ثبت‌نام‌های صوری در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان/ قرارداد شاد چقدر برای آموزش و پرورش آورده دارد؟

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: مطلع هستم برخی از دانش‌آموزان به صورت صوری در شبکه شاد ثبت‌نام کرده و باز هم به اپلیکیشن‌هایی مانند اسکایپ، تلگرام و غیره روی آورده‌اند.

محمدرضا نیک نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به ثبت‌نام صوری دانش آموزان در شبکه شاد اظهار کرد: مطلع هستم برخی از دانش‌آموزان به صورت صوری در شبکه شاد ثبت‌نام کرده و باز هم به اپلیکیشن‌هایی مانند اسکایپ، تلگرام و غیره رو آورده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان به دلیل آنکه با فضای تلگرام از پیش آشنا بودند، کلاس‌های خود را در این شبکه‌ها پیش می‌برند، تصور کنید از کلاس ۳۰ نفره تنها تعداد انگشت‌شماری دانش‌آموز در این سامانه عضو شده‌اند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: حدود ۲۰ سال پیش سریالی تحت عنوان اسکیپی ساخت کشور استرالیا از تلویزیون پخش می‌شد که این برنامه داستان یک کانگورو و یک کودک را روایت می‌کرد. این کودک در مناطق جنگلی حضور داشت و آموزش‌های خود را به صورت آنلاین دریافت می‌کرد. استرالیا با توجه به گستردگی کشور و شرایط جغرافیایی از مدت‌ها پیش یکی از پیشگامان آموزش مجازی تلقی می‌شود؛ اما در همین کشور آمار نشان داده است که دو سوم دانش‌آموزان هنوز از فضای مجازی برای فراگیری مطالب درسی استفاده نمی‌کنند. این آمار مربوط به کشوریست که زیرساخت‌های آموزش آنلاین آن بسیار گسترده است.

وی با اشاره به پویش اهدای گوشی که از سوی وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده است، تصریح کرد: برخی مسئولان آموزش و پرورش از خیرین خواسته‌اند تا ابزار لازم برای دانش‌آموزان نیازمند را در اختیارشان قرار دهند، از جمله این ابزار می‌توان به تلویزیون، گوشی حتی دست دوم اشاره کرد. این درخواست برای یک ساختار آموزشی با ۶۰ میلیارد تومان بودجه کمی ناپسند به نظر می‌رسد. به نوعی دیگر مسئولان برای تامین ابزارها آموزشی لازم از مردم کمک خواستند.

نیک‌نژاد بیان کرد: طی هفته‌های اخیر از برخی از فرهنگیان پیام هایی در زمینه اجبار برای عضویت در شبکه شاد مشاهده کردم، گویا هر فردی که در این سامانه عضو نشود، برایش غیبت لحاظ شده و حتی ممکن است در حقوق دریافتی او نیز مشکلاتی ایجاد شود. گفته می‌شود دانش آموزان نیز در صورت عضو نشدن در سامانه شاد در نمرات مستمر خود با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: مدرسه محوری شعار بسیاری از نمایندگان مجلس برای اخذ رای بیشتر است، حال باید آموزش‌های مجازی نیز به مدارس سپرده شود تا شاهد نتایج خوبی باشیم، البته مسئولان نیز باید بر نحوه این آموزش ها نظارت داشته باشند.

این کارشناس آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر در همه جای دنیا از مسئولیت مسئولان ستادی کاسته شده و اختیارات بیشتری به مدارس داده می‌شود؛ اما متاسفانه بر خلاف اسناد بالادستی مسئولان آموزش و پرورش در نصب سامانه شاد اصرار می‌ورزند. ما انتظار داریم مسئولان تسهیل کننده کار باشند، نه اینکه خودشان تبدیل به سنگی در مسیر کار صورت گرفته توسط معلمان شوند.

وی بیان کرد: من در ۲ مدرسه دولتی مشغول به کار هستم، مدیر پیش از اعلام عضویت در شبکه شاد به ما اعلام کرد که بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان در زمینه مطالب درسی خود نگران هستند و از ما خواست راهکارهای خود را برای ادامه داشتن اموزش به او ارائه کنیم.

نیک‌نژاد ادامه داد: به دنبال این درخواست،‌ ما نیز مفاهیم درسی را به صورت نوشتاری، عکس، فایل و ویدیو در اختیار دانش‌آموزان گذاشتیم، از آنان تمرین خواستیم و آنها پس از حمل تمرین‌ها آنها را به ما بازگرداندند و حتی از آنها آزمون نیز گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه معلمان با هر طریق ممکن تدریس را پیش می‌بردند اظهار کرد: در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود هدف آموزش و پرورش از عضویت در شاد تنها پیش بردن آموزش مجازی تلقی می‌شود؟ در صورتی که هدف این باشد آموزش که پیش از عضویت در این شبکه نیز توسط معلمان به خوبی پیش میرفت.
مطمئنم بخش زیادی از مدارس دولتی و غیردولتی که در کلان شهرها و چه شهرستان‌ها در زمینه آموزش مجازی به خوبی پیش می‌رفتند و حتی هنوز هم به روش پیشین مشغول به فعالیت هستند.

این کارشناس آموزش و پرورش با ذکر مثالی یادآور شد: بارها دیده‌اید که برنامه‌های ورزشی نظرسنجی‌هایی را با تعداد مخاطب زیاد برگزاری می‌کند، در این نظرسنجی‌ها برای هر پیام رسان تعداد افرادی که در آن نفوذ می‌کننو بسیار مهم است، رقابت برای جذب عضو چه در ایران چه در خارج بسیار زیاد است؛ زیرا برای هر اپلیکیشن آورده دارد.

وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در ابتدا با چند اپلیکیشن قراردادی را منعقد و به تمامی آنها فرصت داد داد که اپلیکیشنی برای آموزش مجازی دانش آموزان طراحی کنند. در انتها مدیران این اپلیکیشن با خبر شدند که وزارت آموزش و پرورش با روبیکا پیش می‌رود و قرارداد خود را با آن‌ها نقض کرده است.

نیک نژاد ادامه داد: در حال حاضر این قراردادها شفاف نیست، حتی اگر خلف وعده وزارت آموزش و پرورش را در نظر نگیریم، نمی‌توان از دلایلی که وزارت آموزش و پرورش روبیکا را به‌عنوان طرف قرارداد انتخاب کرده، غافل شد. حال باید بررسی شود موضوع قرارداد با روبیکا تا چه اندازه‌ای برای آموزش و پرورش آورده دارد.

وی در پایان گفت: وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که حدود ۹۰۰‌هزار دانش‌آموز وجود دارند که فاقد لپ تاپ و گوشی تلفن همراه هوشمند هستند. از این آورده می‌توان در راستای تامین ابزار آموزشی برای دانش آموزان محروم استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069000

وب گردی

وب گردی