حضور پررنگ فناوران دانشگاه آزاد ساری در مقابله با کرونا/ از ضدعفونی شهر توسط پهباد تا ساخت نمونه اولیه ونتیلاتور

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری از ساخت نمونه اولیه ونتیلاتور و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این محصول خبر داد.

علیرضا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات فناورانه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در دوران کرونا اظهار کرد: با توجه به شرایط این روزهای کشور و درگیری با بیماری کرونا و تعطیلی سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان بخش محرک علم و فناوری ایران اسلامی، مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد ساری به عنوان بازوی فناور معاونت پژوهشی دانشگاه ازاد اسلامی در راستای ایجاد امید و با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود در دانشگاه به برنامه‌ریزی برای تبدیل این تهدید به فرصت با استفاده از امکانات و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز اقدام کرده است.

وی افزود: در این راستا این مرکز اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش آنلاین برای مدارس و دانشگاه‌های سطح استان و شرکت مستقر در مرکز رشد(آنلاین آموزان) که متولی انجام این کار شده بود با برخی هماهنگی‌های به عمل آمده در حال کار با سایرسازمان‌های دولتی و غیردولتی است.

ضدعفونی شهر با بهره‌گیری پهباد ساخته شده توسط فناوران دانشگاه آزاد ساری

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بیان کرد: در گام بعدی شرکت دیگر مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری (مجموعه مراد) برای همکاری در زمینه سم پاشی مکانیزه شهری با استفاده از پهباد مد نظر قرار گرفت. بدین منظور مذاکراتی با نهادهای مرتبط انجام پذیرفت و محصول مورد نظر (پهباد) طراحی و ساخته شد. برای تولید محصول ضدعفونی کننده نیز با همکاری یکی از شرکت‌ها (شرکت تجهیزات پزشکی) با ادارات مرتبط با این امر جلسه‌ای با همکاری بسیج اساتید استان ترتیب داده شد و آمادگی برای تولید روزانه 1000 لیتر محلول ضدعفونی کننده به نهادهای مسئول اعلام شد.

قربانی درباره تأمین نیازهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منطقه توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامی، عنوان کرد: در ادامه با توجه به مشکلات بیمارستان‌های کشور و منطقه، تولید دستگاه ونتیلاتور برای بیماران حاد تنفسی که از نیازهای مبرم این روزهای کشور است نیز در دستورکار قرار گرفت و اکنون نمونه اولیه این محصول نیز تولید شده است. این دستگاه از طریق معاونت فناوری و نوآوری سازمان به همراه دو محصول دیگر به معاونت علمی ریاست جمهوری ارسال شد تا در لیست گیرندگان تسهیلات برای تولید قرار گیرد.

ساخت تونل ضدعفونی هوشمند

وی ادامه داد: محصول دیگر مرتبط با این ایام که در مرکز رشد دانشگاه ازاد ساری تولید شده، اتاق ضدعفونی یا ضدعفونی هوشمند است که از آن می توان برای ضدعفونی اشخاص و وسایل حمل و نقل در انواع ادارات و هایپرمارکت‌ها و سایر اماکن با ازدحام بالا استفاده کرد. لازم به‌ذکر است که در حال حاضر با هماهنگی‌های اولیه انجام گرفته توسط مرکز رشد این محصول از طریق دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال گرفتن تاییدات نهایی برای عرضه در امکان بهداشتی است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری افزود: محصول دیگری که توسط شرکت‌های مستقر در این مرکز به مرحله بهره‌برداری رسیده است، ابسلانگ هوشمند است که قبلا امور برندینگ و تجاری‌سازی آن انجام شده است. همچنین دیگر محصول مرتبط با این ایام که توسط یکی از شرکت‌های مستقر انجام گرفته دستگاه تب سنج غیرتماسی است.

قربانی درباره آخرین یافته فناوران دانشگاه آزاد واحد ساری نیز بیان کرد: دستاورد دیگر این مرکز دستگاه تشخیص و درمان فیبریلاسیون در افراد با همودینامیک ناپایدار (Autofibrol) است. داروهایی که در ICU به بیمار داده می‌شود مثل کلترا، هیدروکسی کلرکین و کلرکین، ازیترومایسین، سیپروفلوکساسین و اوفلوکساسین و خیلی از داروهای ضداریتمی مثل آمیودارون، سوتالول، پروکایناماید و داروهایی که به صورت عادی خود فرد ممکن است مصرف کند مثل ستیریزین، هالوپریدول یا تیوریدازین که اگر به تنهایی مصرف شود مشکلی ندارند ولی مصرف همزمان می‌تواند احتمال اریتمی را بالا برده و حتی باعث تورسید دی پوینت و ایست قلبی شود.

وی گفت: در افرادی که سطح الکترولیت خون چک نشود مثلاً هایپوکالمی یا هایپومنیزیمی داشته باشند، احتمالش بیشتر می‌شود و یا افرادی که مشکل قلبی مثل نارسایی قلبی یا کلیوی و کبدی از قبل داشتند ممکن است ریسک این مورد بالا برود. بنابراین در این افراد که دو دارو رو مصرف می‌کنند و مشکل زمینه‌ای اعم از قلبی، کلیوی و کبدی و الکترولیت ندارند ریسک کمتر بوده ولی باید حتما نوار قلب آنها کنترل شود و آنهایی که مشکل زمینه‌ای دارند که حتما باید کنترل شود حتی اگر یکی از این داروها را مصرف می‌کنند، بنابراین اتوفیبرول می‌تواند برای همه بیمارانی که بیش از یکی از این داروها را مصرف می‌کنند یا مشکل زمینه‌ای دارند، استفاده شود.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری خاطرنشان کرد: به حول و قوه الهی بتوانیم با تکیه بر توانمندی‌های جوانان همین دیار در تعالی هرچه بیشتر این مرز و بوم موفق بوده و در سال جهش تولید با همکاری و همیاری بیشتر مسئولان، منویات مقام معظم رهبری را محقق کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068812

وب گردی

وب گردی