حفظ قدرت خرید و ارزش پول، انگیزه مردم برای ورود به بازار سرمایه است

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: به دلیل حجم بسیار زیاد نقدینگی و اشباع شدن سایر بازارها، حفظ قدرت خرید و ارزش پول مهم‌ترین انگیزه مردم برای ورود به بازار سرمایه است.

علی محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شرایط فعلی بورس در کشور و تحولات آن اظهار کرد: بورس از بنیان‌هایی بوده که در اقتصاد‌هایی که به بخش واقعی آن توجه می‌شود، دارای جایگاه ویژه‌ای است. فراهم کردن شرایط و امکانی که مردم به جای سفته بازی در بانک‌ها، پس انداز و منابع مالی خود را به سمت بورس هدایت کنند، می‌تواند اقدام خوب و پسندیده‌ای باشد.

وی افزود: این موضوع مشروط به این است که شرکت‌های موجود در بورس از شرایط لازم برای پذیرش در این حوزه برخوردار باشند. در واقع شرکت‌هایی باشند که از نظر تولید، بازدهی، سرمایه‌گذاری و سایر موارد صلاحیت حضور در بورس را داشته باشند؛ بنابراین اگر این مسئله در بورس کشور وجود داشته باشد به نوعی سفته بازی جدیدی اتفاق نمی‌افتد. همانطور که دیده می‌شود بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز اشباع شده و نقدینگی بسیار زیادی هم در اقتصاد کشور وجود دارد که این نقدینگی به دنبال راهی برای کاهش فشار روحی مردم که ناشی از تورم موجود در کشور بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: اگر هر روز شاهد رشد شاخص و نماد بورس به صورت مستمر باشیم، اما فعالیت شرکت‌ها، واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها واقعی نباشد و سبب تقویت بخش واقعی اقتصاد نشوند، عملاً موضوع سفته بازی از بازارهایی مانند خودرو، مسکن، طلا، ارز و سایر موارد به بازار سرمایه انتقال داده شده است. درحال حاضر تلاش بورس برای خروج منابع مالی از سیستم‌های بانکی به این حوزه و ضعیف کردن بنگاه داری بانک‌ها، امری پسندیده است؛ اما تعدادی از اقتصاددانان معتقد هستند که در بعضی از مواقع سهام شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شود، مخصوصا در موقعیتی که دولت گامی در قالب سهام عدالت بر می‌دارد از نظر ارائه سود، تولید و عملکرد واقعی با آنچه که در ارتباط با آنها در بورس عرضه می‌شود، شرایط یکسانی نداشته باشند؛ همین امر سبب انتقال نقدینگی از سایر بخش‌ها به بازار سرمایه خواهد شد اما به دلیل اینکه رشد شاخص‌ها واقعی نیست سفته بازی از سایر بخش‌ها به بورس انتقال داده می‌شود که این امر می‌تواند در بلند مدت آثار زیان باری را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

حفظ قدرت خرید و ارزش پول سبب ورود مردم به بازار سرمایه می‌شود

احمدی با اشاره به دلایل ناگهانی رشد شاخص بورس در کشور، تشریح کرد: به دلیل حجم بسیار زیاد نقدینگی در اقتصاد و اشباع شدن بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز از نظر ارائه سود؛ مردم به دنبال راهی برای حفظ قدرت خرید و ارزش پول خود هستند و ورود بورس به اینگونه بازارها، رشد شاخص و ارائه سودهای زیاد به سهام داران اگرچه تا حدودی نامتعارف هستند، این انگیزه را در مردم ایجاد کرده تا منابع مالی خود را از سایر بازارها خارج کنند و وارد بورس کنند. اما این نگرانی وجود دارد که اگر این رشد ناگهانی و ارائه سودهای قابل توجه به مردم رشد بخش واقعی واحدهای تولیدی و اقتصاد نباشد مشکلاتی را در آینده ایجاد کند.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌شوند، ترازهای مالی، ارائه سود و نسبت‌های مالی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد اما به دلیل اینکه بیشتر این شرکت‌ها دولتی و وابسته به نهادهای دولتی هستند نحوه ارزیابی آنها کمی با مشکل با مواجه است به همین دلیل تردیدی که وجود دارد در مقایسه با عملکرد سایر حوزه‌های اقتصادی است. به عبارت دیگر بعید است در اقتصادی که واحدهای تولیدی، خصوصی و حتی بنگاه‌های بزرگ دولتی در رکود قرار دارند یا به دلیل عدم تأمین مواد اولیه و شیوع ویروس کرونا در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، تعدادی از شرکت‌ها بتوانند سود‌های بالای 30 و 40 درصد را ارائه دهند؛ به طور مثال دیده شده فردی در چند ماه گذشته به سرمایه‌گذاری در بورس پرداخته و سود قابل توجهی به دست آورده است، بنابراین این سود حتما ازطریق خرید سهام یک شرکت بوده و این سوال مطرح می‌شود که شرکت مربوطه در این زمان چه بازدهی داشته که توانسته این سود عظیم را به سهام داران خود بدهد.

کسب درآمد دهک‌های پایین جامعه از سود سرمایه‌گذاری در بورس

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره تأثیرات آزاد سازی سهام عدالت در اقتصاد کشور و تولید ملی اظهار کرد: اقداماتی در زمینه سهام عدالت انجام شده بود اما مردم شاهد نتایج آن نبودند. همچنین در زمینه سهام عدالت به توزیع و عدالت تأکید می‌شود؛ بنابراین آزاد سازی سهام عدالت و در اختیار قرار گرفتن آن توسط مردم امر خوبی است تا دهک‌های پایین‌تر جمعیت با هدایت دولت به خرید و فروش سهام خود بپردازند. به طور کلی این موضوع می‌تواند امر خوبی باشد به شرط اینکه دولت در مشارکت دادن مردم در بورس به صورت مستقیم و غیر مستقیم موفق باشد و سهامی هم که به افراد داده می‌شود متعلق به شرکت‌هایی با سرمایه‌های واقعی باشد، با رعایت چنین نکاتی 50 میلیون نفر از مردم می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند و دهک‌های پایین جمعیت از سودهای خود درآمدی داشته باشند.

احمدی تصریح کرد: در زمینه تولید ملی هم اگر این موضوع سبب شود تا مردم احساس کنند سرمایه گذاری در بورس منشأ سودی خواهد بود به خریداری سهام اقدام می‌کنند که خود این موضوع سبب تأمین سرمایه برای واحدهای تولیدی خواهد شد، بنابراین افزایش سرمایه سبب تقویت تولید می‌شود. البته این موضوع مستلزم اقدامات درست بوده در غیر این صورت مشکلات بسیاری برای نسل‌های آینده به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068858

وب گردی

وب گردی