تحولات بنیادین دانشگاه آزاد در راستای تحقق دانشگاهِ اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای خردادماه امسال دریافت هرگونه سود از وام‌های ارائه شده از محل منابع صندوق پس‌انداز این دانشگاه را حذف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نظام آموزش عالی و مشخصاً دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معرفی کننده بالاترین سطح عقلانیت، تفکر و علم آن جامعه به حساب می‌آیند. نهاد دانشگاه سرچشمه اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلی می‌سازند و تربیت متفکران و مدیران آینده در جهت‌دهی به جریان‌های گونگون اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه اثرگذاری می‌کنند. بر همین اساس دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف جهان علی‌رغم اشتراکاتی که در رسالت علم‌آموزی دارند، با توجه به جوامعی که به آن متعلق هستند تمایزاتی نیز با یکدیگر دارند که حاوی ارزش‌ها و رویکردهای مخصوص آن جامعه است. دانشگاه ایرانی که در بطن نظام سیاسی خود با گذاره‌هایی همچون جهان‌بینی الهی و ارزش‌های اسلامی درهم آمیخته قطعاً باید با شئونات آن نیز متناسب چنین نظام فکری نیز باشد و معیارهای خود را براساس این مفاهیم و تعابیر قرار بدهد.

سند «اسلامی شدن دانشگاه»؛ الگویی برای ظهور دانشگاه تراز انقلاب

نخستین سند دانشگاه اسلامی در سال 77 و روندهای به‌روزرسانی تکمیل آن در سال 89 انجام شده است. در سال 92 نیز این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و برای اجرا به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ شده است. سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در 10 فصل اعم از مأموریت، اصول و مبانی، چشم‌انداز، اهداف کلان، نظام فرهنگی تربیتی، نظام آموزشی، نظام پژوهش و فناوری، نظام مدیریتی و چهارچوب‌های نهادی و نظام اجرایی تدوین و ابلاغ شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریت خود با درنظر گرفتن الگوی دانشگاه اسلامی و سند بالادستی مصوبِ شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات بسیاری در راستای بهبود کارکردهای دانشگاه و ایجاد تناسب مطلوب بین دانشگاه و جامعه انجام داده است. طراحی «مدارس عالی مهارتی» در راستای بهبود کارکردهای آموزشی، طراحی و راه‌اندازی طرح «پایش آزاد» در راستای تقویت نقش‌آفرینی دانشگاه در صنعت و جامعه و حل نیازهای کشور، طراحی الگوی مفهومی «سرای نوآوری و بازار فناوری» در راستای بهبود کارکردهای فناوری، حمایت‌های ایده‌های دانشجویی و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه از جمله تحولاتی بوده که دانشگاه آزاد در راستای تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها که بارها نیز مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، بوده است.

این دانشگاه در ادامه اصلاح آیین‌نامه‌ها و روندهای مالی و براساس راهبرد طراحی نظام جامع مدیریت اسلامی در دانشگاه‌ها و به‌روزرسانی آیین‌نامه‌های دانشگاهی مبتنی برارزش‌ها و اصول اسلامی، اقدام به اصلاح سود وام‌های خارج از عقود اسلامی کارکنان و اعضای هیئت علمی کرده است. دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی 20 اردیبهشت سال جاری در جلسه هیئت رئیسه این دانشگاه بر لزوم رعایت کامل موازین شرعی و اسلامی در دانشگاه آزاد تأکید کرد و گفت: از دهه 60 تسهیلات مختلفی در قالب وام به کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شد که متاسفانه خلاف بخشنامه‌های این دانشگاه، خارج از عقود اسلامی از این وام‌ها سود دریافت می‌شد که این عدد حتی به 12 درصد هم می‌رسید.

بودجه‌ریزی شفاف و عملیاتی گام نخست دانشگاه آزاد در صیانت از حق‌الناس

تغییر زیربنای مالی و شفافیت در بودجه‌ریزی از جمله تحولاتی است که دانشگاه آزاد در یک‌سال اخیر با جدیت دنبال کرده است. اجتناب از مصرف‌گرایی و استفاده بهینه و مدبرانه از منابع دانشگاه از جمله سرلوحه‌های سنگ‌بنای مالی دانشگاه در دوره جدید به‌شمار می‌رود. دانشگاه آزاد نحوه بودجه‌ریزی و تخصیص بودجه را نیز در سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ این دانشگاه متحول کرد؛ به‌گونه‌ای که جلسات تصویب بودجه به تفکیک استان‌ها تشکیل و بودجه به‌صورت عملیاتی برای برنامه‌های پیش‌بینی شده واحدهای دانشگاهی استان‌ها در نیم‌سال تحصیلی پیشِ رو درنظر گرفته شد.

خزانه‌محوری و ایجاد شفافیت در درآمدها و هزینه‌کردهای واحدهای دانشگاهی راهبردی کلیدی در مدیریت دقیق شهریه‌های دانشجویی به‌عنوان حق‌الناس و استقرار یک سیستم مالی براساس اصول اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی شده است. علاوه بر این الگوی نوین مالی موجب آمادگی دانشگاه برای ارائه تسهیلات ویژه ازجمله وام‌های قرض‌الحسنه سفر اربعین برای همه دانشجویان، کارکنان و اساتید این دانشگاه شد.

ارائه تخفیف شهریه و وام‌های بدون بهره در مناطق کمتر برخوردار و مناطق بحران‌زده کشور از دیگر تسهیلاتی بوده که دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته اقدام عملیاتی کرده است. این دانشگاه سال گذشته در واحدهای دانشگاهی مناطق سیل‌زده خود در 6 استان مختلف تسهیلاتی از این قبیل را برای دانشجویان خود ارائه کرد.

سود وام‌های استادان و کارکنان دانشگاه آزاد صفر شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه از تصویب حذف سود وام های خارج از عقود اسلامی کارکنان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: پس از اصلاحات لازم و تدوین مقررات جدید، از ابتدای خردادماه امسال دریافت هرگونه سود از وام‌های ارائه شده از محل منابع دانشگاه حذف می‌شود.

براساس مصوبه اخیر هیئت رئیسه دانشگاه آزاد، سود تسهیلات اعتباری کارکنان و اعضای هیئت علمی در قالب وام‌های ضروری، مسکن، خودرو و بازسازی مسکن که از محل منابع داخلی دانشگاه تأمین شده بود خارج از قواعد عقود اسلامی و بخشنامه‌های دانشگاه شناخته می‌شود و با موازین شرعی در تناقض و اشکال است. همچنین طبق بخش‌نامه جدیدالابلاغ دانشگاه آزاد، کلیه تسهیلات اعطایی از محل منابع داخلی دانشگاه، از ابتدای خردادماه سال ۱۳۹۹ در قالب قرض‌الحسنه بوده و کارمزد تمامی آنها صرفاً براساس نحوه محاسبه کارمزد وام صندوق پس‌انداز دانشگاه، مندرج در بخشنامه شماره ۵۶/۴۰۲۹۹۱ مورخ ۱۳۹۱/۱۱/۱۸ محاسبه و دریافت می‌شود و مابقی شرایط تابع مقررات مندرج در بخشنامه و دستورالعمل‌های قبلی است.

مانده بدهی وام‌های تسویه نشده، مجدداً تقسیط و محاسبه می‌شود

مجید مشکینی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات این بخشنامه گفت: براساس تبصره این بخشنامه، مانده بدهی وام‌های تسویه نشده، پس از کسر مانده سود در تاریخ ۱۳۹۹/۳/۱ می‌بایست به عنوان تسهیلات جدید تلقی و کارمزد آن براساس کارمزد مندرج در بند یک محاسبه و به مانده اصل تسهیلات اضافه و طبق مانده تعداد اقساط قبل از تاریخ ۱۳۹۹/۳/۱ مجدداً تقسیط و از دریافت کنندگان تسهیلات دریافت و اعمال حساب شود.

اکنون با اتخاذ چنین تصمیمی از سوی هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد از تسهیلاتی با نرخ سود صفر بهره‌مند خواهند شد. حساسیت و بهبود روندهای مالی صندوق پس‌انداز دانشگاه براساس موازین اسلامی و سبک مدیریت دانشگاه اسلامی از اقدامات اثرگذار دانشگاه در راستای تحقق سند اسلامی شدن و تکریم حقوق دانشگاهیان است.

گفتنی است هیچ تغییری در سایر روندهای اخذ تسهیلات موضوعی صندوق پس‌انداز دانشگاه صورت نگرفته است و کارکنان و اعضای هیئت علمی از این پس می‌توانند از تسهیلات دانشگاه براساس ضوابط شرعی و عقود اسلامی از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 400 واحد دانشگاهی و برخورداری بیش از یک میلیون دانشجو در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور بزرگترین شبکه دانشگاهی کشور محسوب می‌شود که با وجود دربرگیری بیش از 35 درصد جمعیت دانشجویی هیچ بودجه‌ای از سبد بودجه عمومی کشور دریافت نکرده و هیچ هزینه‌ای را به نظام آموزش عالی کشور تحمیل نمی‌کند و در سال‌های گذشته و اکنون نقش قابل‌توجهی در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد کشور برعهده گرفته است. ایجاد یک نظام مالی شفاف در مدیریت دانشگاه مبتنی بر قواعد شرعی و ارائه خدمات و تسهیلات رفاهی برای دانشجویان، کارکنان و استادان این دانشگاه اصل مهمی است که با برداشتن سودهای تسهیلات کامل‌تر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069097

وب گردی

وب گردی