نخبگان  تهدیدات کرونا را به فرصت تبدیل کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، شیوع کرونا در جهان را یک عقبگرد همه جانبه برای دولت های حاکم در جهان دانست و گفت: هر جا که تهدیدی زاییده شود بدون شک فرصت سازی نیز ایجاد خواهد شد ، پس هنر نخبگان دانشگاهی تبدیل این تهدیدات به فرصت‌ها است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بندرعباس؛ احسان کامرانی در جلسه گروه اندیشه ورز دانشگاه که با حضور نخبگان دانشگاهی و مهمان ویژه این جلسه (مدیرکل پدافند غیر عامل استان هرمزگان) سخن می گفت، با اشاره به تغییر ساختار های قدرت در حوزه های اقتصادی، سیاسی و... افزود:شیوع این ویروس بسیاری از پارامترهای پیش رو را تغییر داد و علاوه بر اینکه سبک زندگی بشر را دچار چالش ساخت و بسیاری از فعالیت های اجتماعی را نیز متوقف کرد و ساختار قدرت را از غرب به شرق سوق داد و ملی گرایی را در جوامع زنده کرد.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد استان هرمزگان، با ارزیابی مهم که تعطیلی مدارس و دانشگاه فرصتی برای آماده سازی زیر ساخت های آموزش مجازی و جلسات آنلاین شد که در بسیاری از موارد می تواند با صرفه جویی در وقت و هزینه بسیار مثمرالثمر تر از حضور فیزیکی در یک جلسه باشد.

وی تهیه راهکارهای علمی و عملی را در حوزه های فناوری و پژوهشی خواستار شد و گفت: یکی از وظایف نخبگان جامعه به خصوص نخبگان و اندیشه ورزان دانشگاهی، ارائه راهکاری فرصت ساز برای برون رفت از وضعیت فعلی است که بدون شک می شود با فکر و اندیشه بر این شرایط فائق آمد.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان هرمزگان نیز در این جلسه با تشریح برنامه های عملیاتی این اداره کل گفت: شناسایی، آنالیز و رصد تهدیدات ، تهیه و ارائه راهکار مناسب، مصون سازی، کاهش آسیب پذیری و افزایش پایداری ملی از برنامه های علمی و عملی این اداره کل در مواجعه با تهدیدات است.

محسن زینلی تختی یادآوری کرد : تهدیدات همواره با تغییر و بهبود تکنولوژی در حال تغییر است که باید به این نکته به عنوان مهمترین عامل از طرف نخبگان دانشگاهی توجه شود زیر اول بایدنوع تهدید را بشناسیم و سپس برای پیشگیری، کاهش آسیب آن و حفظ دارایی ها و داشته هایمان گام برداریم.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییر روند این تهدیدات در طول حیات بشری افزود: با پیشرفت بشریت و ظهور انقلاب های صنعتی و شتاب تکنولوژی همانگونه نیز تهدیدات که با ابزار آلات ابتدایی همچون سنگ، چوب و... غیره اتفاق می افتاد جای خود را به سلاح های گرم، بمب های میکروبی و امروز نیز به جنگ های هیبریدی داده است که با ادبیات شناختی و بر اساس تکنولوژی روز طراحی شده است.

زینلی تختی یادآوری کرد : امروز رویکرد جنگ های هیبریدی به تهدیدات جنگ های شناختی مبدل شده است که برای مثال حمله به عقاید شخصی ومذهبی، تخریب و رو در رو ساختن قومیت ها، تقابل خورده فرهنگ ها با یکدیگر و ... ابعاد گسترده ای دارد که از ظرافت ها و پیچیدگی خاصی نیز برخوردار است.

این مقام مسئول؛ جنگ رسانه ای با تولید اخبار کذب را از دیگر رویکرد دشمنان برای ایجاد نا امیدی،ناکارآمدی مسئولان، ایجاد فضای رعب و وحشت و... در ایجاد این فضای فرصت طلبانه بسیار محتمل دانست و گفت: برای مثال شبکه تلویزیونی B.B.C در این مدت بیشتر اخبار تولیدی خود را در حوزه شیوع کووید 19 به ایران اختصاص داده است تا ناکارآمدی و عدم موفقیت مسئولان را در کشور به ببیندگان القا کند در حالی که این ویروس تمام جهان را در نوردیده و خسارات و تلفات آن در سایر کشورها و حتی کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی بیشتر از ایران است.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان هرمزگان، با اشاره به اینکه رفتار هوشمندانه ویروس کرونا ، موضوع بیوتروریست بودن آن را تقویت افزود: هنوز تردیدها ی در خصوص اینکه این ویروس منشا بیولوژیکی و آزمایشگاهی دارد، وجود دارد اما گمانه زنی و رفتار عجیب و غریب این ویروس ، آزمایشگاهی بودن آن را روز به روز بیشتر تقویت می کند.

وی خاطرنشان ساخت: درخطرجنگ شناختی و جنگ های نرم در مقایسه با جنگ سرد و گرم تلفات بسیار فاجعه بارتر و سنگین تر است زیرا در جمگ سرد و گرم ایجاد حس نفرت در طرفین دعوا تقویت می شود و هر مقتول از لشگر جبهه مقابل حذف می شود اما در جنگ های حوزه شناختی ، هر مقتول به ظاهر نه درد می کشد و نه ایجاد نفرت در او شعله ور می شود بلکه با تغییر عقاید و اندیشه های خود از جبهه خودی کم شده و به جبهه دشمن افزوده می‌شود و می تواند هزاران فرد دیگر را مورد هجمه و حمله قرار دهد.

زینلی تختی یادآوری کرد: امروز همه باید هوشیار باشیم زیرا نقشه دشمن با وجود رهبری فرزانه برای ما رو شده و نخبگان وظیفه دارند به عنوان برجستگان این جامعه آگاهی مردم را از اهداف دشمنان بالا ببرند تا مردم راه مقابله و حفظ ارزش های خود را بهتر و بیشتر بشناسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069284

وب گردی

وب گردی