شرکت بیش از ۹۲۰ هزار نفر از دانشجویان در دوره‌های مجازی دروس معارف

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: تاکنون بیش از ۹۲۰ هزار نفر از دانشجویان در دوره‌های آموزش مجازی دروس معارف شرکت کرده‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام نیکزاد عیسی‌زاده اعلام کرد تاکنون بیش از ۹۲۰ هزار نفر از دانشجویان در دوره‌های آموزش مجازی دروس معارف شرکت کرده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه با توسعه نرم‌افزاری و افزایش ظرفیت زیرساخت‌ها هم‌اکنون هیچ مشکلی از نظر سرعت و کیفیت ارائه خدمات در سایت آموزش مجازی دانشگاهیان وجود ندارد و دانشجویان می‌توانند با آسودگی خاطر از درس‌ها استفاده کنند.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: با توجه به توافقاتی که با وزارت ارتباطات انجام شده است، از اسفندماه استفاده از سایت آموزش مجازی دانشگاهیان مشمول اینترنت رایگان بوده و دانشجویان و اساتید بابت استفاده از این سایت هزینه اینترنت پرداخت نخواهند کرد.

وی افزود: تیم پشتیبانی در طول تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز آماده پاسخ به سوالات و درخواست‌های دانشجویان و اساتید است.

معاون آموزشی نهاد توصیه کرد دانشجویان به‌جای استفاده از تماس‌های تلفنی، از بخش ارسال درخواست، سوالات و ابهامات خود را ارسال کنند تا با سرعت بیشتری به سوالات آنها پاسخ داده شود.

عیسی‌زاده همچنین گفت: در حال حاضر صدور گواهی‌نامه و آزمون نهایی متوقف شده است؛ اما درباره گذراندن درس‌ها مشکل عمده‌ای وجود ندارد و آنچه در این روزها مهم است گذراندن درس‌هاست که همچنان در حال انجام است.

وی با اشاره به دلایل عدم صدور گواهی‌نامه و برگزاری آزمون نهایی گفت: با توجه به اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکنون در مورد زمان و نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام نظر نکرده است و به‌تبع آن دانشگاه‌ها نیز درباره نحوه برگزاری آزمون‌های پایان‌ترم و شیوه آن، تصمیمی اعلام نکرده‌اند؛ بنابراین انجام آزمون نهایی و صدور گواهی‌نامه در این موقعیت امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر تعداد زیادی از اساتید معارف برای مشارکت در روند آموزش مجازی دروس معارف دانشجویان ابراز تمایل کرده‌اند و خواستار حضور مستقیم در سایت برای اعتبارسنجی و ارزشیابی از نحوه آموزش دانشجویان هستند؛ بنابراین در روزهای آینده و پس از اینکه وضعیت دو مورد فوق مشخص شود؛ یعنی هم ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند دانشگاه‌ها چه زمانی بازگشایی می‌شوند و هم حضور استادان معارف در سایت محقق شود، ان‌شاءالله درباره نحوه برگزاری آزمون‌های نهایی و صدور گواهی‌نامه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

عیسی‌زاده با اشاره به راه‌اندازی سامانه اعتبارسنجی از آموزش‌های مجازی اعلام کرد: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم فناوری مرکز آموزش مجازی، سامانه‌ای برای اعتبار سنجی فعالیت‌های آموزشی دانشجویان طراحی شده است. با استفاده از این سامانه، دانشجویانی که قوانین آموزشی و استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند و مرتکب تخلف آموزشی می‌شوند، اعتبار آموزش آنها پایین و کم ارزیابی می‌شود؛ بنابراین آنها باید روند آموزش سختگیرانه و طولانی‌‎تری را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون صدها گواهی‌نامه‌ای که مرتکب تخلف آموزشی شده بودند، شناسایی و باطل شده است، اعلام کرد در آینده‌ای نزدیک ضمن باطل کردن این گواهی‌نامه‌ها، در صورتی که متخلفان، تخلفات آموزشی خود را ادامه دهند، از طریق مراجع انضباطی دانشگاه‌ها با آنها برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان اعلام می‌کنند اگر آزمون نهایی دیرتر برگزار شود، آنچه در کلاس‌های مجازی فرا گرفته‌اند را فراموش می‌کنند، اعلام کرد: آنچه در رابطه با دیگر رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها وجود دارد به این صورت است که هم‌اکنون همه در حال گذراندن کلاس‌های مجازی هستند و هیچ سایتی، آزمون برگزار نمی‌کند. این یکی از ویژگی‌های مثبت سایت ما بود که آزمون را بلافاصله پس از برگزاری پایان کلاس آخر برگزار و گواهی نامه صادر می کرد؛ ولی متأسفانه با توجه به تخلف عده‌ای از دانشجویان ما فعلاً برگزاری آزمون‌ها را موکول به آینده‌ای نزدیک و اعلام زمان بازگشایی دانشگاه‌ها و حضور استادان معارف در کنار فرآیند آموزشی دانشجویان کردیم؛ تا با اعتبارسنجی که از طرف اساتید اتفاق می‌افتد، آزمون‌های کیفی‌تر و دقیق‌تری را به عمل آوریم.

وی توصیه کرد دانشجویان با برداشتن یادداشت از محتوای کلاس‌های مجازی و همین‌طور استفاده از خلاصه درس‌ها در زمان آزمون نهایی، مشکل فراموشی را حل کنند و این آزمون را با موفقیت بگذرانند. ضمن اینکه آنچه در آموزش‌های مجازی ارائه می شود به صورت فایل‌های خلاصه نیز در اختیار دانشجو قرار گرفته است تا هر زمان که بخواهند، آنها را مرور کرده و در آزمون نهایی به مشکل برنخورند.

عیسی‌زاده در پاسخ به این سوال که بعضی از اساتید به دانشجویان اعلام می‌کنند هرچه سریع‌تر گواهی‌نامه‌های‌شان را تحویل دهند، افزود: از اساتید عزیز تقاضا می‌کنیم با توجه به فرصت کافی که تا پایان ترم موجود است برای دریافت گواهی‌نامه مهلت بیشتری به دانشجویان دهند.

معاون آموزشی نهاد در پاسخ به این سوال که بعضی از اساتید، نمره‌ای کمتر از آنچه در بخشنامه آمده برای دانشجویان در نظر می‌گیرند، در حالی که دانشجویان تاکنون جلسات زیادی را گذرانده‌اند، گفت: آنچه در بخشنامه اعلام شده به عنوان چهارچوب کلی تقسیم نمره به آموزش‌های مجازی و نمره آزمون کتبی و فعالیت‌هایی است که استاد انجام می‌دهد. البته اگر دانشجویی قبل از اعلام نظر استاد یا گروه معارف دانشگاهش، درس‌هایی را گذرانده باشد بدون تردید از طرف استاد و گروه معارف در دانشگاه انعطاف لازم درباره آنها اعمال خواهد شد، به نحوی که کار آموزشی و تکلیف مضاعف به دانشجویان تحمیل نشود.

وی در پایان به دانشجویان توصیه کرد هرچه سریع‌تر برای گذراندن درس‌های مجازی به سامانه مراجعه کنند و گذراندن دروس را به روزها و هفته‌های آخر موکول نکنند؛ چراکه با تراکم مراجعات و ترافیک سنگین ممکن است دچار مشکل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069442

وب گردی

وب گردی