توانایی انجام روزانه ۱۵هزار تست کرونادرکشور/بهترین روش تشخیص ابتلا به کرونا

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی به این باور رسیده‌ که بهترین راه تشخیص بیماری کرونا تست‌های مولکولی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری با بیان اینکه تست‌های تشخیص کرونا به دسته مولکولی و تست‌های سرولوژی تقسیم‌بندی می‌شود گفت: تست‌های آنتی بادی آثار وجود ویروس در بردن را بررسی می‌کند، سازمان بهداشت جهانی به این باور رسیده‌ که بهترین راه تشخیص بیماری کرونا تست‌های مولکولی است که در کشور ما هم از همان روزهای اول این تست با ارزش اجرا و جاری شد و حالا 120 آزمایشگاه با ظرفیت انجام 15 هزار تست روزانه را در سراسر کشور دارند.

وی گفت: انجام تست در بیمارستان باعث می‌شود که میزان مرگ و میر ما کاهش پیدا کند، این برنامه‌ریزی باعث شد تا افراد علامت دار و بدون علامت را شناسایی کنیم و زنجیره انتقال را کمرنگ کنیم. سیستم ارجاع کشور به صورت شبکه ملی ابزار تشخیصی در اختیار دارد و می‌توانیم مطالعات را در کشور انجام دهیم که شهرهای کشور چقدر آلودگی داشتند تست‌های آنتی بادی ارزش ندارند. قطعی‌ترین راه تشخیص تست مولکولی است.

بیگلری افزود: تست‌های سرولوژی در کشور در 5 الی 6 مطالعه از جمله استان گیلان و قم بررسی شدند و به احتمال زیاد نتایج آنها طی چند هفته آینده منتشر می‌شود، وزارت بهداشت در غالب سیستم ارجاع مطالعات را انجام می‌دهد و افراد علامت داری که برای تست مولکولی مراجعه می‌کنند تست سرولوژی گرفته می‌شود باعث می‌شود که اطلاعات به دست بیاوریم که چند درصد از افراد جامعه با ویروس ارتباط داشته‌اند و این تست برای مطالعات همه‌گیر شناسی به کار می‌رود.

وضعیت ساخت واکسن در دنیا

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تولید واکسن گفت: امروز کشورهای زیادی در حال مطالعه برای تولید واکسن هستند و صد گروه درحال تحقیقات هستند باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که می‌توان برای این ویروس واکسن ساخت یا خیر و اینکه آیا بدن در مقابل این ویروس مقاومت پیدا می‌کند یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ باید برای ساخت واکسن تلاش کرد، اگر یک گروهی در گوشه‌ای از دنیا این واکسن را ساخت یک کارخانه نمی‌تواند برای 7 میلیارد نفر واکسن بسازد لذا ما هم باید در این راستا تحقیقاتی انجام دهیم، همانظور که ما در روش‌های تشخیصی از سایر کشورها عقب نبودیم و دانش فنی ما کمتر از بقیه کشورها نیست. اگر ما به واکسن نرسیم و بخواهیم تکنولوژی را انتقال دهیم یا مهندسی معکوس کنیم منطق حکم می‌کند که تحقیقات انجام دهیم و دانش پایه را داشته باشیم.

پلاسما درمانی با جدیت دنبال می‌شود

بیگلری افزود: از افرادی که بیماری را گرفتند و بهبود پیدا کرده‌اند باید پلاسما دریافت کرد به دلیل اینکه شاید در خون آنها عواملی وجود داشته باشد که بتواند باعث بهبودی دیگران شود این کار توسط سازمان انتقال خون به جدیت و با مبنای علمی و منطقی خوبی در حال انجام است.

کیت سرولوژی فقط برای مطالعات اپیدمیولوژی مورد تایید قرار گرفت

به گفته بیگلری از دی ماه ظرفیت آزمایشگاه‌های کشور افزایش یافت و برای شبکه ملی کشور اقدامات خوبی صورت گرفت، در کنار این اقدامات به شرکت‌های داخلی فراخوان داده شد که برای ساخت کیت اقدام کنند و پس از آن، 53 شرکت اقدام کردند. سه شرکت در زمینه تولید کیت مولوکولی تایید شدند و یک شرکت کیت سرولوژی بررسی شد که مورد تایید قرار نگرفت. کیت سرولوژی فقط برای مطالعات اپیدمیولوژی مورد تایید قرار گرفت و کاربرد شخصی ندارد که برای آن به آزمایشگاه مراجعه کنیم.

مجوز آزمایشگاه‌های خصوصی برای فعالیت سه ماهه است

وی درباره انجام تست‌های تشخیص کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: به عنوان کسی که سالها در این سیستم کار کردم در اوایل شیوع بیماری نمی‌دانستم که چه اتفاقی خواهد افتاد، لذا به عنوان سوپاپ اطمینان به آزمایشگاه خصوصی اجازه فعالیت دادیم ولی توان شبکه ملی و مراکز دولتی به اندازه کافی بود نیاز کشور رفع شد. در صورت نیاز می‌توانیم رقم 15هزار تست را دو برابر افزایش دهیم. مجوز بخش خصوصی برای فعالیت سه ماهه است ولی مسلما باعث می‌شود که تقاضای القایی ایجاد شود و مردم متقاضی تست‌هایی باشند که یک ساعت بیشتر ارزش ندارد. انجام این تست‌ها توجیه علمی ندارد. بازنگری ایجاد محدودیت برای فعالیت این مراکز در درستور کار قرار دارد.

وی گفت: انیستیتو پاستور ایران مجوزی برای فعالیت آزمایشگاه خصوصی ارائه نکرده است و این آزمایشگاه‌ها از آزمایشگاه مرجع سلامت مجوز می‌گیرند.

تست تشخیصی کرونا نداده‌ام

بیگلری گفت: من تاکنون تست تشخیصی کرونا نداده‌ام و معتقدم وقتی علامت ندارید نیازی به انجام تست نیست و فقط نکات بهداشتی را رعایت می‌کنم از نظر منطقی پشتوانه علمی پشت انجام اینگونه تست‌ها نیست.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1069061

وب گردی

وب گردی