مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۲۲ اردیبهشت

12 مطالبه تشکل‌های دانشجویی از دستگاه قضا، بررسی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد در ایام کرونا و آغاز ثبت‌نام مجدد آزمون فلوشیپ از فردا از جمله مهمترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

12 مطالبه تشکل‌های دانشجویی از دستگاه قضا

وحید شورابی دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کشور، حمزه دستیار دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و رضا قلعه‌نویی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این عنوان روزنامه فرهیختگان، درباره عملکرد دستگاه قضا در سال گذشته و همچنین مطالبات تشکل‌ها از این دستگاه پرداختند.

شورابی: معتقدم قوه قضائیه باید در سه حوزه بحث اعتراضات کارگری و معیشتی مردم را پیگیری کند، هرچند در برخی موارد نقش مستقیم خواهد داشت اما در برخی موارد نیز باید از طریق مشارکت با سایر قوا مسائل را دنبال کند و با توجه به اینکه حجت‌الاسلام رئیسی در جلسات بسیار مهمی ازجمله شورای هماهنگی سران قوا و... حضور پیدا می‌کند یا نمایندگانی را در ستادهای پایین‌دستی دارد، می‌طلبد که این مسائل را دنبال کند. حوزه اولی که باید قوه قضائیه دنبال کند با توجه به اینکه عمده اعتراضات کارگری در دو سال گذشته به مجموعه‌های دولتی برمی‌گردد که تحت‌عنوان خصوصی‌سازی واگذار شده‌اند اما افرادی که مالکیت کارخانه‌ها را دراختیار گرفتند، اهلیت این کار را نداشته و باعث ایجاد اعتراضات شده‌اند که نمونه‌های آن را در خوزستان و استان مرکزی می‌بینیم، در وهله اول باید نظام واگذاری‌ها اصلاح شود و قوه قضائیه نیز حتما باید موضوعات این حوزه را شناسایی کرده و نقطه‌نظرات خود را در بازنگری سازوکارهای واگذاری مجموعه‌های دولتی به بخش خصوصی اعلام کند. نباید فراموش کرد که مدل فعلی خصوصی‌سازی مدل مناسبی نیست و خروجی آن را نیز در این مدت دیده‌ایم و قطعا هرچه با مدل فعلی دست به خصوصی‌سازی بزنیم، کارگران بیشتری در آینده متضرر خواهند شد؛ از این‌رو بحث بازنگری در سازوکارهای خصوصی‌سازی و مشارکت در این حوزه یکی از وظایف قوه قضائیه است و ازسوی دیگر باید حتما با افرادی که باعث شدند در این حوزه حقوق کارگران و حتی تولیدکنندگان تضییع شود، برخورد کرد. وظیفه دیگر قوه قضائیه در این حوزه حمایت از تولیدکنندگان است که باید از طریق بازتعریف نقش نظام حقوقی–قضایی کشور در ارتقای بهره‌وری اقتصاد و رونق فضای کسب‌وکار صورت بگیرد. در اصل اگر 10 شاخص برای بهبود فضای کسب‌وکار وجود داشته باشد، پنج مولفه آن به نظام‌های حقوقی و قضایی کشور برمی‌گردد که باید در حوزه اصلاح آنها اقدامات ویژه‌ای رخ دهد. ازسوی دیگر بحث مبارزه با قاچاق را نیز باید به شکل ویژه دنبال کرد؛ درحالی که قانون مبارزه با قاچاق در کشورمان در سال 1392 توسط مجلس تصویب شده و در سال 94 نیز مورد اصلاح قرار گرفته و به‌رغم اینکه قانون خوبی در این زمینه داریم، اما متاسفانه اجرا نمی‌شود. بخش‌هایی از این قانون به ایجاد سامانه‌هایی برمی‌گردد که گفته می‌شود 30 سامانه در این زمینه درنظر گرفته شده و اگر ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز این سامانه‌ها را راه‌اندازی کند شاهد ایجاد شفافیت و به تبع پیشگیری از قاچاق خواهیم بود، اما از سال 92 تاکنون هنوز این قانون اجرایی نشده و قوه قضائیه به‌عنوان ناظر اجرای قوانین تا امروز چه نقشی در این زمینه ایفا کرده است؟ در کنار برزمین ماندن اجرای این قانون مساله دیگر کاهش اطاله دادرسی پرونده قاچاقچیان است و قطعا اگر در این حوزه قوه قضائیه به‌سرعت به پرونده‌ها رسیدگی کند و نتیجه بررسی پرونده‌ها نیز به اطلاع مردم برسد، قطعا دیگر کسی به خود جرات نمی‌دهد که به‌سمت قاچاق حرکت کند و طبیعی است که اگر قوه قضائیه در این موارد به‌صورت جدی وارد شود، حتما مشکل معیشتی کارگران حل می‌شود.

دستیار: اعتراضات معیشتی و کارگری نتیجه سیاستگذاری دولت و مجلس در چند سال اخیر به‌ویژه از اوایل دهه 90 است و این روند ادامه داشته و قطعا این مهم در سال جدید نیز افزایش روبه‌رشدی خواهد داشت و انتظار ما از قوه قضائیه این است که این دستگاه نباید منتظر بماند که کارگران دست به اعتراض بزنند بلکه باید پیش‌قراول این میدان بوده و پیش از آنکه صدای اعتراض کارگران بلند شود، خودش وارد میدان شده و حقوق کارگران را به آنها بازگرداند. اگر قوه قضائیه امروز می‌بیند حقوق کارگران برخلاف قانون درنظر گرفته می‌شود، باید وارد میدان شود نه اینکه منتظر بماند و 6ماه بعد اگر کارگران دست به اعتراض زدند، وارد عمل شود. در حوزه‌هایی مانند خصوصی‌سازی نیز برخوردهای لازم را انجام دهد، در اصل قوه قضائیه باید از نگاه حمایتی برای جامعه کارگری برخوردار باشد تا هم کارگر احساس پشتیبانی ازسوی این دستگاه را داشته باشد و هم قوه قضائیه برای خود جایگاه مردمی ایجاد کند. معتقدیم مدعی‌العموم باید در این‌گونه موارد به‌سرعت وارد عمل شود. البته قطعا نقش سازمان بازرسی کل کشور در این‌گونه موارد بسیار مهم است و معتقدم این سازمان آن نقش نظارتی را که باید داشته باشد، ندارد و قوه قضائیه می‌تواند با نوع‌گرایی در بروکراسی و انتخاب مسئولان مختلف در سازمان بازرسی کل کشور این ضعف را برطرف کند تا شاهد اعتراضات کمتری باشیم.

بررسی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد در ایام کرونا

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، نخستین جلسه حضوری اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در سال جدید به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه امروز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه درخصوص روند اقدامات انجام شده در دوران شیوع کرونا، برگزاری آموزش‌های مجازی، فعالیت واحدها به‌صورت موثر در امور علمی و فناوری و همچنین حضور فعال بیمارستان‌های دانشگاه در سطح کشور برای مبارزه با کرونا گزارشی از سوی دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.دکتر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنا هم با تاکید بر اهمیت حضور فعال دانشگاه در همه عرصه‌ها به‌خصوص در مبارزه با کرونا، از اقدامات انجام شده تقدیر کرد و خواستار توسعه فعالیت‌ها شد.

در ادامه جلسه، موضوعات مرتبط با حوزه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .همچنین با توجه به گزارش‌های ارائه شده به‌ویژه مشکلاتی که اپیدمی و شیوع کرونا در روند اجرای امور آموزشی و پژوهشی مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده، مقرر شد با دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای همکاری و مساعدت در این خصوص هماهنگی لازم صورت پذیرد.با توجه به‌ضرورت ادامه مباحث اساسی دانشگاه، جلسه فوق‌العاده در هفته بعد تشکیل خواهد شد.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

آغاز ثبت‌نام مجدد آزمون فلوشیپ از فردا

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، ثبت‌نام جهت شرکت در آزمون پذیرش دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال 99 مجددا به مدت دو روز از فردا 23 اردیبهشت ماه تمدید شده است.به همین منظور کلیه متقاضیان شرکت در این دوره می‌توانند از تاریخ معین تا روز چهارشنبه24 اردیبهشت ماه با مراجعه به سایت مرکز سنجش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.براساس آخرین تقویم برگزاری آزمون‌های وزارت بهداشت آزمون فلوشیپ سال 99 برای پیشگیری از شیوع کرونا در تاریخ از پیش تعیین شده (29 خردادماه) برگزار نخواهد شد و زمان جدید برگزاری این آزمون به نهم تیرماه 99 موکول شده است.

گفتنی است، تاریخ جدید برگزاری آزمون فلوشیپ مطابق با ویرایش هشتم اردیبهشت ماه جدول برگزاری آزمون‌های وزارت بهداشت است و احتمال تغییر مجدد زمان برگزاری با تصمیمات ستاد ملی کرونا وجود دارد.

تعویق زمان ثبت‌نام دوره‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از تعویق زمان ثبت نام دوره های پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی(بدون آزمون) این دانشگاه خبرداد. در اطلاعیه این مرکز آمده است: بدینوسیله به اطلاع متقاضیان دوره های پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی می‌رساند، پیرو اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص تعویق زمان برگزاری آزمون سراسری سال 99 و مطابق اطلاعیه مورخ 99/1/18 آن سازمان، زمان ثبت نام پذیرش براساس سوابق تحصیلی با توجه به تقویم آموزشی وزارت آموزش و پرورش و آزمون‌های سراسری متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068875

وب گردی

وب گردی