نگرانی دانشمندان در مورد جهش‌های ویروس کرونا

دانشمندان نگرانند که ویروس کرونا با استفاده از جهش‌هایی که می‌تواند به گسترش آن کمک کند؛ با بدن انسان سازگار شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان دریافته اند ویروس کرونا به وسیله جهش هایی با انسان سازگار می‌شود که به گسترش سریعتر آن کمک می کند.

محققان پس از تجزیه و تحلیل بیش از 5300 توالی ژنوم کامل از ویروس کرونای جدید در 62 کشور جهان، چندین جهش را یافتند که نشان می‌دهد ویروس به خوبی با انسان سازگار است.

دانشمندان جهش مهمی در پروتئین سنبله را که ویروس از آن برای آلوده کردن سلولهای انسانی استفاده می کند، شناسایی کرد.

البته جهش برای ویروس ها غیر معمول نیست، با این حال محققان نگران جهش های مشاهده شده در این ویروس هستند؛ زیرا گسترش و سازگاری با انسان را در 62 کشور مختلف ایجاد کرده است.

تیم این مطالعه نگرانند که جهش ها باعث بهبود توانایی انتقال ویروس شده و واکسن یا داروهای در حال تولید برای از بین بردن آن با مشکل رو به رو شوند. با این حال دانشمندان تأکید کردند که جهش در این مرحله نادر است و هنوز مشخص نیست که این تغییرات تاثیری در ویروس کرونا خواهد داشت.

مارتین هیبرد نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «به طور کلی به نظر نمی رسد که ویروس بسیار جهش یافته باشد و بیشتر سویه ها نسبتاً مشابه یکدیگر هستند.»

وی گفت: این نشان می دهد که ویروس به خوبی با انسان سازگار است و به سرعت در حال تغییر نیست. با وجود این، در حالی که تعداد تغییرات ژنتیکی در این مرحله از بیماری همه گیر بسیار اندک است ما تعداد کمی از تغییرات را برای ویروس مهم دیدیم و این می تواند پیامدهای مهمی برای یافتن واکسن و روش های درمانی داشته باشد.

در این مطالعه همچنین دو سویه اصلی ویروس در سراسر جهان شناسایی شد که شیوع متفاوتی در کشورهای مختلف داشتند.

کرونا ویروس Sars-Cov-2 که باعث کووید-19 می شود به احتمال زیاد از بتا-کروناویروس خفاش بیرون کشیده شده و از دسامبر سال 2019 شروع به آلودگی انسان کرده است.

یک مطالعه جداگانه، به رهبری انستیتوی ژنتیک دانشگاه کالج لندن (UCL) 198 جهش ژنتیکی مکرر در ویروس را پس از آنالیز ژنوم بیش از 7 هزار و 500 فرد آلوده به کووید-19 شناسایی کرد.

این یافته ها که در مجله « Infection, Genetics and Evolution » منتشر شده حاوی شواهدی مبنی بر داشتن یک جد مشترک بین کرونا ویروس ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069033

وب گردی

وب گردی