حضور هیچ دانش آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود

سخنگوی دولت: بازگشایی مدارس با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی خواهد بود، اما حضور هیچ دانش آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از صدا و سیما، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه برخی از دانش آموزان به امکانات اینترنتی یا وسیله ارتباطی دسترسی ندارند، ممکن بود از آموزش عقب بمانند، به همین دلیل باید برای این افراد فکری می‌شد.

وی افزود: همچنین باید برای آموزش‌های غیر نظری نیز تصمیم گیری می‌شد، بخصوص اینکه در مقاطع بالای دبیرستانی نیاز به گفتگو و تعامل رودرو با معلمان احساس می‌شد به همین دلیل به جزء کودکان استثنایی که برای آن تدبیر دیگری اندیشیده شده است، تصمیم گرفتیم از ۲۷ اردیبهشت کلیه مدارس بازگشایی شود.

ربیعی گفت: این بازگشایی با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی خواهد بود، اما حضور هیچ دانش آموزش در مدارس اجباری نخواهد بود.
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مدارس می‌توانند ساعتی از هفته و دروس خاصی را تعیین کنند، افزود: کسانی که از حضور در مدارس نگرانی دارند، می‌توانند به طور کامل جبران تحصیلی را انجام دهند و هیچ نیازی به حضور در مدرسه نخواهد بود، این تصمیم به خود مردم واگذار شده است.

وی تصریح کرد: شیوه تعاملی کماکان ادامه خواهد داشت، صدا و سیما نیز برنامه‌های آموزشی را ادامه خواهد داد و مدارس بازگشایی می‌شود تا اشکالات مهمی که وجود دارد و یا کلاس‌هایی که به برگزاری کارگاه مربوط است، تسهیل شود.

ربیعی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها هم گفت: ما در این جلسه به تصمیمی نرسیدیم و قرار شد برای هفته آینده در خصوص دانشگاه‌ها تصمیماتی اتخاذ کنیم.

سخنگوی دولت افزود:​ به نظر می‌رسد الگویی که برای آموزش و پرورش مد نظر قرار دادیم، برای آموزش نیز شاید بتواند کار گشا باشد و بخصوص در کلاس‌هایی که نیاز به کارگاه وجود دارد و دروس عملی است.

وی در ادامه به مشکل خوابگاه‌ها برای بازگشایی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع در تصمیم گیری‌ها بسیار مهم است و باید موضوع خوابگاه‌ها کامل بررسی شود، اما در تحصیلات تکمیلی تصمیماتی اتخاذ خواهد شد و در مجموع جلسه آیندهِ ستاد این تصمیم را خواهد گرفت.

ربیعی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران با ابراز امیدواری برای غلبه بر بیماری کرونا اظهار داشت: تصمیم دیگری که اتخاذ کردیم این بود که همه مراکز مذهبی، مساجد و هیئت‌ها از یک طرف و از طرف دیگر صنوف و رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها بعد از ماه مبارک رمضان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت تدریجی بازگشایی شود اگر چه در برخی مناطق سفید هم اکنون با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این کار صورت گرفته است.

وی گفت: ما در آستانه شب‌های قدر هستیم و شب‌های قدر شب‌های معمولی که با کوبش عقربه‌های ساعت اندازه گیری شود نیست هم اکنون ما در حساس‌ترین شب‌های قدر قرار داریم که با شرایط خاص کشور بیش از هر زمان دیگری به دعا، توجه به خدا و تضرع در پیشگاه ربوبیت نیاز داریم.

سخنگوی دولت افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه اخیر با ستاد ملی کرونا فرمودند یکی از ضرورت‌های مهم و نیاز‌های اصلی مردم ما روی آوردن به خدا و سپردن قلوب به درگاه الهی است.

ربیعی گفت: رهبری معظم به دو نکته مهم در جلسه ستاد ملی کرونا اشاره کردند که یکی از آن‌ها گسترش شبکه‌های بهداشت بود که خوشبختانه این امر در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به سال‌های قبل بسیار گسترش یافته و در جلسه ستاد تاکید شد که گسترش شبکه‌های بهداشت و مقدم کردن پیشگیری و بهداشت به صورت جدی تداوم داشته باشد.

وی یادآور شد: نکته دیگری که معظم له بر آن تاکید داشتند آثار مثبت راز و نیاز معنوی جامعه در مقابله با شرایط سخت کروناست که بدون تردید برگزاری مراسم شب‌های قدر و دعا و نیایش با پروردگار در این شب‌های عزیز در این مبارزه ملی با کرونا مؤثر خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: افزایش معنویت جامعه در اتکا به خداوند متعال به طور حتم در افزایش روحیه همدلی برای مبارزه با کرونا مؤثر خواهد بود و دولت نیز پیش از این به این موضوع دغدغه داشته و برای شب‌های قدر نیز با همکاری وزارت کشور، سازمان صدا و سیما و وزارت بهداشت تدبیری اندیشیده شده تا با جمعیتی کاملاً محدود در مراکزی محدود مراسم احیاء برگزار شود و قادر شویم تا معنویت جمعی را که حاصل از دعاست با پخش زنده این مراسم دریافت کنیم و مردم عزیز بتوانند از برکات این شب‌های عزیز بهره ببرند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا با شیب ملایم در حال کاهش است، گفت: یکی از دلایل این کاهش، اقداماتی، چون افزایش آزمایش‌های روزانه است که ۳۰۰ هزار تست در هر روز انجام می‌شود و بنا داریم به یک میلیون تست برسد.

علی ربیعی با ابراز امیدواری برای غلبه بر بیماری کرونا، به جلسه روز یکشنبه ستاد مقابله با کرونا با حضور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: من همین جا خدمت مردم عرض می‌کنم که مطمئن باشند، دولت به طور شبانه روزی به دو مسئله مقابله با بیماری کرونا و حفظ زندگی و معیشت مردم اهتمام دارد.

وی ادامه داد: حتماً برای مردم قابل درک است که در شرایط اقتصادی بد در دنیا ما هم باید از کار و هم از جان مردم حفاظت کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با چند اقدام از جمله فاصله گذاری هوشمند، ما شاهد کاهش مرگ، ولی افزایش بیماری یابی در کل کشور هستیم.

ربیعی افزود: بیماران سرپایی نیز تعدادشان در حال افزایش است و یکی از این دلایل افزایش، به دلیل افزایش بیماریابی است؛ ما امروز به مرز انجام ۳۰۰ هزار آزمایش در روز نزدیک شده ایم و بنا داریم به یک و نیم میلیون آزمایش برای تکمیل غربالگری‌ها برسیم.

این عضو کابینه دولت در ادامه با اشاره به اینکه ۸۳ درصد از مردم فاصله گذاری را رعایت می‌کنند، گفت: افزایش تولید مواد ضد عفونی، ماسک و تکمیل تجهیزات بیمارستانی، به همراه برنامه غربالگری، فعال و در کنار فعالیت‌های کادر درمانی در این موفقیت تأثیرگذار بودند.

سخنگوی دولت همچنین با تاکید بر اینکه ما این عوامل موفقیت را باید حفظ کنیم، تصریح کرد: علاوه بر این‌ها راه اندازی اقتصاد با رعایت فاصله گذاری باید مورد توجه باشد و این عوامل در کنار هم می‌تواند رمز موفقیت باشد.

سخنگوی دولت به ماموریت ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت ورزش و جوانان در خصوص بررسی چگونگی برقراری ورزش‌های غیر تجمعی اشاره کرد و گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا بر گسترش زیرساخت‌های موجود و تداوم آموزش مجازی تاکید دارد.

ربیعی در ادامه اظهاراتش در نشست خبری، با اشاره به سناریو‌های مختلف پیش روی کشور در مقابله با کرونا، تصریح کرد: ما باید با توجه به شرایط داخلی خودمان سناریویی را برای مقابله با این بیماری انتخاب می‌کردیم؛ یکی از گزینه ها، سناریوی بدون مداخله بود که اساساَ ما آن را دنبال نکردیم و برخی کشور‌هایی که این سناریو را دنبال کردند نیز بعداَ منصرف شدند.

وی افزود: سناریو‌هایی با مداخله حداقلی، مداخله متوسط به سمت خوب، مداخله سنگین و همچنین سناریوی سختگیری حداکثری یا قرنطینه پیش روی ما بود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر سناریوی اول (سناریوی بدون مداخله) را انتخاب می‌کردیم، طبق گزارش ستاد مقابله با کرونا با ۱۱۱ هزار فوتی روبرو می‌شدیم و در سناریوی مداخله حداقلی ۳۳ هزار و در سناریوی سوم یعنی مداخله متوسط نیز ۱۸ هزار فوتی پیش روی ما بود.
وی یادآور شد: در سناریوی مداخله سنگین؛ ۱۱ هزار و همچنین در سناریوی سختگیری حداکثری و یا قرنطینه نیز با عدد کمتری از فوتی‌ها مواجه بودیم؛ ما گزینه‌ای بین سناریوی چهارم و پنجم را انتخاب کردیم، یعنی در روز‌هایی به سمت سختگیری‌های زیاد حرکت کردیم و با توجه به میزان آمادگی بیمارستان ها، کادر درمانی و بهداشتی و آمادگی به موقع تجهیزات کشور منجر به آن شد که فوتی‌های ما از نرم‌های جهانی نیز پایین‌تر باشد.

ربیعی خاطرنشان کرد: قطعاَ ما هنوز باید حول محور سناریوی چهارم یعنی مداخله سنگین حرکت کنیم و در شهر‌های با وضعیت سفید نیز به سمت سناریو‌های پیش از آن برویم، اما این بدان معنی نیست که این سناریو‌های مختلف در شهر‌ها ثابت پیگیری شود.

وی افزود: کماکان رصد‌های ما ادامه دارد و از مردم می‌خواهیم که دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، چرا که رمز موفقیت ما در کنترل و پیشگیری بیماری و حفظ سلامت جامعه و همچنین جلوگیری از افتادن به ورطه فقر و بیکاری؛ رعایت کامل دستور العمل‌ها است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این مهم نیازمند یک جنبش عظیم از همکاری و اعتماد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد؛ اعتماد برای اینکه آنچه که مسئولان و متخصصین می‌گویند آویزه گوش و به آن عمل کنیم.

ربیعی گفت: در مجموع هنوز در شرایط عادی بسر نمی‌بریم و نباید این تصور بوجود آید که به دلیل منحنی نزولی بیماری در کشور وضعیت عادی شده است؛ متاسفانه در استان خوزستان بیش از سه روز متوالی شاهد روند رو به افزایش این بیماری بودیم، لذا هر منطقه‌ای که بیش از سه روز روند افزایشی ادامه داشته باشد، حاکی از آن است که دستور العمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی به درستی رعایت نشده اند.

سخنگوی دولت ادامه داد: شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که در استان خوزستان کمتر از ۵۰ درصد دستور العمل‌های بهداشتی و شاخص همکاری رعایت شده است، لذا این یک نشان برای سایر شهرهاست که چگونه با مراعات نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی جان انسان‌ها به خطر می‌افتد.

وی در خصوص تصمیمات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، تصریح کرد: به وزارت ورزش و جوانان ماموریت داده شد تا چگونگی برقراری ورزش‌های غیر تجمعی را بررسی کرده و گزارش خود را به ستاد ارائه دهد، منتهی ورزش‌های تجمعی کماکان ممنوع است.

ربیعی خاطرنشان کرد: مدارس و دانشگاه‌های ما هیچگاه تعطیل نشدند؛ ستاد ملی مقابله با کرونا بر گسترش زیرساخت‌های موجود و تداوم آموزش مجازی تاکید دارد، چرا که تاکنون آموزش تعاملی در کنار آموزش صدا و سیما دو کار مکمل یکدیگر بودند، لذا ما نباید اساسا زیرساخت بوجود آمده را کنار بگذاریم، بلکه باید آن را تقویت کنیم.

کد خبر: 1068933

وب گردی

وب گردی