ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی با نشانه‌های تنیدگی پس از سانحه و تعالی پس از ضربه‌ای در بازماندگان زلزله بم، مقایسه راهبردهای مقابله‌ای و... برخی از موضوعاتی است که در این پایان‌نامه‌ها بررسی شده‌اند.

اما نکته‌ای ‌که شاید عجیب به‌نظر برسد دانشگاه‌هایی هستند که درخصوص زلزله پایان‌نامه داشته‌اند؛ با یک بررسی در «گنج» متوجه می‌شویم دانشگاه‌هایی که در استان‌های زلزله‌خیز با تلفات بالا بوده‌اند، کمتر به مساله زلزله ورود کرده‌اند.

زلزله آذربایجان‌شرقی در روستای ورزقان سال 91 به‌وقوع پیوست. براساس اطلاعات گنج بین سال‌های 1392 تا 1398 تنها 15 پایان‌نامه در این خصوص نوشته شده است که 14 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد و یک پایان‌نامه در مقطع دکتری تخصصی است. بیشترین پایان‌نامه‌ها هم در سال 1395 ارائه شده است.

کرونا و علم؛ در جستجوی رهایی

خبرنگار فرهیختگان از رویکرد جهان به مطالعات تحقیقاتی دانشمندان در حوزه شیوع ویروس جدید گزارشی به رشته تحریر درآورده است.

چیزی که بحران کووید-19 در دنیا ایجاد کرده، منجر به ایجاد دریایی از تغییرات در شیوه کار محققان و شیوه جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل تحقیقات شده که همه اینها در کنار هم رشد علمی و تحقیقات را در ماه‌های اخیر در دنیا به‌دنبال داشته است. طبق یکی از پورتال‌های تحقیقاتی دنیا پیرامون مطالعات کروناویروس، تا سوم آوریل بیش از 6 هزار مقاله در این حوزه توسط دانشمندان منتشر شده است. دنیل هوک، رئیس علوم دیجیتال که این پورتال را برای ارزیابی داده‌های تحقیقاتی دانشمندان راه‌اندازی کرده، رشد تحقیقات مرتبط با کووید-19 را با فناوری هوش مصنوعی و ظهور یادگیری عمیق مرتبط با آن مقایسه کرد که 6 سال به‌طول انجامید تا به سطح امروزی مشابه با کروناویروس برسد. او به‌جدی بودن این فرآیند اشاره کرد و گفت: «چنین کار ارزشمندی در مدتی کوتاه توسط جامعه علمی دنیا تولید شده است و حتی بخش قابل‌توجهی از بورسیه تحصیلی به حوزه‌های غیرپزشکی مانند علوم‌اجتماعی تعلق گرفته است.» برخلاف برخی تحقیقات که محققان آن را غیرقابل دسترس برای دیگر محققان می‌دانستند، تحقیقات درباره ویروس کرونا منبعی باز و قابل دسترس برای تمام محققان دنیاست تا همه بتوانند با دراختیار داشتن حجم بالایی از اطلاعات و کمک گرفتن از فناوری‌های تحقیقاتی پیچیده به یافته‌های بیشتری دست پیدا کنند. این باز بودن منبع داده‌های تحقیقی به محققان امکان می‌دهد با جست‌وجو در عمق مطالب، به شیوه‌های دیگر مطالعاتی نیز فکر کنند.

تاکنون 4323 مقاله در حوزه پزشکی و علوم‌بهداشتی، 740 مقاله در حوزه علوم‌زیستی، 132 مقاله پیرامون اطلاعات و علوم کامپیوتر، 121 مقاله درباره علوم‌کشاورزی و دامداری، 115 مقاله درباره مطالعات جامعه انسانی، 112 مقاله پیرامون علوم شیمی، 105 مقاله درباره علوم ریاضیاتی، 93 مقاله درباره مهندسی، 85 مقاله درباره اقتصاد و 76 مقاله هم درباره روان‌شناسی و علوم شناختی در دنیا در ارتباط با کروناویروس منتشر شده است. اریکا بیکرتون، رئیس گروه کروناویروس در موسسه پیربرایت، یکی از برترین موسسات تحقیقاتی انگلیس در حوزه ویروس معتقد است جامعه علمی به‌سرعت خود را با شرایط کنونی وفق داد و تاکنون اطلاعات خوبی از این ویروس در دسترس است. این موفقیت به‌طور قطع، همکاری جمعی مرکز رسانه‌های علمی جهان را به‌دنبال داشته که در جمع‌آوری و فیلترکردن اطلاعات به محققان کمک زیادی کرده است.

معمولا فعالیت‌ها و آزمایش‌های تحقیقاتی مستلزم صرف هزینه‌های بالایی است که یا از طرف دولت‌ها یا ازسوی سرمایه‌گذاران خصوصی تامین می‌شوند. تا این هزینه فراهم نباشد، تحقیقات به‌درستی در مسیر خود قرار نمی‌گیرد و حتی گاهی به‌دلیل کمبود بودجه‌های تحقیقاتی، مطالعات در نیمه‌های راه رها می‌شود و نتیجه نهایی حاصل نمی‌شود. دو مدرسه پزشکی دانشگاه هنگ‌کنگ تاکنون اقداماتی حیاتی درزمینه بهداشت عمومی انجام داده‌اند و تا به‌امروز حمایت‌های بسیار خوبی را برای پیشبرد 26 طرح تحقیقاتی خود درباره کووید-19 ازسوی دولت دریافت کرده‌اند. ازجمله حمایت‌های دولتی دریافتی این دانشگاه می‌توان به 5/11 میلیون پوندی اشاره کرد که به پیشرفت تحقیقات دانشمندان دانشگاه هنگ‌کنگ کمک شایانی کرده است. مبلغ بودجه تعلق‌گرفته به این دانشگاه چینی با هدف دوسال تحقیقاتی آینده پرداخت شده و دانشمندان قرار است در تولید و توسعه واکسن و دیگر داروهای آنتی‌ویروسی فعالیت کنند.

سوفیا چان، دبیر غذا و بهداشت چین می‌گوید: «با استفاده از تجربه تحقیقات قبلی و تخصص مطالعات پزشکی دانشگاه هنگ‌کنگ در سطح جهانی، تحقیقاتی که درمورد کووید-19 صورت گرفته، می‌تواند دانش علمی را در مقابله با این همه‌گیری رشد دهد.» دولت چین در اطلاعیه‌ای، از تحقیقات پیشنهادی دیگر دانشگاه‌ها هم پیرامون ویروس کرونا استقبال کرد. دانشگاه علوم‌پزشکی هنگ‌کنگ بعد از دریافت این بودجه دولتی، به‌تازگی نخستین پروژه تحقیقاتی پزشکی- بهداشتی خود را ارائه کرده و در اطلاعیه‌ای که هفته گذشته منتشر کرد، خواستار حضور سه‌هزار نفر به‌عنوان عضو داوطلب در تحقیقات خود روی ویروس کرونا شد. رئیس این دانشگاه عنوان کرده است که به پروژه‌های جدید و قابل‌کار هم بودجه‌هایی تعلق خواهد گرفت تا مطالعات بیشتر محققان به درک بیشتر این ویروس و کشف درمان‌های جدید کمک کند. این بودجه 11.5 میلیون پوندی به‌طور قطع، دانشگاه هنگ‌کنگ را در زمینه تحقیقات، سلامت عمومی و پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی در دنیا پیشگام خواهد کرد. در آخرین تلاش محققان این دانشگاه، گروهی متشکل از محققان بین‌المللی با استفاده از داده‌های متعدد روشی جدید برای مقابله با کووید-19 ابداع کردند که این مقاله در سایت معتبر نیچر منتشر شد. بودجه میلیونی دولت چین درحالی به دانشگاه هنگ‌کنگ تعلق گرفته که بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به‌دلیل رکود اقتصادی دولت‌ها، با کمبود بودجه در فرآیند تحقیقاتی خود روبه‌رو شده‌اند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

ظرفیت 226 هزار نفری برای کاردانی به کارشناسی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آمار ثبت ‌نام و انتخاب رشته آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1399 گفت: ظرفیت پذیرش در این مقطع بیش از 226 هزار نفر است.

فاطمه زرین آمیزی گفت: ثبت نام و انتخاب رشته آزمون کاردانی به کارشناسی به صورت اینترنتی از روز چهارشنبه 17 اردیبهشت 99 آغاز شده است و تاکنون 8 هزار و 203 نفر ثبت نام کرده اند.وی افزود: متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1399 می توانند تا ‌سه‌شنبه 23 اردیبهشت 99 با مراجعه به سایت سازمان سنجش به صورت اینترنتی در این دوره ثبت نام کنند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: متقاضیان، ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام، به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام و شرکت در آزمون اقدام کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ثبت نام و انتخاب رشته در این آزمون، در یک مرحله انجام می‌شود، داوطلبان باید همزمان با ثبت نام، نسبت به درج رشته محل های تحصیلی خود در فرم تقاضانامه اینترنتی با توجه به رشته های اعلام شده در دفترچه راهنما، اقدام کنند.زرین آمیزی یادآور شد: ظرفیت پذیرش در کدرشته های کاردانی به کارشناسی سال 99، تعداد 226 هزار و 356 نفر در 5 هزار و 274 کدرشته محل است.

وی تاکید کرد: داوطلبان لازم است برای اطلاع از شرایط و ضوابط شرکت در این آزمون و نوع پذیرش رشته‌های امتحانی (با آزمون و یا براساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون»)، دفترچه دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کنند.

اسامی اعضای برخی تیم‌های ملی المپیاد اعلام شد

اسامی اعضای تیم‌های ملی المپیادهای ریاضی، شیمی، فیزیک و جغرافیا اعلام شد.به گزارش روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سیدرضا حسینی دولت‌آبادی، کیان شمسایی، علیرضا حقی، محمد مشتاقی‌فر، علی میرزایی اناری و متین یداللهی از تهران، اعضای تیم ملی المپیاد ریاضی را تشکیل می‌دهند.

محمد شهاب‌الدین دانشور، محمد آریان تقوایی عربی، رامین عاصم پور و امیر محبوبی از استان تهران عضو تیم ملی المپیاد شیمی هستند.علیرضا حبیب زاده، مهدی شفیعی، امیرعلی عطرلی، یاسان فرمانی جامع و آرمان لطفعلی‌خانی هم اعضای تیم ملی المپیاد فیزیک هستند. همه‌ آن‌ها دانش‌آموزان استان تهران هستند.

اسامی دانش آموزان اعزامی به المپیاد جهانی جغرافیا 2020 نیز عبارتند از: آیلین خدایاری صومعه، یاسمن خلیلی، مهراوه سخائی و ساینا محمدیان.

خدایاری صومعه و سخائی در کرج تحصیل می‌کنند و خلیلی و محمدیان نیز به ترتیب دانش‌آموزان شیراز و خرم‌آباد بوده‌اند.

روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرده است اعضای تیم‌های کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک و زیست‌شناسی نیز به زودی اعلام می‌شود.

اسامی اعضای تیم‌های ملی المپیاد اعزامی به مسابقات جهانی 2020 در حالی اعلام شده است که پیشتر گفته شده بود برگزاری برخی از المپیادهای علمی جهانی 2020 لغو و به زمانی دیگر موکول شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068737

وب گردی

وب گردی