مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۲۴  اردیبهشت

دست برتر ویروس‌شناسی ایران در غرب آسیا، آغاز مهلت مجدد ثبت نام در کنکور ارشد 99 و جزئیات گام دوم شبکه جامع آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

دست برتر ویروس‌شناسی ایران در غرب آسیا

دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جایگاه ایران در رشته میکروب و ویروس‌شناسی گفت: «کشورمان در این حوزه از لحاظ آموزشی جایگاه بسیار خوبی دارد. ما هم در مقطع دکتری دانشجوی ویروس‌شناسی داریم و هم مراکز تحقیقاتی مشهوری را در حوزه ویروس‌شناسی داریم که سابقه بسیار طولانی هم دارند. به‌عنوان مثال موسسه تحقیقاتی رازی کشور سال‌های سال است که واکسن‌های زیادی را هم برای دام و طیور و هم برای انسان تولید می‌کند که واکسن فلج اطفال را می‌توانیم نمونه برجسته واکسن‌های تولید داخل بدانیم.»

او اظهار داشت: «محققان کشور توانستند با ساخت واکسن آبله و فلج اطفال در انستیتو پاستور و موسسه رازی این بیماری را در کشور ریشه‌کن کنند و قطعا این مهم به‌خاطر تلاش افرادی بوده که به‌خوبی ویروس‌ها را می‌شناختند و توانستند این دو ویروس را به‌درستی کشت دهند و از آن واکسن تهیه کنند. البته این مساله برای سال‌های دور است. محققان ما حتی در کشت سلولی نیز توانستند برخی از واکسن‌های ویروسی را تولید کنند، از این رو می‌توانم بگویم که کشور در منطقه دارای بهترین واکسن‌شناسان و واکسن‌سازان در زمینه بیماری‌های انسانی و دامی در حوزه بیماری‌های ویروسی است.»

رئیس انجمن علمی میکروب‌شناسی ایران تصریح کرد: «ما در دام‌ها نیز بیماری‌های مختلفی مانند تب برفکی، نیوکاسل و برونشیت عفونی را با تولید واکسن در داخل کشور کنترل کرده‌ایم و پیشکسوتان این حوزه در کشور از گذشته‌های دور کار ساخت این واکسن‌ها را انجام می‌دادند و حتی در سطح جهان نیز جزء افراد شناخته‌شده به‌شمار می‌رفتند. اگر واحدهای ما در حوزه ساخت واکسن ضعیف بودند قطعا ما مشکلات زیادی را هم در بهداشت انسانی و هم حیوانی داشتیم.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایران در حوزه ساخت واکسن سابقه طولانی دارد، بیان داشت: «تجارب گذشته همچنان کارآیی دارد و موسسه تحقیقاتی واکسن‌سازی کشور در ساخت فرآورده‌های مربوط به واکسن، آنتی‌ژن و آنتی‌بادی در دنیا شهره است؛ اما نباید فراموش کرد زمانی که اپیدمی در دنیا ایجاد شود، همه را غافلگیر می‌کند و حتی ما که پیش‌تر متوجه اتفاقات رخ داده در کشور چین شدیم اما به دلیل ماهیت ویروس و نحوه انتشار آن و مساله مهم‌تر انتشار اطلاعات خام اولیه درباره این ویروس و اتکا به آن باعث شد تا بسیاری از کشورها در مواجهه با کرونا ویروس غافلگیر شوند.»

فیض‌آبادی ادامه داد: «اطلاع دارم که ده‌ها طرح در سطح بالینی در زمینه تحقیقات مربوط به کرونا ویروس توسط پزشکان و کادر درمانی در حوزه بالینی اختصاص پیدا کرده و در حوزه تحقیقات پایه نیز محققان کشور توانستند کیت‌های تشخیصی را چه در شرکت‌های دانش‌بنیان و چه در دانشگاه‌ها بسازند که برخی از این کیت‌ها حتی از نمونه‌های خارجی نیز بهتر عمل کرده‌اند. قطعا این حرکت هم در حوزه مسائل پایه‌ای ویروس‌شناسی و ژنتیکی ویروس برای طراحی روش‌های مولکول بیولوژی تشخیصی کاربرد داشته و هم محققان کشور توانستند کیت‌های تشخیصی را براساس سرولوژی بسازند که موفقیت‌های خوبی را نیز کسب کرده است.»

او گفت: «محققان کشور توانستند با استفاده از پلاسمای بیماران بهبودیافته از کرونا در مواردی به‌طور کامل بیماری کرونا را درمان کنند و باید بگویم که سطح دانش کشور در این ابعاد بسیار خوب است و ما در دانشگاه‌ها توانسته‌ایم نیروهایی را تربیت کنیم که به‌موقع بتوانند در استان‌ها آزمایشگاه‌های تشخیصی پیشرفته را راه‌اندازی کرده و جواب آزمایشات را به‌سرعت در اختیار پزشکان قرار دهند.»

رئیس انجمن علمی میکروب‌شناسی ایران با تاکید بر اینکه واکسن‌سازی رشته استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: «این رشته با امنیت زیستی در ارتباط است و به همین دلیل فعالان این حوزه برای تداوم سلامتی کشور از سال‌های دور دست به ساخت واکسن‌های مختلف زده‌اند و خوشبختانه در این حوزه موفقیت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و حتی از سطح بالایی از خودکفایی برخوردار هستیم، اما از آنجایی که ویروس‌ها به‌طور مرتب در حال جهش و تغییر هستند، گاها ممکن است متناسب با بیماری‌های جدید ویروسی نیاز به واردات واکسن هم داشته باشیم که این مهم را درخصوص بیماری آنفلوآنزا شاهد هستیم اما عمده واکسن‌های مورد نیاز را در داخل کشور تولید می‌کنیم.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تعداد کمی مقالات در حوزه ویروس‌شناسی گفت: «این حوزه در مجموعه میکروبیولوژی تعریف می‌شود ولی تعداد مقالات منتشرشده در حوزه باکتری‌شناسی بسیار بیشتر از ویروس‌شناسی بوده و دلیلش هم آن است که باکتری‌شناسی در مقایسه با ویروس‌شناسی به دستگاه‌های گران‌قیمت و فوق‌پیشرفته همچون اولترا سانریبوژ کمتر نیاز دارد اما برای ویروس‌شناسی باید این دستگاه‌ها وجود داشته باشد که تنها در اختیار مراکز خاصی در کشور است، لذا مقالات ویروس‌شناسی در مراکزی که پیشرفته هستند به لحاظ کمی و کیفی خوب است.»

جزئیات گام دوم شبکه جامع آزمایشگاهی دانشگاه آزاد

عبدالله محمدی، مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در این عنوان روزنامه فرهیختگان گفت: فعالیت سامانه ساها از سال 94 آغاز شد و تعریف فرآیندها، ورود اطلاعات و تعریف سطوح دسترسی در آن زمان اتفاق افتاد. سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد(ساها)، درواقع طی چندسال گذشته سامانه مدیریت و ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. در این سامانه فهرستی از تجهیزات آزمایشگاهی توسط واحدهای دانشگاهی وارد شده و این واحدها برحسب میزان توانمندی‌ای که داشتند در سامانه معرفی شده بودند. در ابتدای کار به‌منظور تجمیع توانمندی‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و احصای آمار دقیق تعداد تجهیزات، به واحدهای دانشگاهی دسترسی ثبت اطلاعات تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در سامانه داده شد و درنتیجه آن 140 هزار داده ثبت گردید. حسن این کار کسب اطلاعات ذی‌قیمتی بود که مبنای تصمیم‌گیری‌های آتی شد، اما عیب آن عدم‌یکنواختی در ثبت داده‌ها بود که جست‌وجو در بین داده‌ها را مشکل می‌کرد. یکی از علت‌های اصلی شروع فاز دوم ساها، رفع مشکلات فاز اول بود.

محمدی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی فاز جدید در سامانه ساها گفت: همان‌طورکه عرض کردم فاز اول سامانه باوجود مزیت‌های فراوانی که داشت از نقاط ضعف و کمبودهایی رنج می‌برد. رفع این ضعف‌ها در کنار تغییر رویکرد دانشگاه به‌سمت بهره‌برداری مناسب از امکانات آزمایشگاهی و متعاقب آن درآمدزایی از این امکانات که صدور بخشنامه‌هایی مانند طرح تعاون تجهیزات و بخشنامه مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی، آیین‌نامه برگزاری دوره‌های تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی و غیره، نمونه‌هایی از این تغییر رویکرد است که باعث شد ضرورت راه‌اندازی فاز جدید سامانه احساس شود. آن‌چه مسلم است مدیریت صحیح شبکه آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل گستردگی و وسعت بالا که شامل بیش از 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه است بدون داشتن سامانه قوی غیرممکن است. با تکمیل این سامانه نه‌تنها امکان مدیریت و نظارت بر این شبکه فراهم خواهد شد، بلکه امکان اتصال به شبکه‌های آزمایشگاهی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و همچنین شبکه آزمایشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فراهم خواهد شد که نتیجه آن فراخ شدن عرصه رقابت برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی و بهره‌برداری از مشتریان ملی خواهد بود.

وی بیان کرد: ما در فاز نخست خدمات آزمایشگاهی را هم داشتیم اما در اصل شکل سامانه بیشتر حالت اطلاع‌رسانی داشت به این صورت که متقاضیان به سامانه مراجعه کرده و پس از استخراج اطلاعات مورد نظر، خدمت لازم را از آزمایشگاه مربوطه دریافت می‌کردند اما کم‌وکیف این خدمت در سامانه ثبت نمی‌شد و درنتیجه امکان رصد میزان خدمات در سطح ستادی فراهم نبود و طبیعتا برنامه‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه می‌کرد.

وی با اشاره به امکانات فاز دوم گفت: ایجاد ماژول مدیریت کاتالوگ تجهیزات و امکان ویرایش آن، تغییر نحوه ثبت اطلاعات از تایپ داده به انتخاب آن، حذف رکوردهای تکراری از این موارد است. برنامه‌ریزی به این شکل صورت گرفته که فهرست کامل تجهیزات را در اختیار واحدها قرار داده و بعد از آن خود واحدها دارا بودن یا نبودن دستگاه‌ها را معین خواهند کرد. بنابراین به‌دلیل اینکه هریک از دستگاه‌ها با یک نام و کد واحد در کل کشور شناخته می‌شود، فرایند جست‌وجوی تجهیزات و خدمات تسهیل خواهد شد. ماژول دیگری برای تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی پیش‌بینی شده است. داشتن اطلاعات اینگونه تجهیزات در برنامه‌ریزی شبکه آزمایشگاهی حائز اهمیت است چراکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی یک آزمایشگاه میزان درآمد آن نسبت به قیمت تجهیزات با فناوری بالا است. حدود 400 دستگاه که جزو تجهیزات با فناوری بالا به‌شمار می‌روند شناسایی و توسط کارگروه‌های ستاد، غربال شده است.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد‌

آزمون کارشناسی ارشد سال 99 به منظور پذیرش در رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای 2 و 3 مردادماه 99 برگزار می‌شود.با توجه به اعلام تاریخ جدید برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 (در روزهای2 و 3 مردادماه 99)، تسهیلاتی برای داوطلبان ثبت نام کننده و جامانده در نظر گرفته شد.

اطلاعات ثبت نامی افرادی که قبلاً در مراحل قبلی (16 تا 28 آذر 98، 14 تا 16 بهمن 98، اول تا سوم اردیبهشت 99) در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 ثبت‌نام کرده‌اند بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان تا شنبه 27 اردیبهشت فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی:www.sanjesh.org نسبت به مشاهده و کنترل مجدد اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام و در صورت تمایل اطلاعات خود را ویرایش کنند.

همچنین به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبانی که قبلاً در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که این دسته از داوطلبان در بازه زمانی سه‌شنبه 23 اردیبهشت تا شنبه 27 اردیبهشت 99 پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و همچنین اطلاعیه‌های مربوط به اصلاحات آن دفترچه به تاریخ‌های 25 آذر 98 و14 بهمن 98 بتوانند نسبت به ثبت‌نام در این آزمون اقدام کنند.

آزمون فلوشیپ پزشکی مرداد برگزار می‌شود

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت مجدد ثبت نام در آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال 1399 آغاز شد.

بر اساس تقویم جدید آزمون‌های علوم پزشکی مرحله کتبی آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال 1399 پنجشنبه 9 مرداد 99 در دانشگاه های علوم پزشکی مجری برگزار می‌شود.

به همین منظور برای ثبت نام مهلت مجدد در نظر گرفته شد.

داوطلبان آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال 1399 تا 24 اردیبهشت ماه 99 فرصت دارند با ورود به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir در این آزمون ثبت نام کنند.داوطلبان تا 24 اردیبهشت ماه 99 فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

تاکنون یک هزار و 250 نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کرده‌اند که این تعداد برای قبولی در 15 دانشگاه و 77 رشته تکمیلی تخصصی رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069138

وب گردی

وب گردی