مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 23 اردیبهشت

اساتید‌ دانشگاهی؛ از دولت رانده از اقتصاد مانده!، روایت جهاد در بیمارستان شهدای تجریش و تمدید ثبت‌نام کنکور سراسری از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در بیست و سوم اردیبهشت‌ماه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

اساتید‌ دانشگاهی؛ از دولت رانده از اقتصاد مانده!

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان، با چند تن از اساتید دانشگاه،‌ سهم دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان را در هدایت اقتصاد کشور و جایگاه آنها در بدنه دولت را ارزیابی کرده است. علی‌اکبر حافظیه، استاد اقتصاد و عضو هیات‌علمی دانشگاه امام‌حسین(ع) در این باره معتقد است: برای دانستن این موضوع که سهم دانشگاه به‌ویژه دانشکده‌های اقتصادی کشور در تحقق شعار‌ سال چه میزان بوده و هست، حقیقتا نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد، چراکه تابه‌حال هیچ‌گونه گزارش و تحلیلی که نشان‌دهنده این واقعیت باشد، در کشور انجام نشده است.

باوجود اینکه عنصر دانش اقتصادی در بدنه علمی کشور، پیشرفت‌های تحسین‌برانگیزی را در دهه‌های اخیر تجربه کرده و تعداد دانشجویان علاقه‌مندبه تحصیل در رشته‌ اقتصاد به‌ویژه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری افزایش یافته است، اما همچنان مشاهده می‌کنیم که اقتصاد کشور با چالش‌های عمیقی دست‌وپنجه نرم می‌کند و مسئولان و مدیران کشور نیز در مواردی، آگاهی کافی از راهکار درست حل مشکلات اقتصادی ندارند. در اینجاست که وجود یک تیم متخصص دانشگاهی و تحقیقاتی، مسیر تحقق شعار‌های سال را که عموما با محوریت اقتصاد بوده، هموار می‌‌کند.

به‌جرات می‌توان گفت درحال‌حاضر اساتید بزرگی در کشور حضور دارند که به‌مثابه گنجینه‌های ارزشمند هستند و اگر دولتمردان از دانش و تجربه این اساتید بهره ببرند، مشکلات اقتصادی در سریع‌ترین زمان ممکن حل خواهد شد، اما متاسفانه اعتقاد و تمایلی به استفاده از توان و دانش این گنجینه‌های علمی وجود ندارد و مدیران و مسئولان پیش از آنکه به فکر راهکارهای علمی باشند، در اندیشه کسب منافع و سود بیشتر هستند.

این یک واقعیت است که پژوهش‌ها، تحقیقات،‌ محتواها و اطلاعاتی که توسط اساتید و دانشجویان چه در قالب پایان‌نامه و چه در چارچوب مقاله تولید شده است، به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد. حتی نیازی به صرف زمان برای کسب نتیجه نیز نیست، چراکه نتایج تحقیقات انجام‌شده، طی سال‌ها تحقیق و پژوهش به‌دست آمده و تنها نیازمند یک عزم جدی برای عملیاتی کردن این تحقیقات و استفاده از آن در رشد و تعالی اقتصادی کشور است. درحالی‌که سهم تحقیقات دانشگاهی درحال‌حاضر در توسعه اقتصادی کشور بسیار ناچیز است.

عباسعلی ابونوری، استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران معتقد است: برای حل چالش یک حوزه پیش از هر اقدامی نیاز است حقایق و دلایلی که موجب بروز اختلال و چالش شده است، شناسایی و درواقع آسیب‌شناسی شود. شناسایی این دلایل نیز نیازمند تحقیق، پژوهش و مطالعه دقیق است که انجام آن تنها از عهده اساتید و متخصصان برمی‌آید. عموما در کشورهای توسعه‌یافته نقش دانشگاه و به‌طور کلی بدنه علمی کشور در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها اهمیت فراوانی دارد و سیاستگذاران با استفاده از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه مسیر درست تصمیم‌گیری را انتخاب می‌کنند.

درحالی‌که مسیر حرکت تصمیم‌گیران برخلاف این است و مدیران دولتی مصلحت‌طلبی را مقدم به اقدام علمی و پژوهشی می‌دانند و همین امر نقش دانشگاهیان را در تحقق اهداف اقتصادی کشور کمرنگ می‌کند. واقعیت این است که یک استاد دانشگاه در ایران اگر بخواهد نتیجه تحقیقات و پژوهش‌های خود را در جهت رشد اقتصادی در اختیار مدیران بگذارد، هیچ‌بازخوردی نخواهد داشت، چراکه تحقیقات و پژوهش‌های علمی، واقعیت چالش‌های اقتصادی را بیان می‌کند و این حقیقت با مصلحت‌طلبی مدیران و مسئولان منافات دارد، لذا تقاضا برای بهره‌گیری از توان علمی اساتید کشور در حل چالش‌های اقتصادی دیده نمی‌شود. این باور که اقتصاد یک مساله ملی است، در کشور نهادینه شده، درحالی‌که اقتصاد موضوعی بین‌المللی و علمی جهانی است که در همه جای دنیا طبق شرایط حاکم بر هرکشور، فرمول مشخصی برای توسعه آن وجود دارد. طی 15 سال اخیر، هرسال از سوی مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر فعالیت‌های اقتصادی و توجه به اقتصاد کشور شده است و ایشان اهمیت پرداختن به مسائل اقتصادی را در قالب شعار گوشزد کرده‌اند، اما چرا در پایان سال اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نمی‌دهد؟ چرا همچنان دولتمردان با وعده حل مشکلات اقتصادی سال جدید را آغاز می‌کنند.؟ پاسخ کاملا مشخص است، زیرا در پشت هیچ‌یک از اقدامات دولت،‌ اساتید دانشگاهی و تحقیقات علمی حضور ندارند. درواقع سیاست‌ دولتمردان به‌گونه‌ای است که نقش اساتید در تصمیم‌گیری‌های دولتی سال‌به‌سال کم و کم‌تر شود. با نگاهی به مجموعه تصمیم‌گیران دولتی به‌خوبی می‌توان دریافت که حتی اساتید دانشگاهی که در راس هرم دولتند و جزء ابزارهای اقتصادی آن به‌شمار می‌روند نیز اکنون به حاشیه رفته‌اند و تمایلی به فعالیت ندارند، چراکه برای حل مسائل اقتصادی باید ابتدا حقایق یک اقتصاد بیمار توسط یک کارشناس خبره یا یک استاد دانشگاه بیان شود، اما بیان این واقعیت‌ها با مصالح دولتمردان همخوانی ندارد.

متاسفانه قشر دانشگاهی هیچ‌جایگاهی در بدنه دولت ندارند؛ به‌عبارت دیگر درحال‌حاضر اقتصاددان به‌معنی واقعی که در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت تاثیرگذار باشد، در کشور وجود ندارد. دلیل این سخن اقدامی است که به‌تازگی برای حذف چهارصفر از پول ملی کشور انجام شده و متاسفانه هیچ‌تحلیل اقتصادی و پژوهش دانشگاهی‌ای در روند این تصمیم‌گیری دخالت نداشته است. درحالی‌که اکنون اساتید صاحب‌نظری در کشور حضور دارند که پس از سال‌ها تحقیق‌وپژوهش در این حوزه و بررسی عملکرد کشورهایی که اقدام به حذف صفر از پول خود کرده‌اند، به‌نتایج جالبی دست یافته‌اند که می‌توانست دولت را دراین‌راستا به‌خوبی هدایت کند. من معتقدم اقتصاد کشور باید به‌دست اساتید دانشگاهی اداره شود؛ استادانی که عملا سیاستگذار و نظریه‌پردازند.

روایت جهاد در بیمارستان شهدای تجریش

رضا جلیلی‌خوشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش در گفت‌وگو با فرهیختگان درباره اقداماتی که تاکنون در این بیمارستان برای بیماران کرونایی انجام شده است، گفت: در ابتدا به ما اعلام کردند یک محدوده خاکستری در اورژانس برای این دسته از بیماران مشخص شود که درهمین‌راستا دو تخت برای بیماران مشخص شد. اما بعد از مدتی با تعداد زیادی از بیماران روبه‌رو و مجبور شدیم اورژانس را به ساختمان شماره‌یک بیمارستان منتقل کنیم، یعنی بخش اورولوژی پوست (ساختمان شماره یک) را به بیماران عادی و اورژانس اصلی بیمارستان با حدود 70 تخت بستری و بخش نورولوژی و ساختمان 6 طبقه را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: در زمان اوج بیماری روزانه حدود 140 بیمار کرونایی در بیمارستان بستری می‌شدند که درنهایت بخش سی‌سی‌یو نیز به این دسته از بی ماران اختصاص یافت. در این مدت از حمایت بسیار خوب ارگان‌ها و سازمان‌ها مثل بسیج، سپاه، بنیاد مستضعفان، اتاق اصناف و... بهره‌مند شدیم. بیش از 140 خیر حقیقی و حقوقی به بیمارستان کمک کردند که بدون حمایت آنها پذیرش بیماران مشکل بود.

رئیس بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه بالای 92درصد بهبودی بیماران بستری‌شده در بیمارستان را شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: در روزهای ابتدایی امکان تشخیص قطعی بیماران کرونایی را نداشتیم و این امر برعهده بیمارستان مسیح دانشوری بود. تقریبا بعد از دوهفته از شیوع بیماری با کمک پرسنل آزمایشگاه که مجدانه تلاش کردند، توانستیم کیت تشخیص pcr را آماده کنیم و تشخیص بیماری کرونا را بدون وابستگی به مراکز درمانی دیگر انجام دهیم.

خوشنود با تاکید بر اینکه تشخیص بیماری کرونا در بیمارستان‌های دیگر ازجمله بیمارستان طالقانی بر دوش همکاران آزمایشگاهی بیمارستان شهدای تجریش است، توضیح داد: صددرصد پرستاران و پرسنل در بخش کرونایی درگیر بودند و تقریبا درحال‌حاضر بیش از 106 نفر از نیروهای بیمارستان اعم از پرستار، پزشک، کادر پشتیبانی، آزمایشگاه و... درگیر بیماران کرونا شده‌اند. به‌عنوان مثال هم‌اکنون در بخش جراحی مغز و اعصاب 6 نفر از رزیدنت‌ها درگیر بیماران کرونایی هستند.

وی در پایان گفت: بسیاری از بیماران که به علت‌های دیگر مثل تصادف یا آپاندیس و... به بیمارستان مراجعه می‌کردند، در بررسی‌های اولیه متوجه می‌شدیم که به بیماری کرونا نیز مبتلا هستند، بنابراین پرسنل بیمارستان تمام سرویس‌ها را روی این دسته از بیماران انجام دادند. درحال‌حاضر نیز به‌طور روزانه بین 8 تا 10 بیمار کرونایی در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

ثبت نام کنکور سراسری 99 تمدید شد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این عنوان روزنامه آفرینش از تمدید ثبت‌نام کنکور سراسری خبر داد و گفت: به دنبال اطلاعیه 16 اردیبهشت ماه مبنی بر اعلام تاریخ جدید برگزاری کنکور سراسری (در روزهای 30 و 31 مردادماه 99)، تسهیلاتی برای داوطلبان در نظر گرفته شد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: کنکور سراسری به منظور پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد.

وی گفت: امکان مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان ثبت نام کننده در کنکور سراسری و همچنین مهلت جدید ثبت‌نام آن دسته از داوطلبانی که در موعد مقرر موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، فراهم شد.

زرین آمیزی خاطرنشان کرد: مقرر شد تسهیلاتی برای ویرایش اطلاعات افرادی که قبلاً در مراحل قبلی (16 تا 27 دی ماه 98، 12 تا 15 اسفند) در کنکور سراسری ثبت‌نام کرده‌اند ایجاد شود. اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان از روز یکشنبه 28 اردیبهشت تا چهارشنبه 31 اردیبهشت در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد و این داوطلبان، می‌توانند در مهلت تعیین شده نسبت به مشاهده و کنترل مجدد اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام و در صورت تمایل اطلاعات خود را ویرایش کنند.

وی گفت: به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبانی که قبلاً در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که این دسته از داوطلبان دربازه زمانی یکشنبه 28 اردیبهشت تا چهارشنبه 31 اردیبهشت پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام بتوانند نسبت به ثبت‌نام در این آزمون اقدام کنند.

کنکور سراسری سال 1399 در روزهای 30 و 31 مردادماه 99 برگزار می‌شود.

آزمون‌های پایان ترم دانشگاه پیام نور، غیرحضوری برگزار می‌شود

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، محمدرضا زمانی با عنوان اینکه این اولین بار است که آزمون‌های پایان نیمسال این دانشگاه از حالت متمرکز و سراسری خارج می‌شود، افزود: از آنجا که نمی‌دانیم تا زمان برگزاری امتحانات چه تعداد از استان‌ها در وضعیت سفید خواهند بود، امتحانات پایان نیمسال جاری به صورت غیرمتمرکز و غیرحضوری با محوریت مراکز دانشگاه پیام نوردر سراسر کشور و اساتید دروس برگزار می‌شود.

وی با عنوان اینکه تامین سلامت روانی و جسمی دانشجویان و ایجاد فضایی بی دغدغه و با امنیت خاطر برای برگزاری امتحانات در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور در راستای پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تلاش می‌کند هماهنگی‌ها را مطابق تقویم آموزشی انجام دهد تا دانشجویان در زمان مقرر امتحانات خود را بر اساس ارزشیابی‌های استاد در قالب آزمون الکترونیکی و یا سایر روش‌های ارزشیابی بگذرانند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور تاکید کرد: تقویم آموزشی در دانشگاه پیام نور به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد و آزمون‌ها دقیقاً مطابق با جدول زمان بندی آزمون‌ها به نحوی که ذکر شد، برگزار می‌شود.

وی از برگزاری ترم تابستان مطابق با تقویم آموزشی خبر داد و گفت: در صورت ادامه شیوع بیماری و خطر ابتلای دانشجویان ارائه دروس نظری در ترم تابستان نیز به صورت الکترونیکی بوده و دروس عملی به محض اعلام ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و بدون محدودیت زمانی برای دانشجویان ارائه خواهد شد.

زمانی با عنوان اینکه دانشجویان کلیه اطلاعات آموزشی مربوط به دوره کرونا را می‌توانند از پرتال دانشگاه به نشانی www.pnu.ac.ir دریافت کنند، افزود: جلسات دفاع رساله و پایان نامه و ارائه پروپوزال دانشجویان نیز به صورت الکترونیکی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور در پایان ابراز امیدواری کرد: دانشجویان در کمال آرامش و بی دغدغه به سلامت نیمسال جاری را به پایان برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069008

وب گردی

وب گردی