استراتژی مناسب برای کسب‌و‌کارهای کوچک در زمان کرونا

در روزهایی که سایه سنگین کرونا روی سر کسب‌و‌کارها سنگینی می‌کند، وظیفه صاحبان مشاغل تنها بقاء نیست و یک بنگاه اقتصادی موفق و پویا باید همواره استراتژی خود را بر چهار اصل توسعه پایدار، توسعه انسانی، یادگیری و تاب‌آوری در شرایط سخت استوار نگاه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، رویا قاسمی؛ کارآفرین و مشاور کسب و کار در این یادداشت می نویسد: در روزهایی که سایه سنگین کرونا روی سر کسب و کارها سنگینی می‌کند، وظیفه صاحبان مشاغل تنها بقاء نیست چون حیات به شرط درجا زدن تفاوتی با ورشکستگی ندارد بلکه یک بنگاه اقتصادی موفق و پویا باید همواره استراتژی خود را بر چهار اصل توسعه پایدار، توسعه انسانی، یادگیری و تاب‌آوری در شرایط سخت استوار نگاه دارد.

استراتژی در گذر از بحران کرونا یعنی قابلیت‌های صاحبان مشاغل در شناسایی، ایجاد ظرفیت‌های جدید و بهره‌ برداری از تک فرصت های احتمالی و خلق راهبردهای مبتکرانه است به عبارتی "استراتژی تاب‌آوری" قابلیت کارآفرینان در مواجهه با اختلالات و تغییرات منفی بازار است، نبوغ یک کارآفرین، پیش‌بینی و استفاده حداکثری و بهره‌مندی از تغییرات در صورت مواجهه با شوک‌های منفی است.

در روزهایی که بیماری کرونا باعث رخوت در بسیاری از فعالیت های اقتصادی و رکود در بازار شده است، برخی از صاحبان مشاغل تصور می کنند برای کنترل هزینه ها و بقا باید بخشی از کارکنان خود را اخراج کنند تا بتوانند در این بحران دوام بیاورند که البته این نوع نگرش نشانه ضعف مدیریت و قطع کردن زنجیره توانمندی ها و ظرفیت های مجموعه است.

این درحالی است که استراتژی تعدیل نیروی انسانی بزرگ ترین خطای کارآفرینان و صاحبان مشاغل برای تاب آوری اقتصادی و عبور از بحران کرونا است؛ چرا که نیروی انسانی مهمترین سرمایه یک کسب و کار محسوب می شود و کارآفرینان باید به این امر واقف باشند که تعدیل نیرو به معنای بستن خلاقیت، توانمندی و پیشرفت یک بیزینس است.

در چنین شرایطی سهیم کردن کارمندان در سود شرکت راهکاری ساده برای کاهش حقوق است، البته اگر صاحبان مشاغل راضی به این شیوه نیستند می توانند با پایین آوردن ساعات کاری و حذف کردن بخشی از وظایف کارمندان که به جریان اصلی کار صدمه‌ای نمی ‌رساند بخشی از حقوق نیروی انسانی را کاهش داد.

همانگونه که در ابتدا به آن اشاره شد تاب آوری و کنترل هزینه ها نیازمند روشهای خلاقانه است، به طور نمونه برای پایین آوردن هزینه‌ها می توان با مذاکره و یا نقل مکان کردن، اجاره ملک را پایین آورد و با حذف تشریفات و کالای لوکس و تجملی نظیر مبلمان اداری و هدایای تبلیغاتی تا حدودی هزینه ها را کنترل کرد ضمن اینکه می توان با تشریح شرایط برای کارکنان بخش کوچکی از حقوق را تا برطرف شدن بحران کاهش داد.

یکی از شیوه های مدیریت مدرن، بازنگری در مراحل انجام کار است، شناسایی نقاطی که هزینه کرد بالایی در ازای سود پایین دارد از جمله این اقدامات محسوب می شود، همچنین می توان با تغییر استراتژی، به جای دنبال کردن اهداف بلند مدت، درصدد اهداف کوتاه‌ مدت بود، درواقع پرهیز از گرفتن پروژه‌های بلند مدت و دیربازده، یکی از شیوه های دسترسی سریع به منابع مالی است.

البته استفاده از شیوه های تهاتر یکی از راهکارهای کارآمد در شرایط رخوت بازار است، در مواقعی که پول در گردش به کندی صورت می پذیرد بهترین روش برای بقا در فضای کسب و کار تهاتر است، صاحبان مشاغل می توانند برای مرتفع کردن نیازهای خود به جای پول اقدام به مبادله کالا، خدمت در قبال دریافت کالا و یا خدمت به جای پرداخت پول کنند.

افرادی که قصد دارند در شرایط کنونی کسب و کار خود را ایجاد کنند به جای هزینه برای طراحی و راه اندازی سایت یا اپلیکیشن اختصاصی می توانند از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های رایگان و پربازدید برای فروش کالا یا خدمات خود بهره ببرند، ضمن اینکه با ایجاد تنوع در خدمات و محصولات و پایین آوردن قیمت عرضه خدمت یا محصول، خود را به سرعت به عنوان یک کسب و کار متفاوت مطرح کند.

کارآفرینان باید به یاد داشته باشند که در شرایط رکود با بلند پروازی برای خود بدهی درست نکنند و به ظرفیت فعلی خود اکتفا کنند، ضمن اینکه در شرایط کرونا، خط تولید خود را روی کالاهای ضروری و بادوام متمرکز کرده و محصول های تزیینی و تشریفاتی را از خط تولید خارج کنند؛ چراکه در زمان رکود، مردم علاقه ای به کالاهای این‌چنینی ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068935

وب گردی

وب گردی