تولدسالانه 150 نوزاد مبتلا به تالاسمی/فعالیت مراکز اهدای خون در شب‌های قدر

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه سالانه 150 نوزاد مبتلا به تالاسمی متولد می شوند، گفت: سازمان در دوران کرونا برای تامین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی تلاش کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در نشست خبری اینترنتی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد گفت: سازمان انتقال خون در راستای وظایف خود همواره در خدمت جامعه تالاسمی ایران بوده است و تولد نوزادان تالاسمی با اجرای برنامه‌های پیشگیری به صورت سالانه به زیر 150 نوزاد رسیده است و این افراد بیست درصد خون کشور را مصرف می‌کنند.

به گفته عشقی سازمان انتقال خون در دوران کرونا برای تأمین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی تلاش کرد و کیفیت خون اهدایی مناسب و امن است. سلامت خونی مصرفی این بیماران از لحاظ بیماری‌های ویروسی سالم است و مردم ایران هم در دوران کرونا بیماران تالاسمی را فراموش نکرده‌اند، از مردم می‌خواهم حجم اهدای خون در شب‌های قدر کنترل شده باشد و فاصله فیزیکی رعایت شود، شب‌های قدر مراکز باز هستند ارائه خدمت انجام می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی کشور خوب است و از بیماران بهبود یافته کرونا درخواست داریم که برای اهدای پلاسما اقدام کنند تا در این زمینه از کشورهایی که پروژه پلاسما درمانی را پس از ما شروع کردند عقب نیفتیم.

ایران روی کمربند تالاسمی قرار دارد

عشقی گفت: تالاسمی یکی از مشکلات کشورهایی است که روی کمربند تالاسمی قرار دارد و ایران جزو این کشورها است، خون مورد نیاز این بیماران از دهنده‌های مستمر دریافت می‌شود و گروه‌ةای خونی فرعی هم اقدامات لازم صورت می‌گیرد به طوری که خونی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار می‌گیرد یکی از خون‌های استاندارد است، با تامین منابع ایجاد بانک اطلاعاتی اهدا کنندگان مستمر در درستور کار قرار دارد.

وی افزود: در حوزه تامین کیت و ملزومات تلاش می‌کنیم که تحریم‌ها مشکلی برای ما ایجاد نکند، در بحران کرونا نیز سطح ذخایر خونی ما با کمک مردم قالب قبول بود.

اهدای پلاسما باعث کم‌خونی نمی‌شود

به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون، پرژه ملی جمع آوری پلاسما در حال انجام است و 17 مرکز ما درحال فعالیت هستند و پایگاه‌های آنها در خدمت بهبودیافتگان کرونا است و بر اساس سختگیرانه‌ترین استانداردها اهدای پلاسما از افرادی صورت می‌گیرد که احتمال ابتلای آنها به کرونا بسیار پایین باشد در همین راستا ما 28 روز پس از بهبودی پلاسما دریافت می‌کنیم. اهدای پلاسما باعث کم‌خونی نمی‌شود.

هدف اصلی سازمان انتقال خون

وی ادامه داد: هدف اصلی سازمان انتقال خون اهدای خون به بیماران و درمان بیماران است. منتظریم که در ایران و دنیا نتایج کارآزمایی بالینی منتشر شود تا بتوانیم با دقت و حدت بیشتری به این کار ادامه دهیم، برای من جای افسیو است که اهدای پلاسما در ایران شروع شد و برخی کشورها که پس از ما در حال این کار هستند از ما جلوتر افتادند. باید ابهامات انجام این کار رفع شود تا مردم مثل همیشه اقدام به اهدای پلاسما کنند.

عشقی گفت: نتایج خوبی داشته است و به دلیل همین نتایج خوب کشورهای دیگر وارد کارآزمایی و درمان با پلاسما شده‌اند، این روش ساده است و ما سالانه هشتصد هزار واحد پلاسما به بیماران ارائه می‌دهیم. امیدواریم نتیجه طوری باشد که همه امیدوار باشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، در پاسخ به سوالی درباره علت استقبال نشدن از اهدای پلاسما بهبود یافتگان مبتلا به کرونا گفت: اهدای خون پروسه شناخته شده است و مردم با این موضوع آشنا هستند و حتی برخی از افراد به طور مستمر به اهدای خون اقدام می‌کنند، اهدای پلاسما خبر جدیدی بوده است، جمع آوری پلاسما توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و سالانه 200 هزار لیتر پلاسما نیز توسط سازمان انتقال خون تامین می‌شود.

در دو هفته 250 اهدای پلاسما انجام دادیم

عشقی توضیح داد: در نیویورک در عرض چند روز هزار اهدا صورت گرفت و ما ظرف دو هفته 250 اهدای پلاسما انجام دادیم که لازم است مردم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند، اهدای خون باید داوطلبانه باشد و هزینه‌ای که از سوی سازمان پرداخت می‌شود هزینه ناچیزی در راستای ایاب و ذهاب است. اگر تبلیغات از یک ماه دیگر آغاز می‌شد که نتایج کارآزمایی بالینی این پروه اعلام می‌شد وضعیت بهتر بود. در بیمارستان‌هایی که بیمارستان معین کرونا هستند تراکت تبلیغاتی را برای بیمارستان‌ها ارسال کردیم و بهبودیافتگان اقدام به پلاسما کنند تا در پاییز به مشکل بر نخوریم.

فازس

انتهای پیام/

کد خبر: 1068792

وب گردی

وب گردی