احتمال همراهی همیشگی ویروس کرونا با بشر

کارشناس سازمان جهانی هشدار داد که ویروس کرونا ممکن است حتی با یافتن واکسن نیز هرگز از بین نرود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در نوامبر سال 2019 ، قبل از مطرح شدن ویروس کرونا در دنیا 14 کودک در ایالت مستقل ساموآ به دستگاه تنفسی نیاز پیدا کردند و هرکدام از آن ها با ویروسی متفاوت به نام سرخک می‌جنگیدند.

طی آن شیوع، 81 ساموایی مردند که همه آن مرگ ها با استفاده از یک واکسن موثر قابل جلوگیری بودند. این حکایات، در میان بسیاری دیگر از افرادی که جان خود را از دست داده اند تکرار شد زیرا آن ها موارد توصیه شده را رعایت نکرده بودند.

این امر باعث شده که سازمان بهداشت جهانی نگران باشد که ما هرگز نتوانیم ازکووید-19 خلاص شویم، حتی اگر واکسن وجود داشته باشد.

مایک رایان مدیر اجرایی سازمان بهداشت جهانی در امور اضطراری روز گفت: « پیش بینی اینکه بیماری چه زمانی از بین خواهد رفت و یا از بین می رود بسیار سخت است. اگر واکسن بسیار مؤثر پیدا کنیم و آنرا در اختیار همه کسانی قرار دهیم که در جهان به آن نیاز دارند، امیدی بزرگ خواهد بود. این واکسن باید در دسترس همه افراد باشد تا تاثیرات خود را بگذارد.»

«سمیا سوامیناتان» دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی، به فایننشال تایمز گفت که ممکن است چهار تا پنج سال طول بکشد تا کنترل ویروس کرونا را به دست بگیریم و افزود: نمی دانیم که آیا اوضاع بهتر خواهد شد یا بدتر یا اینکه اصلاً قادر خواهیم بود واکسن مؤثر ایجاد کنیم

رایان اظهار کرد که این ویروس ممکن است هرگز از بین نرود و بدون واکسن چهار تا پنج سال طول می‌کشد تا شیوع کووید-19 را کنترل کرد. بیشتر مردم جهان هنوز در معرض کووید-19 قرار نگرفته اند، به این معنی که جهان هنوز در یک نقطه بسیار آسیب پذیر قرار دارد.

رایان با اشاره به اینکه آزمایش خون اخیر در سراسر جهان برای جستجوی آنتی بادی انجام شده است، گفت: «تعداد فعلی افراد آلوده جامعه واقعاً کم است و این نشان می دهد کمتر از 10 درصد جهان در معرض ویروس قرار گرفته‌اند.»

به گفته رایان در صورت نبود واکسن، سالها طول می کشد تا بیماری در یک مرحله بومی برطرف شود. بسیاری از افراد در معرض این بیماری قرار دارند که مانند سایر ویروس های فصلی در گردش است.

دکتر آنتونی فاوسی مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی روز سه شنبه به اعضای مجلس سنا آمریکا گفت که مطمئناً در زمانی که دانش آموزان و دانشجویان در پاییز امسال به کلاس ها باز می گردند واکسن آماده نخواهد شد.

اگر واکسن در سالهای آینده به بازار عرضه شود، بسیاری از مسائل سیاسی، مالی، لجستیکی و مقیاس انسانی نیز وجود دارد که باید در مورد نحوه توزیع عادلانه و ارزان آن در نظر گرفت.

رایان اعلام کرد که دانشمندان واکسن را خواهند ساخت اما ما باید در مورد دوز استفاده از آن مطمئن شویم و مردم هم خود باید بخواهند تا از آن استفاده کنند که هر یک از این مراحل مملو از چالش است.»

براساس نظرسنجی Morning Consult که در اوایل ماه جاری انجام شد، فقط حدود نیمی (53 درصد) از بزرگسالان آمریکایی در سن 35-44 سال، به طور قطعی اظهار داشتند که اگر واکسن در دسترس باشد قبول می کنند که واکسینه شوند.

بر اساس بررسی ها حتی در زمان همه گیری این ویروس، درصد بزرگسالان آمریکایی که با واکسیناسیون احساس راحتی می کنند رو به کاهش و سهم افرادی که می گویند راحت نیستند در حال افزایش است.

رایان اعلام کرد که واکسن های موثری در این دنیا به وجود آمده که از آن برای مقابله با بیماری استفاده نشده است. در چنین شرایطی عزم و اراده لازم برای سرمایه گذاری در سیستم های بهداشتی وجود نداشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069269

وب گردی

وب گردی