پیگیری رنگ اقیانوس‌ها در مورد فیتوپلانکتون‌ها

فیتوپلانکتون نقش مهمی در زیست‌شناسی اقلیم و آب‌و‌هوا دارد؛ بنابراین شناخت فرایندهای طبیعی تأثیرگذار بر تولید اولیه کربن و اینکه چطور با گرم شدن سیاره تغییر می‌کند، بسیار مهم است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید با استفاده از داده های تغییرات آب و هوایی آژانس فضایی اروپا ، یک سری زمانی 20 ساله از تولید اولیه کربن در اقیانوس ها تولید کرده است.
فیتوپلانکتون ها میکروسکوپی و گیاهان شناور آزاد در سیستم های آبزی با جذب دی اکسید کربن در مقیاس معادل گیاهان زمینی نقش مهمی در چرخه کربن جهانی دارند.
حتی تغییرات کمی در تولید اولیه می تواند غلظت دی اکسید کربن و همچنین تأثیرگذاری بر تنوع زیستی و شیلات را تحت تأثیر قرار دهد.
با گرم شدن سطح اقیانوس ها به علت افزایش گازهای گلخانه ای جو، بهره‌وری فیتوپلانکتون باید به طور مداوم و منظم مورد بررسی قرار گیرد. داده های ماهواره ای برای ارائه دیدگاه جهانی در مورد فیتوپلانکتون و نقش آنها در و پاسخ به تغییرات آب و هوا ضروری است.

در مقاله ای که اخیراً در Remote Sensing منتشر شده دانشمندان از داده های تغییر رنگ آب اقیانوس برای بررسی الگوهای بلند مدت تولید اولیه و تغییرپذیری متقابل آن استفاده کردند. آنها با ترکیب داده های ماهواره ای بلند مدت با اندازه گیری های درجا، بهره وری اولیه سالانه جهانی را از سالهای 1998-2018 ارزیابی کردند.
تغییر در تولید اولیه از مکان به مکان، فصل به فصل و سال به سال متفاوت است. آنها دریافتند که تولید اولیه جهانی سالانه حدود 38 تا 42 گیگاتون کربن در سال متغیر است. آنها اختلاف منطقه ای را از نظر تولید زیاد در مناطق ساحلی و تولید کم در اقیانوس های باز شاهد بودند.
در این مقاله همچنین مشخص شده که سطح بهره وری فیتوپلانکتون هم‌زمان با فرآیندهای مهم سیستم زمین افزایش و کاهش می‌یابد (مانند ال نینو، دوقطبی اقیانوس هند و نوسانات آتلانتیک شمالی)
جما کالک از آزمایشگاه دریایی پلیموث و نویسنده اصلی این مقاله، اظهار کرد که همه می دانند چرا جنگلها و درختان مهم هستند؛ آنها ریه‌های زمین هستند و دی اکسید کربن را از جو بیرون می آورند. آنچه مورد غفلت واقع می شود اهمیت اقیانوس‌ها است.
وی گفت: «این مهم است که مجموعه داده های رنگ اقیانوس به عنوان بخشی از ابتکار تغییر آب و هوا به‌طور منظم تمدید و نگهداری شود، به طوری که ما سابقه ای تجربی از پاسخ زیست توده اقیانوس به تغییرات آب و هوا داشته باشیم. از این رو می توانیم مدل‌های قابل اعتماد تولید کنیم؛ بنابراین تغییرات را به طور دقیق پیش بینی کنیم تا با تأثیرات یک جهان در حال تغییر سازگار شود.»
انتهای پیام/

کد خبر: 1068741

وب گردی

وب گردی