ساخت دستگاه تولید ازون در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

دستگاه تولید ازون با کاربری ضدعفونی سطوح آلوده آماده ورود به بازار در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تولید شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کامیار حیدرنژاد عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به تولید یک طرح پیشنهادی برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با نام دستگاه تولید ازون و یا اکسیژن فعال، گفت: ازون از جمله گازهایی است که سال‌ها در صنعت غذا و صنایع مختلف دیگر از جمله پزشکی، تصفیه آب و آب و فاضلاب کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه کشور ما نیز در چند ماه اخیر با مشکلاتی از جمله مقابله کرونا و راه‌های پیشگیری از آن مواجه است، افزود: این ویروس در محیط، سطوح و مواد غذایی می‌تواند موجود باشد، از شخص ناقل نیز به دیگران انتقال پیدا کند و عموم افراد به خطرات این ویروس آگاه هستند.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تصریح کرد: اکنون با طرحی که به دانشگاه پیشنهاد شد، قرار است در مواد خوراکی و سایر بسته‌هایی که از بیرون تحویل گرفته می‌شود و به داخل منزل انتقال می‌یابد از جمله میوه و سبزیجات، این ویروس از روی سطوح از بین برده شود.

وی با تأکید بر اینکه ساخت دستگاه ازون بسیار ساده است؛ اما توسط شرکت‌های تولیدکننده باید اصول صحیح کاربرد این دستگاه را در بروشور و کاتالوگ‌های خود اعلام کنند، خاطرنشان کرد: درست است که ازون در یک میزان و اندازه‌ای می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد؛ اما سطح آن ویروس بسیار مهم است.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ادامه داد: اخیراً دیده شده که محفظه‌هایی را برای تولید ازون و از بین‌بردن ویروس با عبور فرد از آن تولید کرده‌اند؛ اما غلظت ازونی که می‌تواند این ویروس را از بین ببرد در مدت زمان ۱۰ دقیقه با غلظت ۲۰ پی‌پی‌ام (PPM) در نظر گرفته‌اند، در صورتی که استانداردهای جهانی و بین‌المللی می‌گوید که شخص نباید در محیطی که بیش از پنج صدم پی‌پی‌ام ازون موجود است، وارد شود؛ زیرا اثرات مخرب زیادی دارد.

حیدرنژاد یادآور شد: دوز به‌کار گرفته شده در دستگاه تولیدی که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و بخش خصوصی تولید می‌شود، بدون اثرات سوء روی مردم به‌ویژه کودکان که خیلی سریع تحت تأثیر این ازون قرار می‌گیرند و به ریه آنها آسیب می‌رساند، است.

وی تأکید کرد: طرح تولیدی ما به شکل یک دستگاه پرتابل در حجم بسیار کوچک در اندازه ۲۰ در ۳۰ سانتیمتر است که کاربرد بسیاری دارد، حتی کفش فردی که از بیرون وارد منزل می‌شود، تحت تأثیر این گاز با میزان نرمال در طول ۱۰ تا ۱۵ دقیقه همه آلودگی‌های آن از بین می‌رود. این دستگاه می‌تواند میوه را نیز میکروب‌زدایی کند.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اظهار داشت: طرحی که با کمک و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز قرار است تولید شود، سیستم آن مقداری علمی‌تر خواهد شد و با کمک یک سرمایه‌گذار نیز روزانه ۵۰ تا ۶۰ دستگاه تولید خواهد شد؛ اما می‌توان به روزانه ۲۰۰ دستگاه نیز افزایش داد.

حیدرنژاد با اشاره به اینکه خط تولید این دستگاه آماده است، گفت: دانشگاه به‌عنوان یک پشتوانه علمی محسوب می‌شود و مجوزهای لازم نیز دریافت شده است.

وی اظهار داشت: این دستگاه خانگی تلقی می‌شود و سال‌هاست که در سایر کشورها کاربرد دارد و نیاز به افزودنی‌های شیمیایی نیست، انگل و ویروس را از بین می‌برد؛ اما بستگی به میزان استفاده دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068794

وب گردی

وب گردی