بررسی لزوم استفاده از فناوری اطلاعات در معماری و شهرسازیِ جهان پساکرونا

کارگروه معماری و شهرسازی مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی لزوم به کارگیری فناوری اطلاعات و فضای معماری و شهرسازی جهان پساکرونا را مورد بحث و بررسی قرار داد.

محمود رضایی دبیر کارگروه معماری و شهرسازی مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره آخرین فعالیت‌های این کارگروه اظهار کرد: در کارگروه معماری و شهرسازی طی 10 جلسه، موضوعات مهم و تخصصی از سوی فرهیختگان و متخصصان حوزه شهرسازی مطرح شد که به همت دانشگاه آزاد اسلامی در این کارگروه گردهم آمده‌اند.

وی افزود: گردهمایی متخصصان معماری و شهرسازی در این کارگروه، سرمایه‌ای مهم محسوب می‌شود که می توانند در حوزه معماری و شهرسازی در جهان پساکرونا، نظرات کارشناسی و کاربردی ارائه دهند و مشکلات آینده کشور را حل و فصل کنند.

رضایی ادامه داد: فعالیت کارگروه معماری و شهرسازی از اواخر فروردین ماه آغاز شد و تا 16 اردیبهشت ماه ادامه داشت؛ طی این مدت درباره موضوعات مختلفی بحث و تبادل نظر شد تا در نهایت به راهبردهایی کاربردی در حوزه‌های مختلف دست پیدا کنند. مطالب و مقالات تدوین شده از سوی اعضای کارگروه جمع آوری شده و قرار است به زودی در دست انتشار و چاپ قرار گیرد.

دبیر کارگروه معماری و شهرسازی مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تصریح کرد: طی جلسات برگزار شده، چالش‌های شهرسازی و معماری در سه سطح خرد، میانی و کلان مورد بررسی قرار گرفت؛ مسائلی از قبیل تاثیر تاب آوری اقتصادی در شهرسازی، اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در طراحی شهرها، ضرورت بازنگری در کاربری ساختمان‌ها، روند معکوس جهانی شدن در شهرسازی و تبعات آن، مشارکت مردمی و تغییر در انتخاب با رویکرد بازآفرینی در شهرسازی، پایداری و رتبه بندی ساختمان‌ها براساس معیارهای جدید و... از جمله موضوعاتی بود که درباره آن‌ها بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به پیوند موضوعات معماری و شهرسازی با جهان پساکرونا گفت: شیوع کرونا پیامدهای زیادی در حوزه‌های مختلف به همراه داشت؛ قرنطینه شهرها، تعطیلی مراکز مختلف، استفاده مداوم از ماسک و... از جمله تاثیرات شیوع کرونا بر سبک زندگی انسان‌ها است. پیامدهای شیوع کرونا در حوزه معماری و شهرسازی از جمله فضای شهری، مدیریت و برندینگ شهرها، مشارکت مردمی و استفاده از فناوری‌های نوین در شهرها اثر گذار است.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: البته اهمیت موضوعات گفته شده در حوزه شهرسازی، قبل از شیوع کرونا نیز وجود داشته است؛ اما شیوع این ویروس سبب شد فعالیت‌های شهری که در گذشته از اولویت کمتری برخوردار بوده‌اند، دارای اولویت بیشتری شوند. درواقع کرونا نکات مهم اما کوچکی را در حوزه شهرسازی به ما گوشزد و یادآوری کرد که می‌تواند در سرنوشت و آینده بشر اثر گذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069456

وب گردی

وب گردی