ایسکانیوز: دانشگاه آزاد اسلامی در حقیقت یک مجموعه فرهنگی است که تاکنون عملکرد مثبتی داشته است. این مجموعه توانست با تکیه بر منابع مردمی پیش از آنکه اصل 44 به وجود آید، اصل چهل و چهاری عمل کند و مبنای حرکت خود را به جای استفاده از منابع دولتی تعریف شده در بودجه سالانه بر استفاده از امکانات، املاک، زمین های مردمی، شخصی و شبه دولتی قرار دهد.


بهره گیری از این شیوه به اضافه گام های مثبت در زمینه اشتغال و فارغ التحصیلی در رشته های مختلف و همچنین انتقال برخی واحدهای دانشگاهی به خارج از کشور، همه از هنرهای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بوده است زیرا همه اینها در حالی محقق شد که بر خلاف وزارت علوم، بر منابع اقتصادی خود تکیه کردند و بدون شک ادامه این رویه توفیقات بسیاری را خواهد داشت.


با نگاهی به پیشینه این مجموعه در بهره گیری از منابع مالی، اطمینان حاصل می شود که استفاده از روش های نوین و منابع جدید نیز حتماً کارشناسی شده است. این منابع جدید چه از طریق فعالیت های علمی و دانش بنیان تامین شود و چه از سایر منابع، این حسن را دارد که از فشار بر اقشار و دانشجویان کم درآمد بکاهد. تورم در شهریه ها برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل که با مشکلات مالی مواجه هستند، دشواری هایی دارد و بهره گیری از شرکت های دانش بنیان حتماً می تواند جایگزین مناسبی برای این افزایش ها باشد.


فراموش نکنیم که هر اقدامی که بر پایه علم و عقلانیت و  تحقیقات کارشناسی صورت گیرد؛ ثمرات مثبتی به دنبال دارد و هرگز پشیمانی به بار نمی آورد. این شیوه اقدام مثبتی است که بار دیگر ثابت می کند مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی فرزند زمان خود است و بر اساس مقتضیات زمان، تصمیمات راهبردی مناسبی برای ادامه فعالیت های خود اتخاذ می کند.


به اعتقاد من ضروری است که مجموعه های علمی که از پول دولتی استفاده می کنند نیز به مرور زمان و به صورت پلکانی به سمت ا ستفاده از منابع مالی غیر دولتی بروند، زیرا تکیه بر منابع دولتی باعث می شود که این مجموعه های علمی نبوغ، توانایی و استعدادهای خود را به روز نکنند، ارتقا ندهند و حتی نابود کنند.


بر همین اساس لازم است که در این شرایط اقتصادی که منابع دولتی محدود و هزینه های جاری کشور به شدت و به صورت غیر منطقی افزایش یافته، مجموعه های مختلف تکیه بر منابع داخلی و درون سازمانی را محور قرار دهند. شاهدیم که در فضای کنونی اقتصاد منابع و دولتی کمتر در راستای کارهای عمرانی و زیر ساختی قرار می گیرد و این مغایر با همه اصول اقتصادی است به همین دلیل نیاز به تغییر این رویکرد در جامعه احساس می شود. این تغییر رویکرد صورت نمی گیرد مگر با تغییر نگاه و حرکت به سمت استفاده از منابع درون سازمانی، مجموعه های فعال در حوزه های علمی و... حتی وزارتخانه ها نیز می توانند در این میان گام موثری بردارند.


* عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
کد خبر: 106949

وب گردی

وب گردی