روزه‌داری موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد/ لزوم استفاده از برنامه غذایی صحیح در ماه رمضان

متخصص علوم تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت:در روزه داری اسلامی، پاسخ‌های التهابی به شدت کاهش پیدا می‌کند و سلول‌های دفاعی بدن تشرح ایموگلوبولین‌های مخاطی را که جزو عوامل ایمنی بدن محسوب می‌شوند را افزایش می‌دهند.

منیره حاتمی متخصص علوم تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیرات روزه داری بر سیستم ایمنی بدن و احتمال ابتلا به بیماری کووید19 اظهار کرد: قبل از بررسی تاثیر روزه داری بر احتمال ابتلا به ویروس کرونا، باید تاثیر روزه داری بر سلامتی بدن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

وی افزود: روزه علاوه بر داشتن آثار معنوی و تقویت روحیه مقاومت انسان، در سلامت جسمانی انسان نیز اثر گذار است و تحقیقاتی علمی و پژوهشی زیادی در این حوزه انجام شده است؛ در این تحقیقات همواره تاکید شده نخوردن غذا به شکل روزه داری اسلامی، نه تنها عارضه‌ای در افراد ایجاد نمی‌کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی نیز خواهد شد.

حاتمی ادامه داد: در روزه داری اسلامی، پاسخ‌های التهابی به شدت کاهش پیدا می‌کند و سلول‌های دفاعی بدن ترشح ایموگلوبولین‌های مخاطی را که جزو عوامل ایمنی بدن محسوب می‌شوند را افزایش می‌دهند. به همین دلیل روزه‌داری در افراد نرمال که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیستند با رعایت اصول تغذیه‌ای، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود.

این متخصص علوم تغذیه تصریح کرد: جدای از موضوع دین و مذهب اگر روزه داری را به صورت علم تجربی مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که پرهیز از برخی مواد غذایی در طول روز، موجب بازسازی سلول‌های بدن و به روزرسانی فعالیت‌های متابولیسمی بدن خواهد شد. تقویت قوای فیزیکی، کاهش التهابات، کاهش چربی‌های اضافه خون مانند کلسترول و مقاوم سازی بدن، از جمله تاثیرات روزه داری اسلامی است.

وی با اشاره به بیماری کووید19 گفت: متخصصان علوم پزشکی همواره تاکید کرده‌اند که رعایت بهداشت فردی، مهم ترین اصل عدم ابتلا به ویروس کرونا است؛ شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، ماندن در منزل و استفاده از ماسک در محل‌های پرتجمع، از جمله مواردی است متخصصان تا به امروز بر رعایت آن‌ها تاکید کرده‌اند. اما قطعا پیروی از یک تغذیه صحیح در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا امری لازم و ضروری است.

حاتمی اضافه کرد: برخی شایعاتی مبنی بر خشکی گلو در زمان روزه داری و افزایش احتمال ابتلا به کرونا طی چند روز گذشته در فضای مجازی مطرح شد که هیچ گونه مبنای علمی ندارد و هیچ کدام از متخصصان آن را تایید نکرده‌اند. آن چیزی که در موضوع روزه‌داری توصیه شده، رعایت یک اصول بهداشتی درست و صحیح است لذا اگر استفاده از مواد غذایی در ماه رمضان به صورت نادرست انجام شود، اثرات مثبت روزه‌داری کمرنگ خواهد شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تاکید کرد: پرخوری در زمان افطار و سحر و استفاده از مواد غذایی پرادویه و چرب، بدن افراد را دربرابر ابلا به بیماری‌های مختلف از جمله کووید19 مستعد خواهد کرد. به همین دلیل ما باید فرآیند روزه داری با رعایت اصول غذایی مناسب انجام دهیم. استفاده از مقادیر کافی آب در زمان افطار تا سحر و استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ‌های رقیق، از خشکی دهان در طول مدت روز جلوگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به عوامل مهم تقویت سیستم ایمنی بدن بیان کرد: استفاده از پروتئین، ویتامین‌های A,C,D,E و استفاده از املاحی مانند آهن، روی و سلنیوم برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. در برخی موارد به افراد توصیه می‌شود که از مکمل‌های ویتامین C یا مکمل روی استفاده کنند؛ اما بخشی از متخصصان آن را تایید نمی‌کنند. آن چیزی که همواره توصیه می‌شود، دریافت این مواد مغذی از طریق غذا و میوه‌جات است و لذا با استفاده از منابع غذایی صحیح در ماه رمضان، تمامی مواد ضروری برای بدن را دریافت خواهیم کرد.

حاتمی در پایان خاطرنشان کرد: گوشت‌ها و حبوبات منابع غنی از آهن و روی هستند؛ همچنین میوه جات و سبزیجات منابع غنی ویتامینc هستند که استفاده آن ها در طول زمان افطار تا سحر برای روزه داران توصیه می‌شود. مصرف کافی روغن‌ها به در حد معمول نیز در رژیم غذایی روزه داران مانند روغن زیتون، نیز موجب تامین اسیدهای چرب ضروری بدن خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068821

وب گردی

وب گردی