طراحی پلتفرم 4 مرحله‌ای برای حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران

پلتفرم 4 مرحله‌ای برای حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران در کارگروه اقتصادی مرکز مطالعات، تعالی و برنامه ریزی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شد.

محمد علوی راد دبیرکارگروه اقتصادی مرکز مطالعات، تعالی و برنامه ریزی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره آخرین فعالیت‌های این کارگروه اظهار کرد: کارگروه اقتصادی بر رروی 2 حوزه متمرکز شده است؛ یک حوزه بررسی مشکلات ساختاری اقتصاد ایران با نگاه نقادانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نسبت به کارکردهای اقتصادی 40 سال ابتدایی انقلاب و حوزه دیگر، بررسی چالش‌های اقتصادی ایران در دهه 90 بوده است.

وی افزود: در این حوزه، مشکلات ساختاری ایران با ادبیات جدید تحت عنوان «خطاهای سیستماتیک» و خطاهایی که در طول این 40 به صورت مکرر تکرار شده اند را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

علوی راد ادامه داد: دهه 90، جزو دهه‌های خاص اقتصادی در کشور ایران محسوب می‌شود؛ افت ظرفیت‌های تولیدی کشور ناشی از کاهش نرخ رشد سرمایه گذاری، افزایش شکاف طبقاتی و کاهش مصرف واقعی خانوارها، از جمله مشکلات و چالش‌های مهمی است که در دهه 90 با آن مواجه بوده‌ایم. تمامی این مشکلات در جلسات متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا در نسل‌های آینده به موضوعات ریشه‌ای و تمدنی تبدیل نشود.

دبیرکارگروه اقتصادی مرکز مطالعات، تعالی و برنامه ریزی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما در این کارگروه برای حل گام به گام مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، پلتفرم 4 مرحله‌ای را با اتکا به چرخه تکامل و بهبود را طراحی کرده‌ایم که مشکلات به صورت تخصصی و جزئی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در بخش اول این پلتفرم 4 مرحله‌ای تاکید شده که از میان مشکلات متعدد ساختار اقتصاد ایران، اولویت‌ها باید براساس یک خردجمعی انتخاب شود. درواقع این اولویت سنجی باید براساس خرد جمعی بدنه علمی کشور صورت بگیرد. پس از شناسایی اولویت ‌ها در مرحله دوم، به سیاست گذاری برای حل مشکلات می‌پردازیم که در این مرحله چند ویژگی برای دولت از جمله وفاداری به وعده‌ها و به کارگیری سیاست گذاری فراگیر برای کشور برشمرده شده تا تمامی ارکان دولت، وفاداری خود را نسبت وعده‌های خود نشان دهند.

علوی راد افزود: در مرحله سوم، پیاده سازی سیاست گذاری‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد؛ همچنین نسبت به بازخوردهای این سیاست گذاری‌ها و نقاط ضعف و قوت‌ آن‌ها تحلیل و بررسی انجام می‌شود. در مرحله چهارم نیز تمامی سیاست گذاری‌ها و پیشنهادات از سوی رسانه‌ها، دانشگاهیان، نمایندگان مجلس و... مورد نقد قرار می‌گیرد.

دبیرکارگروه اقتصادی مرکز مطالعات، تعالی و برنامه ریزی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: طراحی این پلتفرم اتفاق جدیدی در فضای علمی و دانشگاهی کشور بوده است که قطعا مورد استقبال مسئولان و کارشناسان اقتصادی کشور قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069189

وب گردی

وب گردی