آمریکا بدترین دولت را تجربه می‌کند/پمپئو الفبای سیاست را نمی‌داند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کاخ سفید، بدترین حکومت آمریکا در طول تاریخ را تجربه می‌کند، گفت: وزیر خارجه آمریکا الفبای سیاست را هم نمی‌داند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع)، اظهار داشت: ایام شهادت مولای متقیان توأم با ایام دعا، مراسم مهم احیا، شب‌های نزول قرآن و لیالی قدر است. انصافاً وقتی به تاریخ برمی‌گردیم حادثه سحرگاه امروز یکی از دردناک‌ترین حوادث تاریخ بشر بود. یعنی هنگام طلوع فجر که آن دست ناپاک به حرکت درآمد و شمشیر به سمت فرق مبارک حضرت رفت، مردم دو ندا شنیدند. یک ندا این بود که به مردم گفته شد که پایه‌های عدالت ریخت و ویران شد.

وی افزود: چطور یک انسان می‌تواند به جایگاه و مقامی برسد که زندگی او معادل با هدایت جامعه و بشریت و شهادت تو معادل با فروریختن بنای هدایت جامعه باشد. طرف دیگر از آن حرکت شمشیر بدتر، کلمه‌ای بود که این قاتل به کار برد، گفت حکومت از آن خداست و از آن تو نیست ای علی و این جمله بسیار تکان دهنده است. آدمی که این جمله را ادا می‌کند علی الظاهر به خدا معتقد است و علی الظاهر کسی است که مبنا را حکومت الهی بر بشر می‌داند اما به هر حال، جهل دینی و تحجر این آدم او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: این درس بزرگی برای همه ماست که دین‌دار و شریعتمدار بودن، بدون تعقل، تفکر، عدالت، تعادل و بدون میانه روی و تحجر می‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند. اگر آدم اعتقادی داشته و آن اعتقاد درست نباشد و در چارچوب نباشد، همان اعتقاد می‌تواند بزرگترین لطمه به جامعه بشری و دنیای اسلام وارد کند.

روحانی ادامه داد: به نظر من از این جملات مهمتر، رفتار امیرالمومنین در این حدود ۴۸ ساعت یعنی از سحرگاه روز نوزدهم تا آخر شب، شب بیست و یکم ماه مبارک بود. رفتار ایشان رفتار عجیبی بود. اولین توصیه ایشان این بود که عبدالله بن ملجم که امروز اسیر شماست فقط اسیر است و با او مدارا کنید. به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من چو اسیر توست اکنون، به اسیر کن مدارا؟ کجا ما در تاریخ می‌توانیم این را پیدا کنیم؟ کدام حقوق بشر و عدالت؟ کجای عالم می‌توانیم پیدا کنیم مولایی با این عظمت که از پیشانی او خون می چکد و زیر بغل تو را گرفتند و به خانه آوردند اولین توصیه‌اش این است که با قاتلش مدارا شود.

وی تصریح کرد: شب بیست و یکم هم که ایشان خطاب به فرزندان و یاران نزدیک خود، وصیت کردند و فرمودند به خاطر کشته شدن من خونریزی به پا نکنید، جامعه را به هم نریزید، دو دستگی ایجاد نکنید، جنگ به وجود نیاورید، بخاطر کشتن من اگر قرار است کسی کشته شود، یک نفر باید کشته شود. او یک ضربه زده و شما هم بیش از یک ضربت حق ندارید به او بزنید. ما به چنین مولا، امام و مقتدایی در تاریخ افتخار می‌کنیم که تمام زندگی‌اش از روز اول تا لحظه پایانی عرفان، انسانیت، حقوق انسان، مدارا با مردم، دستگیری از فقرا و ایتام و شهادت در میدان نبرد و دشمنان بود و بهترین بیان حکیمانه برای هدایت مردم بود.

روحانی بیان کرد: اینکه مردم ما بعد از قرن‌ها عاشق امیرالمومنین ماندند و روز به روز عشقشان بیشتر می‌شود. در این شب‌ها درست است که شب‌ها را بخاطر شب قدر زنده نگه می‌دارند اما در این شب‌ها نام امیرالمومنین و عشق امیرالمومنین هم جایگاه خاص خودش را دارد. ما باید در پیشگاه خداوند شکرگزار باشیم. احساس من این است، علت اینکه در این حادثه ویروس کرونا ملت ما جایگاهی متفاوت از تمام ملت‌های جهان دارد، همین موضوع است. این همه انفاق، دستگیری، بسته‌های معیشتی، کمک‌های مردمی در همه مساجد و حسینیه‌ها و در سراسر کشور را در کجا دارید؟

وی اضافه کرد: البته از نظر من کار بیمارستان، پزشک و کادر درمانی ما هم ممتاز است و هیچ کجا این فداکاری در ایران یافت نمی‌شود. این فداکاری و ایثار پزشک و پرستار و انفاق و کمک مردم به نظر من همه ریشه‌اش بر می‌گردد به آن فرهنگ دینی، اسلامی که منشأ آن قرآن مجید، زندگی پیامبر و مولای ما و ائمه هدی علیهم السلام است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما امروز در روزهای سخت تاریخی قرار داریم اما مردم ما با شهامت، متانت و آرامش زندگی می‌کنند، گفت: این آرامش مردم بسیار مهم است. اینکه صف نمی‌ایستند تا کامیون به در فروشگاه برسد و جنس خود را خالی کند و بریزند داخل فروشگاه در عرض چند ساعت محموله کامیون را ببرند و ظهر به بعد قفسه‌های فروشگاه خالی باشد، اینکه مردم هم را یاری می‌کنند و به فکر هم هستند و دستگیر هم هستند، ریشه‌اش به فرهنگ ما بر می‌گردد و به پیروی ما از خاندان رسالت و مولا امیرالمومنین که او در تمام عمرش این چنین بود.

وی خاطرنشان کرد: در این روز که روز مولایمان است، می‌خواهم از ملت عظیم ایران بار دیگر تشکر و سپاسگزاری کنم. دیشب برای مراسم احیا برای ساعاتی مساجد ما باز شد. از قبل نگرانی‌هایی بود که اگر مساجد باز شود مردم تا چه حد به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنند. اما دیشب دیدید مراسمی، ویژه بود و دل‌ها از هر شب نوزدهم دیگری سوخته‌تر بود. مردم از هر شب نوزدهم دیگری متأثر بودند. از اینکه نمی‌توانستند به اماکن مقدس بروند و اجتماعات عظیم داشته باشند اما آن جاهایی که رفتند همه اصول را رعایت کردند و تمدن انسانی و ایرانی و سرمایه اجتماعی را نشان دادند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: کجای دنیا هست که بدون قوه قهریه، مردم تنها با سفارش و توصیه و تشریح متخصصین، این چنین دقیق عمل کنند و فاصله‌ها را رعایت کنند. هم عبادت خدا را به جا بیاورند و هم اصولی که از جانب خداست را مراعات کنند. چقدر خوب دیشب صدا و سیمای ما این کمبود و مشکل را با دوربین‌های خود و تصویر خود برطرف کرد.

روحانی گفت: صدا و سیما با پخش مناسب مراسم احیا معنویت را به خانه‌های مردم منتقل کرد، در اماکن مقدس دعا خوانده شد و قرآن سر گرفتند و مردم دلشان در این اماکن مقدس و مذهبی بود. مردم ما در خانه بودند، جسم آنها در خانه بود و جانشان در کنار حرم مقدس امام رضا (ع) بود.

وی رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم را شایسته تقدیر و تشکر دانست و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند آنچه این روزها ثبت در مقابله با ویروس کرونا رخ می‌دهد باید ثبت و نقل شود، همان گونه که روایت فتح جنگ را ثبت و روایت کرد این زیبایی‌ها، گذشت، ایثار و فداکاری این روزها در حال رقم خوردن است نیز باید در تاریخ ما ماندگار شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه شناور کنارک و شهادت تعدادی از کارکنان ارتش گفت: این حادثه جای تأسف و تأثر دارد که ما تعدادی از جوانان غیور خود را در یک حادثه دلخراش از دست دادیم، این حادثه و شنیدن این خبر برای ما سخت بود اما مردم ما در سراسر کشور و همه مسئولین ابراز همدردی کردند و من در اینجا به خانواده این شهدا می‌گویم همه دولت را در غم خود سهیم و شریک بدانند ما نیز مصیبت دیده‌ایم، البته دلایل این اتفاق در حال بررسی است و علت آن باید مشخص و به مردم گفته شود، اما مسئله مهم این است که این افراد برای تأمین امنیت به دریا رفتند، رزمایش و عملیات آنها برای توانمند تر شدن قدرت جمهوری اسلامی ایران بود این شهدا خالصانه در صحنه حضور داشته و مظلومان به شهادت رسیدند.

روحانی تصریح کرد: شهدای ما در ماه رمضان و با زبان روزه برای امنیت مردم فداکارانه در دریا حضور داشتند و به شهادت رسیدند، همانگونه که می‌دانید اجر جهاد و شهادت در دریا ۱۰ برابر روی زمین است. همه ما باید در کنار این خانواده‌های عزیز باشیم و این خانواده‌ها بدانند که همه مردم در غم آنها سهیم و شریک هستند و ان شاالله امیدواریم اینگونه حوادث به حداقل کاهش پیدا کند و بتوانیم منظم و دقیق‌تر عمل کنیم.

وی با اشاره به شرایط امروز کشور و تحولات بازار گفت: در این ایام سه ماه از آغاز شیوع کرونا در کشور ما می‌گذرد کارهای بسیار بزرگی صورت گرفت همه مردم، نیروهای مسلح، بخش اقتصاد، نهادهای عمومی غیر دولتی، بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، مساجد، دانشجویان، طلبه‌ها، همه و همه در صحنه حضور داشتند و فداکاری کردند که جای تقدیر دارد. صدا و سیما و رسانه‌ها در این میان بار سنگینی را بر دوش داشتند اما یک بار سنگین نیز به عنوان وظیفه بر دوش دولت بود و من به مردم عزیز اعلام می‌کنم خداوند ما را لایق این آزمایش سخت و سنگین قرارداد. هر دولت، ملت و جمعی مورد آزمایش‌های بسیار سنگین خداوند قرار نمی‌گیرد، امتحان‌های بزرگ از آن اولیای خداست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ملت و دولت ایران در یک آزمایش الهی سنگین قرار گرفتند، اگرچه همه کشورها با این ویروس درگیر هستند اما هیچ کشوری نیست که بیش از دو سال در شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته باشد و در این شرایط این بیماری و مسائل آن پیش بیاید. ما دو سال تمام است که در برابر بدترین حکومت قرار داریم. من یاد ندارم کاخ سفیدی به این صورت در آمریکا وجود داشته باشد و تا این حد ضد بشر، با قساوت قلب، بی رحم و ناتوان باشد. وقتی آدم به این افراد نگاه می‌کند مثلاً وزیر امور خارجه آن را می‌بیند که الفبای سیاست را نمی‌داند. به نظر من بدترین حکومت و شرایط در آمریکا امروز وجود دارد.

روحانی افزود: در تاریخ سابقه ندارد که آمریکا فرمانده عالی نظامی یک کشور را ترور کند اما آنها فرمانده عالی نظامی ما را ترور کردند. اگرچه آمریکا تروریسم است اما تا این حد قساوت قلب از سوی آنها نیز بی سابقه است. شما دیدید که آمریکا با وجود گسترش ویروس کرونا در تهیه دارو مسائل و موانعی را ایجاد کرد و می‌کند. اینها در تاریخ بی سابقه است.

وی با اشاره به همراهی برخی کشورهای منطقه با سیاست‌های ضد بشری آمریکا گفت: حکومت‌های حاشیه جنوب کشور ما نیز در تاریخ بی سابقه هستند ما در تاریخ چنین پدر و پسری نه دیدیم و چنین حکومت‌های را شاهد نبودیم، البته کشورها و همسایه خوبی نیز داریم.

روحانی گفت: وزارت بهداشت در خط مقدم بود و وزارت صمت بار سنگین پشتیبانی را در این مدت بر دوش داشت. از همه کسانی که تا دو روز قبل در این وزارتخانه کار می کردند و کسانی که جدیداً بار مسئولیت را بر دوش گرفتند، تشکر می‌کنم. از همه کسانی که در دوره خود در این وزارتخانه تلاش و کوشش کردند، تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه سختی است و شامل چهار وزارتخانه می‌شود، گفت: این وزارتخانه شامل وزارتخانه‌های صنعت، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی بود که امروز به یک وزارتخانه تبدیل شده است؛ اداره این وزارتخانه بسیار سخت و سنگین است. از همه آنهایی که در گذشته تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

وی گفت: امروز این بار سنگین مسئولیت بر دوش آقای مدرس‌خیابانی قرار گرفته که باید همه کمک کنیم که این بار سنگین را به دوش بکشد. وزارت صمت باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازار، صادرات و واردات کشور را پشتیبانی کند؛ بنابراین بار سنگینی بر دوش دارد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی برای حل این مشکلات فعال بودند. همه وزرای اقتصادی ما تلاش کردند. اداره کشور در این شرایط کار سختی است. سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بانک‌های دیگر به صحنه آمدند و ارائه تسهیلات برای کسب و کارهایی که دچار مشکل شده‌اند، آغاز شده و ادامه پیدا می‌کند.

روحانی افزود: خطاب به وزرای اقتصادی تأکید کرد که در خرداد ماه به همه مشاغل آسیب‌دیده تسهیلات پرداخت شود.

وی همچنین از وزرای اقتصادی خواست که اقدامات لازم را انجام دهند که سهام عدالت به سهل‌ترین صورت به فروش برسد.

رئیس‌جمهور گفت: خوشحال شدم که شورای عالی بورس روز گذشته مصوب کرد که بانک‌ها به کمک بیایند تا هر کسی بخواهد، بتواند سهام عدالت خود را به فروش برساند. هر کسی بخواهد می‌تواند به بانک مورد علاقه خود مراجعه کرده و به آنها وکالت دهد تا در روزی که معلوم می‌شود، سهام آن فرد در بورس به فروش رسیده و بانک، ارزش سهام را به دارندگان آن بازگرداند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: هر کسی که می‌خواهد، می‌تواند سهام خود را نگه دارد یا به صورت مستقیم خودش نگه دارد یا از طریق شرکت‌هایی که استانی هستند، سهام خود را حفظ کند.

روحانی با بیان اینکه این روزها، روزهای سختی برای مردم است، گفت: عده‌ای از مردم دچار بیماری شدند، عده دیگری ناچار شدند اقوام و عزیزان خود را به بیمارستان‌ها ببرند. اقوام و بستگان عده‌ای از مردم به رحمت خدا رفتند و با مظلومیت این دنیا را ترک کردند. مجلس ختم و عزایی برای آنها گرفته نشد و بر خانواده‌هایشان بسیار سخت گذشت. ایام عید و ماه رمضان به سختی بر مردم گذشت. در میان مردم ایران محبت و رفت و آمد زیادی بین اقوام وجود دارد. باید تلاش کنیم فشار مضاعفی به مردم وارد نشود.

وی در توضیح این مطلب گفت: فشار مضاعف بر مردم به دلیل افزایش هزینه‌ها در بازار است. همه ما باید تلاش کنیم. مشکلات را می‌دانم اما عده‌ای در حال سوءاستفاده هستند و از وضعیت موجود برای افزایش قیمت‌ها سوءاستفاده می‌کنند. همین افراد در ابتدای شیوع ویروس کرونا، در خرید و فروش ماسک و دستکش نیز سوءاستفاده‌های زیادی انجام دادند. الان هم در بازارهای ارز و سکه در حال سوءاستفاده هستند.

رئیس‌جمهور از وزرا خواست که همه توان خود را به کار بگیرند و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند و گفت: نظارت‌های قوی اعمال شود. این بار سنگین بر دوش وزارت صمت، تعزیرات و وزارت دادگستری است. همه تلاش کنیم مردم با سختی کمتری این روزها را بگذرانند. مطمئن هستم از این روزهای سخت عبور می‌کنیم. کارآفرینان و صادرکنندگان کشور شرایط را می‌دانند و تا آخرین دلار را به بانک مرکزی برمی‌گردانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در این شرایط با اتحاد، وحدت، همدلی و پیروی از امام علی (ع) مسیر جهش تولید را طی کنیم و افتخاری بزرگ را برای کشور رقم بزنیم.

کد خبر: 1069163

وب گردی

وب گردی