بی‌عدالتی در دانشگاه از پیامدهای نادیده گرفتن انجمن‌های‌ علمی است

دبیر انجمن علمی حسابداری دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از پیامدهای نادیده گرفتن انجمن‌های علمی، ایجاد بی‌عدالتی در دانشگاه و دانشجویان است، در واقع سبب از بین رفتن انرژی موجود در دانشگاه می‌شود.

پدرام روتیها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر انجمن‌های علمی در درک کاربرد رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: شاید انجمن علمی حسابداری دانشگاه شهید بهشتی نتوانسته باشد آن طورکه باید در این زمینه فعالیت کند، اما سایر انجمن‌ها مانند کامپیوتر اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام داده است؛ بنابراین بسیار می‌تواند تأثیر گذار باشد.

وی افزود: بازارکار رشته‌های حسابداری و کامپیوتر بسیار متفاوت‌تر از مسئله‌ای است که دانشجویان در کلاس‌های آموزشی یاد می‌گیرند بنابراین زمانی که کلاس‌های مرتبط با رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان برگزار می‌شود، می‌تواند کمک بسیاری به آنها کند. یکی از دلایلی که این انجمن با انجمن‌های حسابداران خبره و داخلی همکاری می‌کند، آشنایی دانشجویان با فضای کاری است.

دبیر انجمن علمی حسابداری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به روشهای تبلیغاتی این نهاد، تشریح کرد: یکی از روش‌های شناساندن و تبلیغ فعالیت‌های انجمن‌های علمی، نشریه است؛ همچنین برگزاری کلاس‌های رایگان برای دانشجویان، بورد موجود در سطح دانشگاه، کانال‌ها و درخواست از دانشجویان برای همکاری و حضور در انجمن‌ها هم می‌تواند سبب بیشتر شناخته شدن این نهاد شود.

روتیها با بیان اینکه انجمن‌ها به دلیل ماهیت علمی خود تأثیر کمی در از بین بردن فاصله بین دانشگاه و جامعه دارند، تصریح کرد: انجمن‌های علمی شاید به دلیل ماهیت علمی خود تأثیر بسیاری در این موضوع نداشته باشند؛ اما سایر انجمن‌ها قطعاً نقش مؤثری دارند اما با حفظ رویکرد علمی و متنوع کردن برنامه‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند. به طور مثال انجمن‌علمی حسابداری دانشگاه شهید بهشتی برنامه برای گویندگی و سخنوری دانشجویان اجرا کرد که با فضای خارج از دانشگاه، ارتباط بیشتری داشت. بنابراین با افزایش تنوع برنامه‌ها این امر ممکن است.

وی تأکید کرد: حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی دارای فواید بسیاری است که می‌توان به یادگیری فعالیت‌های گروهی، مسئولیت‌پذیری، مدیریت کردن برنامه‌ها و تعامل با دیگران را که بسیار مورد نیاز و مهم بوده، اشاره کرد.

دبیر انجمن علمی حسابداری دانشگاه شهید بهشتی درباره پیامدهای نادیده گرفتن این نهاد اظهار کرد: ایجاد بی‌عدالتی در دانشگاه و دانشجویان از پیامدهای نادیده گرفتن انجمن‌های‌علمی است؛ در واقع دلیلی برای از بین رفتن انرژی موجود در دانشگاه می‌شود. همچنین عدم توجه به این نهاد می‌تواند سبب فاصله گرفتن دانشجویان از فضای کاری شود؛ یعنی دانشجویان فرصت آشنایی با بسیاری از مسائل را که می‌توانند با حضور در انجمن‌های علمی داشته باشند، از دست بدهند. بنابراین این نهاد بسیار می‌تواند در بهتر شدن دانشگاه و افزایش انگیزه دانشجویان، مؤثر واقع شود و اگر توجه بیشتری به آن شود، قطعاً می‌تواند گام‌های بزرگی بردارد.

انگیزه کم دانشجویان از چالش‌های مهم انجمن‌های علمی است

روتیها با تأکید بر اینکه عدم انگیزه دانشجویان یکی از چالش‌های مهم انجمن‌های علمی است، گفت: عدم انگیزه دانشجویان یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که انجمن‌های علمی در مسیر فعالیت خود با آن روبه رو هستند، درواقع این موضوع در خود دانشگاه هم وجود ندارد. همچنین کمبود بودجه از دیگر مشکلاتی است که این نهاد با آن روبه رو است؛ به عبارت دیگر دانشجویان نمی‌دانند که چه مقدار بودجه برای انجام فعالیت و اجرای برنامه‌های خود در اختیار دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده پیچیدگی روند ادارای، استقلال بیشتر دانشجویان و بهتر شدن فضای دانشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های متنوع‌تر و جذاب‌تر از دیگر چالش‌هایی است که انجمن‌های علمی در مسیر فعالیت خود با آنها روبه رو هستند. البته دانشگاه شهید بهشتی از فضای مناسبی برخوردار و معاونت فرهنگی کمک‌های بسیاری انجام داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069466

وب گردی

وب گردی