فیفا باید نسخه نهایی را برای ابهامات لیگ ها تجویز کند!

لیگ های مختلف در سراسر جهان تحت تاثیر ویروس کرونا، تعطیل شده‌اند و هنوز برنامه قطعی و مدونی برای از سرگیری لیگ ها، وضعیت برگزاری مسابقات، اعلام تیم قهرمان و سقوط کننده و .. در نظر گرفته نشده است.

سارا افشار- ایسکانیوز

کووید 19، ویروسی که جهانی درگیر زیان ناشی از رفت و آمدهای بی قاعده و قانونش است، همچنان می تازد و به معضلی بزرگ تبدیل شده است. معضلی که ورزش جهان و خصوصا فوتبال را نیز گرفتار کرده است.

لیگ های مختلف در سراسر جهان تحت تاثیر این ویروس تعطیل شده‌اند و هنوز برنامه قطعی و مدونی برای از سرگیری لیگ ها، وضعیت برگزاری مسابقات، اعلام تیم قهرمان و سقوط کننده و .. در نظر گرفته نشده است.

راهکار فیفا چیست؟

فدراسیون بین المللی فوتبال (FIFA) برای مشخص کردن تیم قهرمان در صورت اعلام پایان لیگ‌ها چهار سناریو تعیین کرده است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

4 نظریه ای که بی شک اجرای آن در لیگ برتر ایران، انتقادات زیادی به همراه خواهد داشت چرا که تیم های نزدیک به صدر جدول همگی از مدعیان قهرمانی هستند و از آنجایی که فوتبال ایران طی چند وقت اخیر اتهامات عجیب درباره مهندسی لیگ کم نداشته است، پیگیری هر کدام از این راه‌ها صدای اعتراض سایر تیم ها را بلند خواهد کرد و بساط اتهامی جدید را پهن می‌کند. اما 4 راهکار فیفا:

۱ - پایان اعلام لیگ بدون مشخص کردن تیم قهرمان (در این صورت در لیگ کنونی فوتبال ایران با وجود صدرنشینی پرسپولیس این تیم قهرمانان نخواهد شد).

۲- سناریوی دوم اینکه در صورت اعلام پایان لیگ، قهرمانان نیم فصل نخست به عنوان قهرمان لیگ انتخاب شود (در این صورت پرسپولیس در لیگ ایران به عنوان قهرمان انتخاب خواهد شد چرا که در زمستان عنوان قهرمانی نیم فصل نخست را به دست آورد).

۳- سناریوی سوم این است که قهرمان فصل قبل به عنوان قهرمان فصل جاری هم انتخاب شود (در این صورت هم پرسپولیس در لیگ ایران به عنوان قهرمانی خواهد رسید).

۴ - سناریوی چهارم هم این است که جام قهرمانی به تیمی داده شود که تا قبل از تعطیلی لیگ صدرنشین بوده باشد (در این صورت هم جام قهرمانی در لیگ ایران باید به پرسپولیس داده شود).

دیدگاه باشگاهها در رابطه با ادامه لیگ برتر یا لغو آن؛

بسیاری از تیم های حاضر در لیگ برتر ایران با صدور بیانیه ای خواستار لغو لیگ امسال شده اند. از 16 تیم حاضر در لیگ برتر، تقریبا 9 تیم مخالف ادامه مسابقات هستند، پرسپولیس موافق صد درصدی ادامه لیگ است و سایر تیم ها هم یا موضع خاصی نداشته اند و یا اعلام کرده اند که در انتظار تصمیم سازمان لیگ و فدراسیون هستند! در ادامه به مرور بیانیه برخی از باشگاهها و اظهارات مدیران آن ها می پردازیم؛

باشگاه تراکتور: صدرصد با ادامه برگزاری لیگ مخالفیم/ فوتبالیست کرونایی دیگر نمی تواند بازی کند

زنوزی مالک باشگاه تراکتور ضمن تاکید بر موضع باشگاه اظهار داشت: من با یکی از متخصصین و مدیران ارشد وزارت بهداشت صحبت کردم و از ایشان در مورد این شرایط سوال پرسیدم و ایشان گفت اگر هر بازیکنی کرونا بگیرد باید فوتبال را کنار بگذارد چون 40-50 درصد ریه او از بین می‌رود و دیگر نمی‌تواند به صورت حرفه‌ای ورزش کند.

باشگاه شهر خودرو: با برگزاری مسابقات در مقطع فعلی مخالفیم!

فرهاد حمیداوی مالک شهر خودرو با اعلام اینکه با ادامه لیگ مخالف است عنوان کرد: باقی‌مانده رقابت‌های لیگ‌برتر می تواند در فصل جاری و در لیگ بیستم، از تاریخ اول شهریور برگزار شود که در این صورت همه تیم‌ها تکلیف خودشان را می‌دانند.

وی افزود؛ اگر بازیکنی به کرونا مبتلا شود، طبق اعلام پزشکان 40 درصد ریه‌اش تخریب می‌شود و برای ترمیم 2 سال زمان نیاز است که در اینصورت عملا فوتبالش تمام می‌شود.

باشگاه سپاهان: لیگ تعطیل شود!

موضع سپاهان اهمیت دادن به سلامت مردم در اولویت اول و دوم و سوم است و اگر شرایط به گونه ای است که نمی‌شود لیگ را بدون خطر برگزار کرد بهتر است تعطیل شود.

کشورهای دیگر باید الگو قرار داده شوند. باید دید فیفا نظرش چیست و چه دستورالعملی صادر می‌کند، آیا قهرمان باید مشخص شود یا خیر؟ بهتر است در این مورد خودمان تصمیم نگیریم.

باشگاه نفت آبادان: موافق برگزاری لیگ نیستیم

با توجه به این که کاهش چشمگیری در آمار مبتلایان به ویروس کرونا وجود نداشته و وضعیت استان خوزستان نیز به شرایط عادی نرسیده است و خطر همچنان سلامتی مردم را تهدید می کند و بازیکنان و عوامل تیم ها نیز جزو همین مردم به شمار می روند، موافق برگزاری لیگ در این شرایط نیستیم.

باشگاه نفت مسجدسلیمان: خواستار لغو لیگ برتر هستیم

مسئولین باشگاه نفت مسجد سلیمان هم، ۱۴ اردیبهشت ماه با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خواهان نیمه تمام اعلام شدن لیگ نوزدهم فوتبال شدند.

باشگاه نساجی: مخالف ادامه برگزاری لیگ برتر هستیم

چون رفتار این ویروس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌شناسیم، پرداخت هزینه اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها خیلی زیاد است.

فرض کنید یک ورزشکار فوت کند، چه کسی مسئولیت می‌پذیرد؟ ما هم دلمان می‌خواهد به مسابقات برگردیم و همه چیز عادی شود اما آیا در شرایط فعلی این امکان وجود دارد؟

در انتظار یک تصمیم

به زودی در خصوص وضعیت از سرگیری فعالیت های ورزشی و شروع تمرینات بازیکنان تصمیم گیری خواهد شد. ستاد مبارزه با کرونا در ورزش هم اعلام کرده است که تا روز شنبه تکلیف شروع تمرینات و مسابقات لیگ را مشخص خواهد کرد اما در شرایطی که شروع لیگ با خطرات جبران ناپذیری برای باشگاه ها و بازیکنان همراه است و عدم آغاز آن هم ابهامات زیادی در بحث قهرمان لیگ و .. به وجود می آورد و بی شک زیان های مالی بسیاری هم برای باشگاهها در پی خواهد داشت شاید تنها فیفا باشد که بتواند با درایت و در نظر گرفتن تمامی جوانب، نسخه نهایی را برای کشورها تجویز کند تا بحث‌ و جدال ها به کمترین میزان ممکن برسد.

کد خبر: 1069281

وب گردی

وب گردی